به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا، در این نشست که با حضور علاقمندان برگزار شد، قباد شیوا با اشاره به اهمیت دهه 50 در مطالعات فرهنگی و اجتماعی ایران، بعنوان دوره گذار از سنت به مدرنیته خاطر نشان کرد؛ از منظر گرافیک در نیمه اول این دهه شاهد شکل گیری یک گرافیک تألیفی و به لحاظ استتیک، ارزشمند و حرفه ای بودیم اما در نیمه دوم به تبع تحولات اجتماعی و شرایط انقلاب شاهد اوج دیگری در عرصه مصرف، انتقال پیام در سطحی گسترده برای مخاطبانی وسیع و در یک کلمه غلبه کارکرد رسانه ای پوستر و گرافیک بودیم.
وی افزود: این که گفته می شود گرافیک هنری ذاتاً غربی است یک سوء تفاهم است . گرافیک تنها تکنولوژی خود را از غرب گرفته آن هم در تکثیر و نه حتی در پلاستیک و فرم و لذا دلیلی ندارد که به لحاظ سلیقه یا بیان گرافیک ما هم تابع نگاه غربی باشیم . وی تأکید کرد : نگاهی که ایران به زندگی، به هستی، به انسان، به عشق و ... دارد ایده های درخشان و شگفتی به طراح می بخشد که حتی برای کارمدرن هم الهام بخش است . وی به آسیب شناسی هویت در گرافیک امروز پرداخت و گفت دل مشغولی و دغدغه من از روزی که کارم را شروع کردم تا همین امروز این بوده که چگونه هویتم، باورهایم و پشتوانه تاریخ و فرهنگم در پوستری که طراحی می کنم نمود داشته باشد و چگونه از طریق گرافیک این فرهنگ را به همه جهان معرفی کنم و در یک کلمه چگونه کارم ایرانی تر باشد. وی افزود : منابع تصویری که ما داریم از منابع نفتی ما بیشتر است و استخراج آن وظیفه و رسالت طراحان امروز ماست. و حضور اکثریت طراحان گرافیک در این دوسالانه و بخصوص در بخش فرهنگی و اجتماعی این امیدواری را در ما زنده می کند. قبادشیوا با بیان این که یک پوستر خوب ترکیبی از 3 عامل سفارش دهنده آگاه ،طراح آگاه و مخاطب آگاه می باشد گفت: تقسیم بندی گرافیک به فرهنگی و غیر فرهنگی( تبلیغاتی) نادرست است و این دو از هم جدا نیستند.
وی در پایان با برشمردن تأثیرات مهم و مثبت اتفاقی چون دوسالانه پوستر جهان اسلام اظهار داشت: آرزوی همیشگی من این که یک روز گرافیک جهان اسلام در تقابل با گرافیک جهان غرب همة توان ، جرأت و قابلیتش را نشان د هد اما با یک هویت مستقل و منحصر به فرد.
گفتنی است این نشست ها تا پایان دوسالانه پوستر جهان اسلام ادامه خواهد یافت .