سومین نمایشگاه سالانه تایپوگرافی «اسماءالحسنی»


سومین نمایشگاه سالانه تایپوگرافی «اسماءالحسنی»
فراخوان سومین نمایشگاه سالانه تایپوگرافی
«اسماءالحسنی» منتشر شد.
متن این فراخوان بدین شرح است:
استفاده ازحروف و نوشتاربه مثابه یک عنصرمستقل تصویری چند سالی است که در حوزۀ طراحی پوستر کشورمان قوت گرفته . پیش از آن کلمات و نوشتار به عنوان یک جزء و عنصری مکمل در کنار تصویر قرار می گرفت . این نوع نگاه جدی به حروف و تایپوگرافی در طراحی پوستر با « نمایشگاه سالانه تایپوگرافی پوسترایران» با موضوع اسماء الحسنی که همه ساله در شکلی عمومی در ماه مبارک رمضان برگزار   می شود مضاعف گردیده و به این حوزه از هنر گرافیک صبغه ایی دینی بخشیده است .
همانطور که قبلاً نیز اعلام شده این نمایشگاه سالانه سعی دارد تا با توجه به جایگاه حروف و کلمات و نگارش آن در فرهنگ و هنر اسلامی نه تنها بر ترویج حروف نگاری و خط خوش که نشانة فرهنگ سنتی است ، بلکه با مد نظر قرار دادن تربیت و تهذیب روح هنرمند مسلمان ، بر عرصه های تازه از هنرتایپوگرافی پوستر تاکید نموده و سعی درگسترش قالب های جدید و صورتهای امروزین آن دارد .
چراکه نگارش حروف وکلمات درکانون هنرهای بصری ازمنزلت خاص و ممتازی در هنرهای اسلامی برخوردار است . نگارش حروف و خط خوش در سیاقهای گوناگون از انواع سنتی گرفته تا نمونه های اخیر و امروزی آن در تنوع بی پایان قالب ها و ریتم هایش می تواند برای کسانی که توانایی درک خداوند برتر از خیال و قیاس و گمان و وهم را در اشکال مختلف دارند تذکار قلم صنع الهی باشد .
حروف نگاری و الهام پذیری و تاثیر از خوشنویسی سنتی درقالب پوستر می تواند یکی از مظروف های هنرهای بصری امروز برای اسماء الحسنی باشد .
امید داریم که با طراحی ، نگارش و خواندن حروف و کلمات این مجموعه پوسترها درمسیر پیوستن به«احد» ، مورد لطف و عنایت حضرتش قرار گیریم و مجموعه آثار این رویداد هنری بتواند به عنوان تجسم بخش « کلمه الله » کمک کند تا بر اساس استعدادهای فطری و روحانی خود، در این حضور سهمی داشته و انوار این حضور نیز بر دلها نفوذ کند وذکری باشد از حق تعالی .
درآیات کریمه قرآن دلیلی که دلالت برعدد اسماء الحسنی کند و آن را محدود سازد وجود ندارد، بلکه از ظاهر آیه الله لا اله الاهو له الاسماء الحسنی وآیه ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها و جمله له الاسماء الحسنی یسبح ما فی السموات و الارض و امثال آن بر می آید که هر اسمی درعالم که از جهت معنا احسن اسماء بوده باشد آن اسم از آن خداست ، پس نمی توان اسماء الحسنی را شمرد و به عدد معینی محدود کرد. در دوره های قبلی نمایشگاه نیز محدودیتی درانتخاب اسماء برای طراحی پوسترها تعیین نمی شد ؛ لیکن به جهت قضاوت و بررسی علمی ودقیق تر آثار در این دوره تنها تعداد معینی از اسماء الحسنی برای بخش مسابقه مشخص گردیده .
لذا بدیهی است پوسترهایی که با اسامی دیگری طراحی شده باشند درصورت انتخاب توسط داوران در بخش خارج از مسابقه قرار گرفته و به نمایش در می آیند .
شرایط شرکت :
1. تاریخ خلق اثر محدودیتی ندارد .
2. آثار ارسالی می بایست به صورت فایل تصویری با فورمت jpeg یا tiff و کیفیت 300 dpi در قطع 70 x50  سانتی متر به همراه پرینت رنگی A4 ارائه شوند ( آثاری که پرینت آنها کوچکتر یا بزرگتر از اندازه تعیین شده باشند حذف می شوند ) .
3. بر چسب اطلاعات و فرم ورود به نمایشگاه به صورت خوانا وکامل باید ضمیمه پرینت آثار گردد .
4. حداکثر آثار ارسالی توسط هر هنرمند در هربخش 5 پوستر می باشد .
5. نمایشگاه در دو بخش مسابقه و آزاد برگزار می شود.

به جهت قضاوت و بررسی دقیق تر آثار در بخش رقابتی این دوره از نمایشگاه تنها تعداد معینی از اسماء الحسنی برای مسابقه انتخاب گردیده که به شرح زیر است :
 ارحم الراحمین، احکم الحاکمین، احسن الخالقین، خیر الرازقین، ذوالجلال والاکرا ، مالک الملک  ،ذو الفضل العظیم، رفیع الدرجات، عالم الغیب و الشهاده ، اهل التقوی
پوسترهایی که با استفاده از نوشته هایی مثل عنوان نمایشگاه ، مکان یا تاریخ برگزاری و یا اسامی غیر ازاسماء تعیین شده طراحی شده باشند درصورت انتخاب هیئت داوران در بخش خارج از مسابقه به نمایش در می آیند.
6. پوسترهای ارسالی به دبیر خانه پس از مهلت تعیین شده در نمایشگاه شرکت داده نخواهد شد .
7. آثار ارائه شده به هیچ وجه مسترد نمی شود .

جوایز :

جایزه « خلاقیت برتر و ایدۀ نو» به مبلغ پنجاه میلیون ریال وجه نقد که از سوی حامیان نمایشگاه اهدا می شود .
جایزه ویژه شامل لوح افتخار و مبلغ پانزده میلیون ریال وجه نقد
1. جایزه نفراول شامل دیپلم افتخار و مبلغ ده میلیون ریال وجه نقد
2. جایزه نفردوم شامل دیپلم افتخار و مبلغ هفت میلیون ریال وجه نقد
3. جایزه نفرسوم شامل دیپلم افتخار و مبلغ پنج میلیون ریال وجه نقد
بعلاوه سه لوح تقدیروسه هدیه نقدی هریک به مبلغ یک میلیون وپانصد هزارریال به برگزیدگان بخش آزاد تعلق می گیرد.
سایت TodayPosters مجاز است از آثار ارسالی برای چاپ درکتاب ، ارائه درنمایشگاه و مواد تبلیغی و تبلیغات و نشر الکترونیک و . . . استفاده کند.
کلیه آثار پذیرفته شده توسط هیئت انتخاب در کتاب نمایشگاه به چاپ می رسد .
آخرین مهلت برای ارسال آثار پنج شنبه 18 مرداد وانتخاب آثار در روز دوشنبه 22 مرداد ماه 1386 می باشد .
متقاضیان شرکت در نمایشگاه جهت اطلاعات بیشتر وآگاهی از نحوه ی  برگزاری و دریافت فرم شرکت در نمایشگاه می توانند با مراجعه به دبیرخانه موقت نمایشگاه واقع درخیابان کارگرجنوبی ، انتهای خیابان شهید لبافی نژاد ( نرسیده به جمالزاده ) ، پلاک 273 ، ساختمان ستاره طبقه 3، واحد 11 مراجعه و یا با شماره تلفن 66917853 تماس حاصل نمایند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن