زیبایی شهر ما در حال از دست رفتن است


عکس: روابط عمومی فرهنگستان هنراولین نشست دومین دوسالانه بین المللی پوستر جهان اسلام با سخنرانی ابراهیم حقیقی با موضوع «گرافیک در عرصه فرهنگ» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا،  دراین جلسه ، ابراهیم حقیقی با انتقاد از پاره ای حرکتها و گرایشهای رایج در عرصه پوستر که فاقد پشتوانة درست و اصولی و بینش منطقی و رفتار حرفه ای می باشد از جمله افراط در کاربرد حروف لاتین به شکلی نامناسب،‌عدم تناسب با مضمون ، فرم زدگی مفرط و دوری از محتوا و در نهایت گریز از کاربردی شدن و دوری از مخاطب عام که در واقع نوعی انحراف از کارکردهای اجتماعی و اطلاع رسانی و فرهنگی رسانة پوستر و گرافیک است اظهار داشت : ما باید نقد آسیب شناسانه ای ازاین وضعیت داشته باشیم تا گرافیک به سمت فرهنگ سازی متمایل شود و برای رشد فرهنگی و اثر گذاری باید از دوسو ، حرکت خود را تصحیح و اصلاح کنیم : 1- از خودمان (طراحان پوستر و گرافیک) 2- از مدیران و مسئولان این عرصه تا رفتار فرهنگی درستی در ساماندهی طراحی های شهری داشته باشیم. وی با بیان اینکه گرافیک را چه در وجه هنری و چه در وجه ارتباط تصویری هر گونه که تعریف کنیم حرکت آغازین آن در ذهن طراح از محتوا شکل می گیرد و هنرمند برای بیان و انتقال درک خود     ازمفاهیم ‌فرم مناسب را جستجو و انتخاب می کنند گفت : متاسفانه امروز طراحان پوستر با درک نارسا و نادرستی از فرم محتوا را فراموش کرده اند و هر فرمی را با هر محتوای بی هیچگونه ربط و انسجامی تلفیق    می کنند و پیداست که کوچکترین دریافت و اطلاع و اندیشه ای در خصوص موضوع و محتوای پوستر ندارد. وی افزود : علائم بصری زیباشناسانه و فرم مجرد و بی ارتباط با معنا و بعد انتساب آن به مفاهیم مضامینی یک رفتار غیر حر فه ای و آزار دهنده است که باید آنرا کنار گذاشت.  وی با اشاره به برخی ناهنجاریها در طراحی و زیباسازی فضاهای شهری از جمله نوشتن آیات قرآن با خطی به رنگی مناسب در زیر پل های شهر و نیز نقاشی ها ی دیواری که از اولیه ترین شاخصه های حرفه ای و زیباشناختی بی بهره اند و عمدتاً سفارشی و توسط طراحان بازاری ناآشنا با اصول اولیه زیبا سازی شهری و فرهنگ بصری درست و بسامان اجرا می شوند گفت ما از شهرداری مناطق می خواهیم تا از مشاوران حرفه ای در این امر کمک بگیرند و از تخصص آنان استفاده کنند تا شاهد حاکم شدن نازل ترین سلیقه ها و سطحی ترین گرایشها که بشدت در شناخت تصویری مردم شهر تأثیر منفی و مخربی می گذارد نباشیم . وی با انتقاد از اغراق در تایپوگرافی و فراموش کردن اهمیت تصویر بعنوان مهمترین اصل در ساختار بصری پوستر و گرافیک گفت اینهم از عوارض دوری از محتوا و معنا و اولویت دادن به فرم در بدترین شکل خود است.
وی همچنین به پوسترهای تک واحدی و رواج نادرست آن در میان طراحان جوان گرافیک اشاره کرد و گفت:‌ اولین بار خود من پوستر واحدی را کار کردم  و مرحوم استاد ممیز هم گفتند این کار باعث تشویق بیشتر طراحان جوان به فعالیت و خلاقیت هنری می شود اما پوستر مگر برای تکثیر در سطح شهر و دیده شدن و     اثر گذاری روی انسان شهرنشین امروز نیست؟ وی تأکید کرد: ما باید آسیب شناسی کنیم و عرصه نقد را از خودمان گسترش دهیم چرا که ما در رواج این پوسترها ناکارآمد مقصریم . زیبایی شهر ما دارد از دست می رود. باید از خودمان شروع کنیم و اصلاح کنیم تا وجه فرهنگ ساز گرافیک دوباره ایجاد شود چرا که پوستر برای دیدن در مهمانی یا زیر سقف گالری ها نیست پوستر جایش در خیابان و وسط انبوه مردم شهر نشین و در حال گذر است. ما موظفیم به گرافیک خود، سامان دوباره بخشیم و شهر هایمان را هم زیبا کنیم.
نشست های تخصصی و پژوهشی موسسه صبا در طول برپایی دوسالانه پوستر جهان اسلام همچنان به کار خود اد امه خواهد داد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن