محمود جوادی پور؛ پوستر فیلم‌ها فضاهای شهری را مخدوش کرده‌اند


"یکی از معایب پوسترها، نوشته‌های زیاد روی آن است که خواندن آن زمان زیادی را می‌طلبد، در حالی که پوستر باید سریع مخاطب را جذب کند."
محمود جوادی‌پور هنرمند پیش‌کسوت نقاشی و گرافیک ایران با بیان این مطلب،‌ درباره‌ی پوستر فیلم‌ها در ایران و جنبه‌ی تبلیغاتی یا هنری آن اظهار کرد: تبلیغات یک ارتباط مستقیم با بینندگان پوستر دارد و هدف از طراحی پوستر هم در وهله‌ی نخست آن، جنبه‌ی تبلیغاتی آن است.
به گفته‌ی بنیان‌گذار چاپ رنگی در ایران، هرچه جنبه‌ی هنری پوستر بیشتر باشد، گیرا و جذاب‌تر است؛ اما در جایی‌که فرهنگ مردم در این زمینه پایین است، پوسترهای ساخته شده نیز خیلی بازاری و به دور از هنر هستند. به‌طور کلی در ایران پوسترها به‌ندرت جنبه هنری دارند.
جوادی‌پور با بیان اینکه پوستر فیلم‌ها در القای فضای فیلم به مخاطب کمک می‌کنند، عنوان کرد: بیشتر پوسترها جنبه تبلیغاتی دارند، بدون اینکه کوچکترین کمک را در فهم فضای فیلم انجام دهند.
به گمان این هنرمند معاصر که عنوان چهره‌ی ماندگار هنر به او اطلاق شده است، گویا با آمدن کامپیوتر طراحان حوصله فکر کردن برای طراحی پوستری را که از همه نظر جالب و هنری باشد، ندارند و درک طراحان در زمینه‌ی طراحی پوستر پایین آمده است.
به گفته‌ی این هنرمند نقاش و طراح که این روزها به دلیل کهولت سن و بیماری قادر به انجام کارهای هنری و برگزاری نمایشگاه نیست، پوستر فیلم‌ها باعث مخدوش شدن فضای شهری شده‌اند، پوسترها در مسیرهای شلوغ قرار می‌گیرند که به دلیل تصاویر متعدد، مردم نمی‌توانند به آن توجه کنند.
او در پایان تاکید کرد: ضروری است پوسترها به گونه‌ای طراحی و در جایی نصب شوند که مخاطبان تنها به مطالب آن توجه نکرده و به‌راحتی آن را درک کنند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن