روایت ۳۰ سال گرافیک ایران


به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا، در این نشست که با حضور علاقمندان برگزار شد، قباد شیوا با اشاره به اهمیت دهه 50 در مطالعات فرهنگی و اجتماعی ایران، بعنوان دوره گذار از سنت به مدرنیته خاطر نشان کرد؛ از منظر گرافیک در نیمه اول این دهه شاهد شکل گیری یک گرافیک  تألیفی و به لحاظ استتیک، ارزشمند و حرفه ای بودیم اما در نیمه دوم به تبع تحولات اجتماعی و شرایط انقلاب شاهد اوج دیگری در عرصه مصرف، انتقال پیام در سطحی گسترده برای مخاطبانی وسیع و در یک کلمه غلبه کارکرد رسانه ای پوستر و گرافیک بودیم.
 وی افزود: این که گفته    می شود گرافیک هنری ذاتاً غربی است یک سوء تفاهم است . گرافیک تنها تکنولوژی خود را از غرب گرفته آن هم در تکثیر و نه حتی در پلاستیک و فرم و لذا دلیلی ندارد که به لحاظ سلیقه  یا بیان گرافیک ما هم تابع نگاه غربی باشیم . وی تأکید کرد : نگاهی که ایران به زندگی، به هستی، به انسان، به عشق و ... دارد ایده های درخشان و شگفتی به طراح می بخشد که حتی  برای کارمدرن هم الهام بخش است . وی به آسیب شناسی هویت در گرافیک امروز پرداخت و گفت دل مشغولی و دغدغه من از روزی که کارم را شروع کردم تا همین امروز این بوده که چگونه هویتم، باورهایم و پشتوانه تاریخ و فرهنگم در پوستری که طراحی می کنم نمود داشته باشد و چگونه از طریق گرافیک این فرهنگ را به همه جهان معرفی کنم  و در یک کلمه چگونه کارم ایرانی تر باشد. وی افزود : منابع تصویری که ما داریم از منابع نفتی ما بیشتر است و استخراج آن وظیفه و رسالت طراحان امروز ماست. و حضور اکثریت طراحان  گرافیک در این دوسالانه  و بخصوص در بخش فرهنگی و اجتماعی این امیدواری را در ما زنده می کند. قبادشیوا با بیان این که  یک پوستر خوب ترکیبی از 3 عامل سفارش دهنده آگاه ،‌طراح آگاه و مخاطب آگاه می باشد گفت: تقسیم بندی گرافیک به فرهنگی و غیر فرهنگی( تبلیغاتی) نادرست است و این دو از هم جدا نیستند.
وی در پایان با برشمردن تأثیرات مهم و مثبت اتفاقی چون دوسالانه پوستر جهان اسلام اظهار داشت: آرزوی همیشگی من این که یک روز گرافیک جهان اسلام در تقابل با گرافیک جهان غرب همة توان ، جرأت و قابلیتش را نشان د هد اما با یک هویت مستقل و منحصر به فرد.
گفتنی است این نشست ها تا پایان دوسالانه پوستر جهان اسلام ادامه خواهد یافت .
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن