کارگاه طراحی پوستر فرانسه با حضور مهدی سعیدی


کارگاه چهار روزه در فرانسه با حضور یک ایرانی برگزار می شود.
مدرسه هنری Intuit-lab فرانسه میزبان کارگاه 4 روزه طراحی پوستر است. این کارگاه که از 2 آوریل 2007 آغاز شده و تا 6 آوریل ادامه دارد، توسط طراحانی از گوشه و کنار جهان مشتمل بر : "آنابلا سلم(1)" آرژانتینی، "ایزیدو فه رر(2)" اسپانیایی، "فیلیپ تابوردا(3)" برزیلی، "آلن لوکرنک(4)" فرانسوی و "مهدی سعیدی" از ایران اداره می شود.


•    کارگاه "تصویر آخر الزمان" – آنابلا سلم (آرژانتین)
گروه هنری-تجربی ارتباط تصویری El Fantasma de Heredia، در سال 1992 توسط "آنابلا سلم" و "گابریل ماتو" در شهر بوینس آیرس آرژانتین آغاز به کار کرد. این گروه هنری عمدتا با موسسات ملی و بین المللی همچون صلح سبز(5)، برنامه توسعه سازمان ملل متحد(6) و بنیاد "یادمان هولوکاست"(7) همکاری کرده و بیشتر در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فعالیت می کند.
"آنابلا سلم" به سال 1968 در بوینس آیرس زاده شد و تحصیلات طراحی گرافیک خود را در دانشگاه  بوینس آیرس به پایان رساند. "گابریل ماتو" در 1962 در بوینس آیرس متولد شد و در "مدرسه هنری پان-آمریکن(8)" به فراگیری طراحی گرافیک پرداخت. هر دو هنرمند اکنون در دانشکده معماری بوینس آیرس به تدریس طراحی گرافیک مشغولند. امروزه گروه هنری "El Fantasma de Heredia" متشکل است از طراحانی که دغدغه های سیاسی-اجتماعی زیر بنای فعالیتشان را تشکیل می دهد
  موضوع "تصویر آخرالزمان" دست شرکت کنندگان در این کارگاه را در ایده پردازی کاملا باز می گذارد : اینک آخر الزمان است و اوضاع هرگونه که شما اراده کنید پیش خواهد رفت! با هر ضابطه شخصی که به این موضوع مرتبط باشد : جهان سوم، جنگ، تخریب محیط زیست، معنویت، پایانی مانند مرگ، پایان یک عشق و ... . شاید بتوان از بدی ها سخن راند، و یا شاید از فاصله های طولانی و یا شاید از ابدیت. چه چیزی برای شما آخر الزمان است؟ قطع ارتباط با معشوقه پیشینتان؟
و به اختصار، هدف این کارگاه و تمرینات آن نزدیک شدن هر هنرجو به تصویر ذهنی خود از موضوع کارگاه است.
•    کارگاه "سنگ – کاغذ – قیچی(9)" -  ایزیدو فه رر ( اسپانیا)
موضوع طراحی پوستر در این کارگاه عبارتی آشنا است : "سنگ – کاغذ – قیچی" ! تصویر سازی را نباید با طراحی (یه معنای طرح زدن، و نه دیزاین) اشتباه گرفت. چه، طراحی تنها پایه ترین ابزار آغاز کار تصویرسازی به شمار می رود. تصویرسازی اما، ابزاری است برای ارتباط و تبادل. چیزی بس بیشتر از روایت. ابژه، محتوی، حروف، سخن، سفر، زمان، بازی، استعاره و ... هرکدام به نحوی تعریفی از تصویرسازی به دست می دهند. با پیش فرض بسیار وسیع "انجام دادن چیزها به وسیله چیزها" و به واسطه تحلیل، کشف و به کارگیری پتانسیل های زیباشناسانه و ارتباطی هرآنچه محیط روزمره ما را می سازد. کارگاه "سنگ – کاغذ – قیچی" به هنرجویان پیشنهاد تهیه یک فهرست را می دهد. فهرستی کوچک از منابع گرافیکی بالقوه اطراف، در راستای محتوی.
•    کارگاه "پیش داوری، کلیشه و هویت(10)" – فیلیپ تابوردا (برزیل)
فیلیپ تابوردا، در سال 1956 در شهر ریو دو ژانیرو زاده شد.وی پس از ارائه طرح راه اندازی روزنامه "گلوبو(11)"، در لندن و نیویورک تحصیلات ارتباط تصویری و عکاسی خود را به پایان برد. آثار وی در اقصی نقاط اروپا، برزیل و ایالات متحده به نمایش در آمده است. وی موضوع کارگاه خود را "تحقیق درباره تمامی موقعیت های شاخص فرانسوی و هر آنچه بازتاب فرانسوی بودن است" بیان می کند. عادات، فرهنگ، ژست ها، حالات چهره و بسیاری موارد دیگر در زمره موضوعات مورد بررسی این کارگاه به شمار می رود. هنرجویان در پایان این کارگاه باید یک ویدیو آرت کوتاه در باره بررسی پرسش های فوق تحویل دهند. این ورک شاپ پیش از این در کشور های شیلی، مکزیک، کلمبیا، آرژانتین، لیتوانی، ایتالیا، هندوراس و اکواتور(12)، در ارتباط با فرهنگ این کشور ها و توسط این هنرمند اجرا شده است.
•    کارگاه پوستر "چپ – راست(13)" – آلن لوکرنک (فرانسه)
"آلن لو کرنک" در استان "بریتانی(14)" فرانسه زاده شد و هم اکنون نیز در همین سرزمین به سر می برد. این هنرمند که پرورش یافته مکتب لهستان به شمار می رود، با زندگی و کار در "بریتانی"، ذهنیت خود را مبنی بر امکان انجام کار حرفه ای، خارج از مرکزیت شهر پاریس، دنبال کرده، عینیت می بخشد و مدینه فاضله خویش را می جوید: "ماهیت پوستر، چیزی است غیر از تصویرگری ایده ی فردی دیگر. بلکه باید فرایند کار را از ابتدا تا انتها کنترل نمود. موضوع پوستر آزاد است. محتوای یک پوستر نمی تواند و نباید بد باشد. تنها، این پاسخ طراحانه به محتوا است که می تواند ]عمدا[ بد باشد. طراح را نمی توان برای یک طراحی بد زیر فشار قرار داد. همانطور که مشتری را نمی توان مجبور به پذیرش یک پیشنهاد نمود. طراحی پوستر یک هنر است و هدف آن ارضاء کردن سفارش دهنده نیست. بلکه هدف رضایت طراح است، کاری بس دشوار تر از جلب رضایت سفارش دهنده. اگر مشتری از شما انتظار یک "دوچرخه" دارد، از عرضه کردن یک  اتومبیل "رولس رویس(15)" به خود ترسی راه ندهید! نگران ارزش کار خود نباشید. مهم، تحقق بخشیدن به اثر است. نگران اهمیت مشتری خود نباشید. مهم ایجاد درک در او نسبت به شماست." (بخشی از سخنرانی وی در افتتاحیه اجلاس ایکوگرادا(16) ، لندن، 23 فوریه 1999.)
موضوع کارگاه : "چپ – راست". این روز ها، انتخابات ]در فرانسه[ دلمشغولی همه ماست. بنا بر این، این فرصتی است مناسب برای یک واکنش، یک ابراز، یک نقطه نظر شخصی. محدودیتی وجود ندارد.از همه سبک ها ]و روش ها[ می توان بهره برد. از خام ترین تا ناب ترین. این کار نهایی است که کیفیت را در خود جای می دهد : متانت و قدرت زبان گرافیک به کار رفته. مراد در نهایت، به دست دادن یک پاسخ سیاسی نیست. بلکه ترجمه ای که من از عنوان این کارگاه ("چپ – راست") دارم این است : خود را شگفت زده کنید! مرا شگفت زده کنید!
•    کارگاه "آوای حروف’سرزمین پارس(17)" – مهدی سعیدی (ایران)
مهدی سعیدی
مهدی سعیدی
مهدی سعیدی، متولد 1979 (1358 ه.ش)، در تهران به زندگی و فعالیت مشغول است. او پس از کسب دیپلم ار هنرستان "مالک اشتر"، در دانشگاه کمبریج(18) به تحصیل هنر و دیزاین پرداخت. وی پیش از این در دانشگاه کمبریج و جهاد دانشگاهی کارگاه هایی را برگزار کرده است. از 1998(1377 ه.ش) تا کنون، آثار وی در ایران، چین،مکزیک، اندونزی، ژاپن، امریکا، اوکراین، بلژیک، ایتالیا، هلند، سوئیس، جمهوری چک، لهستان، مسکو و "شومون(19)" فرانسه به نمایش گذاشته شده است. وی تا کنون موفق به کسب جوایز متعدد از نقاط مختلف جهان شده است. از آثار وی می توان در دو کتاب : "منتخب آثار گرافیک از سال 1378 تا 1383" و "منتخب آثار طراحان نسل 5 طراحان گرافیک ایران" و همچنین وب سایت شخصی هنرمند، سراغ گرفت.

موضوع کارگاه : "آوای حروف’سرزمین پارس’" . وی در شرح این عنوان می گوید : "نوشتار فارسی از حروف به هم پیوسته تشکیل شده است، و این در حالی است که در نوشتار لاتین ، حروف مستقلی که در کنار هم جای می گیرند، ساختار کلمه را میسازند. و تفاوت این دو نحوه نگارش از همین جا سرچشمه می گیرد. ما روی این حروف مجزا کار خواهیم کرد. همانطور که می دانیم، نگارش و کالیگرافی ایرانی با موسیقی سنتی ایرانی پیوندی نا گسستنی دارد. پیوندی از نوع رابطه انکار ناپذیر آوای هر حرف با فرم آن. در طول کارگاه، موسیقی سنتی ایرانی پخش خواهد شد و هر هنرجو، بر اساس موسیقی، حرف مورد نظر خود را بر خواهد گزید. کار، با آشنایی با نحوه نگارش فارسی آغاز خواهد شد و سپس با یک قلم خوشنویسی، کار مطالعه آغاز خواهد شد. در این فرایند، حرف انتخاب شده را نوشته و در جای مناسب قرار داده، ترکیب بندی هایی گوناگون ایجاد می کنیم. هدف این کارگاه، ایجاد پیوند میان نگارش فارسی و لاتبن خواهد بود."


  1. Anabella Salem
  2. Isidro Ferrer
  3. Félipe Taborda
  4. Alain Le Quernec
  5. Greenpeace
  6. le Programme de développement des Nations-Unies
  7. Holocaust Memorial Foundation
  8. Pan-american School of Arts
  9. pierre, papier et ciseaux
  10. préjugés, stéréotypes et identities
  11. O'GLOBO روزنامه پر تیراژ برزیلی، چاپ ریو دو ژانیرو  www.oglobo.oglobo.com
  12. Equateur استانی در شمال کشور کنگو
  13. Gauche – Droite
  14. Bretagne
  15. Rolls Royce
  16. ICOGRADA  - اتحادیه بین المللی مجامع طراحی گرافیک. www.icograda.org
  17. le ton des lettres "la Perse"
  18. Cambridge University
  19. Chaumont
 
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن