سیامک احصایی؛ این‌روزها در ایران پوستر مفهومی فیلم وجود ندارد


ضرورت دارد که همه‌ی پوسترهای فیلم جنبه تبلیغاتی داشته باشند، اما در کنار آن نیز می‌توانند بخش زیبایی شناختی و هماهنگی با محیط اطراف را رعایت کنند.
سیامک احصایی، طراح پوستر، با بیان این مطلب ، درباره‌ی پوستر فیلم‌های سینمای در ایران و جنبه فرهنگی یا تجاری آن توضیح داد: جلب مخاطب نخستین وظیفه طراحان پوسترها است، اما شکل هنری و زیبایی شناختی آنها به سفارش‌دهنده پوسترها برمی‌گردد.
او اضافه کرد: گاهی تنها جنبه تبلیغاتی در پوستر وجود دارد تا بتواند شرایط یا فشاری را برای دیدن فیلم ایجاد کند و پوستر با عرف آگاهی و اطلاع رسانی ساخته می‌شود گاهی نیز پوستر جنبه زیبایی شناختی و مفهومی دارد.
احصایی درباره نقش پوستر در القای فضای فیلم به ذهن مخاطب گفت: گاهی فرم بیلبورد یا پوستر به ما می‌گوید که فیلم چه محتوایی دارد، مذهبی است یا اجتماعی، قصه فیلم می‌تواند چه چیزی باشد یا چه حسی را در بیننده بوجود آورد؟ بیننده باید منتظر دیدن چه فیلمی در سینما باشد؟ ضروری است این شرایط را سفارش‌دهنده یا طراح به‌گونه‌ای شرایط را ایجاد کنند که ذهن هربیننده به‌سمت دیگری متفاوت از آنچه در فیلم می‌بینند، هدایت شود.
این طراح پوستر تئاتر با بیان این که در حال حاضر پوستر فیلم مفهومی در ایران نداریم، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت‌ سیستم‌های کامپیوتری، چاپ و … شکل مفهومی در پوسترها وجود ندارد و پوسترها بیشتر شکل تجاری و اطلاع‌رسانی داشته و خبر می‌دهند که چه کسانی در فیلم‌بازی می‌کنند.
به گفته‌ی سیامک احصایی اگر فضاهای معینی در مکان‌های مختلف برای نصب پوستر فیلم‌ها وجود داشته باشد این پوسترها کمتر می‌توانند باعث مخدوش شدن فضاهای شهری شوند، هرچند فضاهای شهری و دکور آنها به اندازه کافی مخدوش هست که چیز دیگری نمی‌تواند آنرا مخدوش کند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن