مسعود اطیابی؛ پوسترها ی سینمایی محدود به فیگور ستاره‌ها شده‌ اند


پوسترها و بیلبوردهای سینمایی باید با تلفیق هنر معرفی فیلم و تبلیغ، بیننده را جذب کنند در حالیکه امروزه قالب آنها فیگور و چهره هنرپیشه‌ها و ستاره‌های سینمایی هستند.
مسعود اطیابی کارگردان و تهیه کننده سینما افزود: امروزه دیگر شاهد نمایش یا معرفی بخشی از فیلم در بیلبوردها و پوسترهای سینمایی بر سردر سالن های سینما نیستیم، بلکه سعی می شود تا مخاطب با فیگور سه یا 4 بازیگر مشهور سرشناس و جوان پسند، جذب سینما شود.
وی کمرنگ شدن نقش طراحان گرافیک در طراحی پوسترها را ناشی از بوجود آمدن طراحی دیجیتالی، محدود شدن بازیگران و سوپر استارها و محدودیت عکس های خوب و هنری و حرفه ای از پشت صحنه فیلمها دانست و گفت: طراحی دیجیتالی و بدون رعایت قواعد و اصول گرافیکی و گرفتن خلاقیت فرد، بسیار روایج و معمول شده اند و مواداولیه یک طراح گرافیک یعنی عکس های فیلم خیلی کم و اولیه است.
وی خاطر نشان کرد: بکارگیری جدی و صحیح هنرمندان مختلف و طراحان خوش ذوق، آموزش طراح گرافیک ها و  طراحان هنری و استفاده از تکنولوژی و قواعد روز جهان در این زمینه تأثیرگذار است.
عبدا... باکیده، دیگر کارگردان تلویزیون و سینما نیز در این زمینه گفت: به دلیل بسته بودن محیط نمایش سینمای ایران که محدود به داخل کشور است ،طراحی و سطح کیفی پوسترها نیز به سلیقه عام و داخلی ایران بسنده می کنند در حالیکه گسترش سینمای ملی ایران در سطح بین المللی در این زمینه موثر خواهد بود.
وی افزود: در گذشته پوسترها با مضمون و مفاهیم داستان فیلم هماهنگ بود در حالیکه در10 سال اخیر به دلایل متعدد از جمله گرانی کاغذ و بالا رفتن هزینه‌های تبلیغات، دیگر پوسترها کوچکترین شباهتی به چارچوب های درست گرافیکی نداشته و غیر حرفه‌ای شده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: با بودجه و هزینه پایین تبلیغات نیز می توان پوستر هایی با نگاهی جدیدتر طراحی کرده و از سلایق تکراری و عامه پسند دور شد و این مسئله نیازمند فرهنگ و سواد بالای تهیه کننده و پخش کنندگان  فیلم هاست.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن