ابراهیم حقیقی؛ پوستر‌های سینمایی تنها سلیقه‌ی بصری جامعه‌ را پایین می‌آورند


پوستر فیلم‌های ایرانی آلودگی تصویری ایجاد می‌کنند و تنها سلیقه‌ی بصری جامعه‌ی شهری را پایین می‌آورند. درحالی‌که ضروری است در ساختن پوستر همه‌ی کالاهای فرهنگی و غیرفرهنگی زیبایی‌شناسی را رعایت کرد.
ابراهیم حقیقی، هنرمند طراح و طراح گرافیک، با بیان این نکته  عنوان کرد: در حال حاضر در پوسترها به یک شکل رفتار شده و تصویر بازیگران روی پوسترها حاکم است و مخاطب درکی از حس فیلم ندارد.
به گفته‌ی این مدرس دانشگاه، این روشی است که هالیوود نیز آن را به‌کار گرفته و پوستر فیلم‌ها را توسط تصویر ستاره‌های بازیگری می‌سازد، اما در ایران این اتفاق درباره‌ی بازیگران غیرستاره نیز می‌افتد. مثلا بیلبوردهایی در شهر وجود دارند که بازیگر روی آن ستاره نیست که به‌وسیله‌ی آن، فروش فیلم بالا رود، بلکه صرفا زیباست.
عضو ارشد انجمن طراحان گرافیک ایران، با تاکید بر ضرورت توجه به انتظارات از پوستر فیلم، توضیح داد: اگر قصد یک فیلم تنها فروش است، تصاویری روی پوسترها گذاشته می‌شود که نه ستاره هستند و نه فضای داستانی را القا می‌کنند. این درکی است که مکانیزم پخش‌کننده ایرانی برای فروش بیشتر فیلم به آن رسیده است.
این هنرمند طراح گرافیک با بیان این‌که یک پوستر سالم حتا در صورت متکی بودن به بازیگران اصلی یا قهرمان فیلم ضروری است فضایی از فیلم را القا کند، عنوان کرد: روی پوسترهای فیلم نوشته شده که "نمایش این فیلم به دلیل ترسناک بودن برای افراد زیر 16 سال ممنوع است"، اما حسی از ترس را در پوستر فیلم نمی‌بینیم. من اگر سواد نداشته باشم و نوشته را نخوانم متوجه نمی‌شوم که فیلم ترسناک است. صرفا تصویر بازیگر زیبایی را می‌بینم و شاید تصور کنم فیلم حتا عاشقانه است.
ابراهیم حقیقی با اشاره به پوستر فیلم "رییس" به‌عنوان نمونه اضافه کرد، تصاویر بازیگران در پوستر فیلم ردیف شده است. فیلم بازیگران بسیاری دارد، اما مخاطب حس نمی‌کند که فیلم در چه زمانی می‌گذرد. معاصر است یا قدیمی؛ مناسبات این آدم‌ها با یکدیگر چیست؛ با هم دشمن‌اند یا از یک خانواده بنابراین در نهایت درکی از فیلم روی پوستر آن دریافت نمی‌شود.
به‌گمان حقیقی در حال حاضر طراحان در پوستر حضور ندارند و فعالیت آنها کمرنگ شده است. اگر هم حضور داشته باشد و پوستر فیلمی را طراحی کنند به خواست پخش‌کننده یا تهیه‌کننده است و چیزی را که او خواسته طراحی کرده‌اند.
او که طراحی پوسترهای دوره‌های مختلفی از جشنواره فیلم فجر را عهده‌دار بوده است، با تصریح بر این‌که در شهر فاقد پوسترهای زیبا هستیم، توضیح داد: هدف نخست یک بیلبورد تبلیغ است و قصد آن زیباسازی شهر نیست. اگرچه در صورت زیباکردن شهر یک مرحله بالا می‌رود. فرق نمی‌کند برای سینما باشد که یک کالای فرهنگی است یا برای یک نوشابه‌ی خانواده که کالای تجاری به‌شمار می‌رود. اما درعین حال ضروری است برای همه‌ی کالاهای فرهنگی و غیرفرهنگی زیبایی‌شناسی رعایت شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن