فیلیپ بی.مگز Phillip B. Meggs /ناهید فراست، غلامحسین فتح اله نوری.
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)/تهران/ 1384
رحلی/ 600 صفحه/ آخرین قیمت: 4650 تومان
شهرزاد چنگلوایی
کتاب تاریخ طراحی گرافیک نگاهی وسیع نسبت به سیر تحول طراحی گرافیک دارد. به گونه ای که از پیشاتاریخ تا عصر اطلاعات را دربرمی گیرد؛ اما نباید آن را یک رویداد شمار صرف تلقی کرد،بلکه کوشیده شده که در آن به جنبه های مختلف طراحی گرافیک به عنوان یک قلمرو فعالیت انسانی پرداخته شود. چنانچه در مقدمه کتاب نیز آمده است:« این کتاب را نباید دانشنامه جامع تاریخ طراحی گرافیک دانست زیرا برای این منظور دست کم سه جلد کتاب با همین ابعاد لازم است. در اینجا سعی شده مروری مفهومی و تصویری از مراحل برجسته تکامل طراحی گرافیک عرضه شود...»و سپس توضیح داده شده که در شیوه تدوین کتاب، علاوه بر تاکید اساسی بر ویژگی های بصری طراحی گرافیک، به نظرات فلسفی ناپیدای طراحان و بار معنایی که طراحی گرافیک برای فرهنگ و مخاطب خود به همراه دارد نیز توجه شده است.بنابراین، در این کتاب می توانید چیزی بیش از تاریخ نگاری طراحی گرافیک بیابید.کتاب در پنج بخش کلی: 1- پیش درآمدی بر تاریخ طراحی گرافیک، پیام بصری از پیشاتاریخ تا قرون میانه2- رنسانس گرافیک، سر منشا حروف چینی و طراحی اروپایی در چاپ3- انقلاب صنعتی،تاثیر فناوری صنعتی بر پیام رسانی بصری4- عصر مدرن، طراحی گرافیک در نیمه نخست قرن بیستم5- عصر اطلاعات، طراحی گرافیک در دهکده جهانیتالیف شده و 25 فصل دارد. کتاب حاضر، ترجمه ی ویرایش دوم آن بوده و در انتها دارای چند صفحه تصاویر رنگی، گاه شمار تاریخی و فهرست اعلام ست. در بخش گاه شمار تاریخی، به وقایع جهانی و وقایع و جریان های مهم طراحی گرافیک مربوط به هر سال در یک جدول بندی پرداخته شده است. این کتاب به عنوان منبع درسی در دانشگاههایی از سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند که تصاویر سیاه و سفید هستند و از کاغذ تحریر برای چاپ کتاب استفاده شده، اما همین موضوع سبب شده است تا کتاب با قیمت مناسبی منتشر شود و برای دانشجویان قابل تهیه باشد.خواندن این کتاب برای کسانی که با طراحی گرافیک زندگی می کنند، لذت بخش است.