بیژن صیفوری؛ پوستر فیلم با سینمای ایران هم داستان است


بیژن صیفوری، هنرمند طراح گرافیک و مدرس دانشگاه، گفت: پوستر فیلم با سینمای ایران هم داستان است. پتانسیل و خلاقیت سینمای ایران را که در بدترین شرایط به موفقیت‌های قابل توجه، حتا در حد معرفی سبک توسط پیشروان آن انجامید، در طراحی گرافیک ایران هم می‌بینیم. اما در هر دو رشته، تولیدات بیرونی و خروجی‌های اجتماعی و میزان گسترش و نفوذ آن در جامعه داستان دیگری است و جای تاسف دارد.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: ازهم گسیختگی هنرمندان در رشته‌های گوناگون هنری هم در این میان به نبود ارتباط بین طراح و فیلم‌ساز انجامیده و دیگر حتا برای فیلم های خاص و پیشرو هم پوسترهای خوبی کار نمی‌شود. دیگر هماهنگی و جریان‌سازی‌ای که در پوسترسازی فیلم‌های قدیم‌تر ایران بود، نمی‌بینیم. اینجا دیگر کمتر پوستر فیلم‌ها را طراح گرافیک می‌سازد.
صیفوری درباره‌ی دید تبلیغاتی و فرهنگی در پوستر فیلم اظهار کرد، اینها را یکی می‌دانم و تضادی بین تبلیغات خوب و طراحی گرافیک خوب نیست. اگر سفارش‌دهنده هدفش تبلیغات حرفه‌ایست، با حذف طراحی گرافیک در این چرخه از هدفش دور می‌شود. این امر بیشتر به درک سفارش‌دهنده از مقوله‌ی تجارت، تبلیغات و طراحی برمی‌گردد. پرسش اینجاست که چند تا از تبلیغات فیلم‌های این سالیان بر اساس یک سیاست و مدیریت هنری درست و با دید طراحی جامع کار شده؟ کدام پروژه در تبلیغات تجاری سینمای ایران به‌صورت فکرشده و با برنامه‌ی تبلیغاتی کار شده؟ طوری که یک ایده‌ی منسجم را در همه‌ی خروجی‌های آن ببینید؟ در لوگو، پوستر، بیلبورد، بروشور و... .
به‌گمان او، مشکل اینجاست که تبلیغات سینمای ایران حتا تجاری هم نیست. یک تاجر خوب از تخصص دیگران برای فروش کالایش استفاده می‌کند، فکر منسجم دارد و هماهنگ عمل می‌کند.
وی اضافه کرد، حتا برخوردهای دم دست از قبیل استفاده از پرتره‌ی بازیگران، می‌تواند در کار یک طراح حرفه‌یی، رنگ خلاقیت و تازگی بگیرد و از کلیشه بیرون بیاید. اکنون بسیاری از پوسترها اساسا طراحی ندارند، فقط عکس‌های بدی هستند که نوشته‌هایی بدتر روی آنها ریخته شده! در حالی که قدرت پوستر فیلم می‌تواند تا جایی باشد که حتا پس از گذشت سالیان، اعتبار و ماندگاریش از خود فیلم بیشتر شود. این اتفاقی است که برای برخی از کارهای قبل از انقلاب رخ داد و پوستر از فیلمش پیش افتاد.
بیژن صیفوری با پرداختن به تفاوت در تبلیغات داخلی و خارجی فیلم‌ها عنوان کرد: پوسترهایی که اخیرا برای فیلم‌ها ساخته‌ام بیشتر برای نمایش یا پخش خارج از کشور بوده و این به نظرم کمی عجیب می‌آید. از مواردی که فیلم‌ها در ایران اجازه‌ی پخش نداشته‌اند که بگذریم، نمی‌دانم چرا فقط وقتی سراغ طراح می‌آیند که کارشان به خارج از کشور برود و برای پخش ایرانی کارشان همان کلیشه‌ها را پذیرفته‌اند و حتا از قبل محافظه کارتر شده‌اند. حتا درباره‌ی فیلم‌های روشنفکری و پیشرو هم همین‌طور است.
به‌زعم این مدرس دانشگاه، با گسترش ارتباطات و سهم بالای جوانان در اجتماع ایران، دیگر فاصله‌ی چندانی بین سلیقه‌ی خارجی و ایرانی نباید دید.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن