گزارشی از رونمایی مجله گالری


امیر علی قاسمی

روی جلد مجله/ اثر: بهراد جوانبخت
روی جلد مجله/ اثر: بهراد جوانبخت
نوزدهمین شماره مجله فرهنگی هنری گالری چاپ بمبئی روز شنبه اول اردیبهشت در تالار تجربه خانه هنرمندان رونمایی شد، این مجله که به فرهنگ و هنر معاصر ایران اختصاص داشت در مراسمی که به همین منظور ترتیب داده شده بود، آقایان: مانبیر سینگ، سفیر هندوستان در ایران ،  بهروز غریب پور، مدیر خانه هنرمندان، علیرضا سمیع آذر، مدیر پیشین موزه هنر های معاصر، کیان تاجبخش، جامعه شناس، رفیق الیاس عکاس فیلمساز و نویسنده، پرافول بیداوی، روزنامه نگار، ابراهیم حقیقی طراح گرافیک و مدرس دانشگاه و نیز خانمها: بینا سرکار الیاس، مدیر مسئول و سردبیر مجله گالری و مریم زندی، عکاس، سخنانی کوتاه  درباره روند شکل‌گیری مجله و نیز فرهنگ و هنر معاصر ایران و تعاملات  بین و پیش روی دو کشور ایران و هند ایراد کردند.

ابراهیم حقیقی در این مراسم،  با اشاره به برخورد مثال زدنی خانم بینا سرکار‌الیاس خاطر نشان کرد که ایشان با نشان دادن نادیده ها وبا بازنمایی تلاش‌هایی که معمولا ما ایرانی ها به آن توجه ی نشان نمی دهیم یا در درجه چندم قرار می دهیم برخوردی بسیار مدرن با فرهنگ ایران معاصر انجام داده است.
مجله گالری در شماره نوزدهم خود در مقالاتی  جداگانه به گرافیک ایران نیز پرداخته است:
 "شعر در جوهر" صفحاتی را به آثار گرافیک رضا عابدینی و بهراد جوانبخت و بحث در باره خوشنویسی و تایپوگرافی ایرانی اختصاص داده است ، این مجله همچنین در حاشیه مصاحبه ای که با ابراهیم حقیقی و مریم زندی تحت عنوان "پرتره های موازی" انجام داده، چهره نگاری مشترک این دو هنرمند از هنرمندان مطرح ایرانی را که پیشتر ها در کتابی با عنوان "عکاشی" انتشار یافته بود،را به چاپ رسانیده است، مقاله دیگری نیز با عنوان "عرصه ‌ی نا‌پیدا" که به روند شکل گیری استودیو و سایت پارکینگالری و نیز مولتی مدیای "‌سری کافی شاپ ها " اثر امیرعلی قاسمی اختصاص دارد، گفتنی است که طرح روی جلد این مجله نیز به اثر بهراد جوانبخت اختصاص دارد.
مجله گالری به صورت فصلنامه در 132 صفحه تمام رنگی و با چاپ نفیس در بمبئی منتشر می‌شود.
بهراد جوانبخت در قسمتی از این مجله درباره ی آثارش اینگونه می گوید:
در این سری از کارهایم میخواهم وجه تصویری حروف را نشان دهم.
در بعضی از آثارم نوشته‌ها خوانده نمیشوند. به عبارتی نوشته برای تبدیل شدن به تصویر، بار ادبی خود را از دست داده است. یعنی وظیفه اولیه حروف را که اطلاع رسانی است از بین برده‌ام تا هرچه بیشتر از فرم بصری آنها استفاده کنم.
گرچه از نوشته به عنوان بافت استفاده کرده‌ام، با این وجود قابل تشخیص است که اینها حروف و کلمات هستند و در هنگام دیدن این آثار بدلیل آشنایی ذهنی با فرم حروف الفبا انگار که صدای همهمه‌ای از حروف را از میان تصویر میشنویم!

مراسم رونمایی مجله گالری در خانه هنرمندان ایران/ عکس: وب سایت خانه هنرمندان ایران
مراسم رونمایی مجله گالری در خانه هنرمندان ایران/ عکس: وب سایت خانه هنرمندان ایران
صفحاتی از این مجله/ عکس: بهراد جوانبخت
صفحاتی از این مجله/ عکس: بهراد جوانبخت صفحاتی از این مجله/ عکس: بهراد جوانبخت
صفحاتی از این مجله/ عکس: بهراد جوانبخت صفحاتی از این مجله/ عکس: بهراد جوانبخت

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن