گرافیک قرآنی را نباید در زیباسازی شهری از یاد برد


«امرالله فرهادی» دبیر نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) گفت: متولیان زیباسازی شهر، به هنر گرافیک به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های هنرهای تجسمی برای زیباسازی شهری با نمادهای قرآنی توجه کافی ندارند و حتی هنر گرافیک را مستحق استفاده در بحث زیباسازی شهر نمی‌دانند این درحالی است که هنر گرافیک با نمادهای قرآنی در زیباسازی شهری از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردار است.

به گفته وی از طریق هنر گرافیک می‌توان کارهای تبلیغاتی در حوزه اقتصادی و اجتماعی انجام داد اما جنبه‌ها و ارزش‌های درونی جامعه را هم باید لحاظ کرد.

«فرهادی» تصریح کرد: اصلی‌ترین فاکتورهای موجود در سطح شهر تبلیغات تجاری هستند و اگر تبلیغات در جامعه‌ای که از ارزش‌های مذهبی، علمی، تاریخی و فرهنگی برخوردار است بر اساس مطالعه و پژوهش نباشد کارهای تبلیغاتی ارائه شده بی‌هویت و بی‌ریشه خواهندبود و به لحاظ زیبایی، محتوا و معنا نیز چندان ارزشی نخواهدداشت.

دبیر نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران افزود: در زمینه هنر گرافیک قرآنی از سوی هنرمندان این رشته و انجمن‌های مرتبط حرکت‌هایی صورت گرفته تا جایی که سعی شده هنر گرافیک به سمت هویت ایرانی اسلامی جهت داده شود؛ البته تا حدودی دغدغه‌های اصلی طراحان گرافیک ایرانی خلق آثاری است که برگرفته از سنت‌ها و اعتقادهای جامعه است.

این هنرمند در ادامه عنوان کرد: در نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران که بیست‌وهفتم خرداد 86 در مجموعه فرهنگی، هنری صبا برگزار می‌شود برنامه‌هایی مرتبط با جهت‌دادن هنر گرافیک به سوی مفاهیم قرآنی و معنویت درنظر گرفته شده‌است تا آنجا که بتوانیم بخشی از نمایشگاه را به آثاری اختصاص دهیم که از هویت و معنویت کشور اسلامی برگرفته‌باشد.

دبیر نهمین دوسالانه طراحی گرافیک معاصر ایران یادآور شد: هنرمندان رشته گرافیک در حوزه معارف و قرآن باید با استفاده از نشانه‌های موجود در اثر خود مخاطب را به سمت‌ مباحث قرآنی گرایش دهند و او را به ریشه‌های قدرتمندی که در مسائل دینی، قرآنی و احادیث است متصل کند.

وی تصریح کرد: هنرمند نمی‌تواند به صورت بداهه به خلق اثری بپردازد که با مسائل دینی و قرآنی سازگار باشد. این مسأله نیازمند آموزش به هنرمند است. بحث آموزش به این معنا نبوده که دانشگاه‌ها تنها موظف به آموزش طراحی گرافیک با مضمون قرآنی باشند بلکه در حد متوسط این آموزش‌ها در دانشگاه‌ها به دانشجویان هنرمند داده‌شود تا طراحان گرافیک در کنار حوزه‌های دیگر به حوزه قرآن هم گرایش پیدا کنند.

«فرهادی» تصریح کرد: هنرمندی که قصد خلق یک اثر معنوی و قرآنی دارد باید با این فضای معنوی و قرآنی ملموس باشد، همچنین شناخت در این حوزه شرط لازم کار است. نمی‌توان هنرمند را با کارهای سفارشی مقید به خلق آثار قرآنی کرد چرا که خالق اثر باید مباحث عرفانی و قرآنی را از درون تأثیر بگیرد. زمانی که هنرمند در خلق اثر قرآنی ناخودآگاه از مباحث قرآنی تأثیر می‌گیرد به مرور زمان نشانه‌هایی از مباحث قرآنی در آثارش دیده می‌شود.

وی یادآور شد: خلق اثر گرافیکی با مضمون قرآنی نیازمند مطالعه عمیق و ریشه‌ای است و هنرمند باید قبل از خلق اثر مطالعه دقیق داشته باشد تا اثر خلق شده در مخاطب تأثیر معنوی بگذارد.

این طراح گرافیک تأکید کرد: گاهی اوقات در میان آثار خلق‌شده تکرار را می‌توان به وفور مشاهده کرد و به نظر من دلیل تکرار در این امر، عدم اطلاعات عمومی و هنری خالق اثر است که هنرمند بدون علم کافی به خلق اثر می‌پردازد و نتیجه کار چیزی جز کپی‌کاری و تکرار نمی‌شود.

وی تصریح کرد: برخی از هنرمندان برای رفع تکلیف از نشانه‌های ملی و مذهبی در خلق آثارشان استفاده می‌کنند و عنوان آثار را به قرآن و معنویات ربط می‌دهند در حالی که هنرمندان باید اساسی‌تر به این قضیه نگاه کنند تا آثار هنریشان در شاخه هنر قرآنی به یک مجموعه باارزش تبدیل شود.

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن