فرزاد ادیبی، آثار به نمایش درآمده در دوسالانه پوستر جهان اسلام خوبند


فرزاد ادیبی
در نمایشگاه دوسالانه پوستر جهان اسلام یک پوستر بد و بی ربط می تواند جلوه نمایشگاه را خراب کند.

فرزاد ادیبی، طراح و طراح گرافیک و استاد دانشگاه  گفت: آثار به نمایش درآمده در دوسالانه پوستر جهان اسلام خوبند ولی چند اثر نامربوط که روی دیوارها قرار گیرد اثر بدی بر روی بیننده می گذارد که نقد منفی همگان نیز بر همان آثار استوار می شود.
وی افزود: برداشت من این است که نوع رویکرد با دوسالانه ای که عنوان آن نمایشگاه پوستر جهان اسلام است چهار نوع می تواند باشد اول طراح مسلمان از هر کشوری، دوم طراح با هر آیین دین و مسلکی از یک کشور مسلمان، سوم یک طراح با هر دینی که موضوع و پیام اسلامی در کارش باشد و چهارم فضای نهایی و برآمده از پوستر اسلامی باشد که من مورد چهارم را می پسندم.
وی اتمسفر و حس پوستر را مهم دانست: مهم حس و جوی است که در پوستر جاری است که باید فضای اسلامی ناب داشته باشد و به نظر من باید بر این موضوع تکیه شود و نه کشور طراح و با آیین و مسلکش.
ادیبی در ادامه اظهار کرد: من معتقدم که اگر با تأمل بیشتری انتخاب آثار صورت می گرفت کارها بهتر می شد هر چند که برگزاری یک دوسالانه در کشوری که همه خود را صاحب نظر و مدعی می دانند کار سختی است و باید به مجریان دست مریزاد گفت ولی نباید این موضوع که برخی کارها از عیار بالایی برخوردار نیستند را فراموش کرد.
وی در مورد هیئت انتخاب گفت: هیئت انتخاب متشکل از نقاشان و طراح گرافیک است ولی باید برای برپایی این چنین نمایشگاهی یک هیئت انتخاب تخصصی تر منصوب می شد به عنوان مثال مهدی حسینی یک نقاش بسیار خوب، بااخلاق، متعهد و دوست داشتنی است ولی در این دوسالانه خیلی تخصصی در مورد پوستر نمی تواند قضاوت کند. با تمام زحماتی که فرهنگستان متحمل شده این نکته قابل نقد است.
این طراح گرافیک همچنین افزود: نوک پیکان نقد من متوجه هیئت انتخاب آثار است که باید همگی طراح گرافیک و به طور ویژه و خاصی پوسترساز می بودند. در جهانی که سمت تخصصی شدن کارها پیش می رود باید حرفه ای عمل کرد تا نتیجه عالی گرفت.
وی خواستار دوری جستن از شعارزدگی شد: نباید تولد و اقامت طراح منتخب، ملاک باشد و حتی پیام نیز نباید محور قرار گیرد زیرا اگر بر پیامی زیاد تأکید شود. دچار شعار و شعارزندگی می شویم مهم این است که فضا و ترکیب بندی و همه عناصر اعم از فرم، بافت، رنگ، چینش نوشته ها، تصاویر و در کل فضای حاکم بر یک پوستر در جشنواره که آن را پوستر جهان اسلام می نامیم، اسلامی باشد که اگر معتقد و مقید به این نکته باشیم و این حرکات را مستمر کنیم رسیدن به سبک اسلامی در هنر پوسترسازی دور از دسترس نخواهد بود.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن