تجلیل از محمود جوادی پور


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از سایت خبری خانه هنرمندان ایران، مراسم تجلیل از هفتاد سال فعالیت هنری استاد محمود جوادی پور، از نقاشان و طراحان گرافیک  کشورمان که سال گذشته نیز به عنوان چهره ماندگار شناخته شده بود عصر روز چهارشنبه 4 بهمن ماه با حضور احمد اسفندیاری ، غلامحسین نامی‌، حسین خسروجردی، و جمعی از هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری «م. آذرفر» برگزار شد.
در ابتدای این مراسم عیسی صفویان که اجرای برنامه را به عهده داشت متنی از شرح زندگی خصوصی وهنری استاد محمود جوادی پور که توسط علیرضا مجابی نوشته شده بود را برای حاضرین قرائت کرد که در آن آمده بود:
استاد محمود جوادی پور به سال 1299 تهران در خانواده‌های پرجمعیت متولد گردید. پدر ایشان مردی اهل مطالعه و از شاغلین ادارات متعدد دولتی بود برخلاف میل پدر خود که بیشتر تمایل داشت ایشان در رشته داروسازی و پزشکی تحصیل نماید به خاطر علاقه شدید به سازندگی وخلاقیت پا به عرصه هنر گذاشتند.
استاد محمودجوادی پور بعد از دو سال تحصیل در دانشگاه به خاطر کمک به خانواده و تامین مخارج تحصیل خود مجددا به فکر کارکردن و اشتغال می‌افتند. لذا به سرعت در سال 1322 در بانک ملی ایران به عنوان نقاش چاپخانه مشغول به فعالیت می‌شوند و این زمان برای ایشان از بهترین دوران فعالیتشان محسوب می‌گردد چون تجارب زیادی را به دست آوردند و برای اولین بار با فعالیت‌های گرافیکی آشنا شدند. کارکردن بر تصاویر کتاب‌های متعدد درسی، طراحی و نقاشی اوراق سهام محصول این دوره از زندگی هنری ایشان است.
استاد محمود جوادی پور بعد از سال 1326 که موفق به اتمام دانشکده هنرهای زیبا شدند دوره جدیدی از فعالیت‌های نقاشی را پی گرفتند که اتودهایی از طبیعت و مناظر ایران مخصوصا شمال کشور حاصل این دوره است.
استاد محمود جوادی پور در سال 1327 بنابر احساس تاسف از این که تا آن زمان هیچ مرکز یا گالری‌ای برای ارایه فعالیت هنرمندان وجود نداشت به همراه حسین کاظمی ‌و مهندس آژودانی اولین مرکز هنرهای تجسمی‌ایران در نبش خیابان بهار تحت عنوان آپادانا کاشانه هنرهای زیبا را تاسیس نمود و خیلی زود شهرت آپادانا و فعالیت‌هایش حتی به رادیو رسانه‌های رسمی ‌آن زمان کشیده شد. آپادانا علاوه بر اینکه محلی برای ارایه آثار تجسمی ‌بود، بستر مناسبی برای اشاعه روشنفکری در جریان‌های تازه هنری هم به حساب می‌آمد تا جایی که یکی از فعالیت‌های آپادانا نمایش فیلم‌های هنرمندانه روز دنیا و سخرنانی‌های متعددی در رابطه با فرهنگ و هنر بود.
در سال 1329 ایشان بعد از تعطیلی آپادانا به پیشنهادات علی محمد حیدریان در دانشکده هنرهای زیبا مشغول به تدریس شدند. از هنرجویان و دانشجویان این دوره می‌توان به زنده یاد سهراب سپهری، ژازه طباطبایی و صادقی نام برد.
درسال 1330 پس از دریافت بورسی از دولت آلمان جهت ادامه تحصیل و کسب تجربیات جدید به این کشور سفر نمودند و در آکادمی‌ هنرهای زیبای مونیخ مشغول به تحصیل شدند. از هنرجویان و دانشجویان این دوره می‌توان به زنده یاد سهراب سپهری، ژازه طباطبایی و صادقی اشاره کرد.
وی پس از بازگشت به ایران به تدریس در دانشکده هنرهای زیبا تا سال 1358 پرداخت و با اصرارها و به قول خودشان «نق زدن‌هایی» فراوانشان رشته گرافیک در دانشگاه تهران به سال 1347 راه اندازی شد.
به هر روی بعد از سال 58 ایشان در محل آتلیه خود به تدریس و آموزش قریب به 500 هنرجو پرداختند. استاد جوادی پور تا زمانی که مقدور بود به آموزش و تعلیم جوانان پرداختند بیش از 40 نمایشگاه جمعی و 30 نمایشگاه انفرادی در داخل و خارج کشور از آثار ایشان میزبان جمعیت کثیری از علاقه مندان بود.
در ادامه این مراسم، احمد اسفندیاری از هنرمندان و دوستان قدیم جوادی پور به ذکر خاطراتی از دوران تحصیل در دانشکده و بعد از آن پرداخت.
وی در سخنانی در این خصوص گفت: جوادی پور از استادان بزرگ این مملکت است. ما استادان بزرگی در این مملکت داریم ولی متاسفانه معرفی آنها را درجهان به درستی بلد نیستیم. هنر نقاشی و موسیقی از هنرهای بزرگی هستند که نیاز به ترجمه ندارند و در همه جای دنیا همه آنها را تشخیص می‌دهند.
اسفندیاری همچنین با ذکر خاطراتی از دوران تحصیل و فعالیت هنری اش تصریح کرد: جوان‌های اکنون باید بدانند که بدون زحمت رسیدن به مراحل عالی در هنر ممکن نیست. باید حداقل 60 سال در این زمینه کار کرد تا مرور زمان در خصوص اثر هنرمند قضاوت کند. هنرمند شدن به این آسانی نیست بلکه باید همه سبک‌ها را شناخت تا حس قضاوت نسبت به آنها پیدا کرد.
همچنین در این مراسم غلامحسین نامی‌که از شاگردان استاد جوادی پور در دانشکده هنرهای زیبا بوده نیز شرکت داشت که در سخنانی گفت: نسل بزرگی از نقاشان بزرگ این مملکت از شاگردان استادجوادی پور بوده اند. همه نقاشانی که زیر دست استاد تربیت شده اند قبل از اینکه طراح و نقاش شوند انسانیت را از ایشان فرا گرفته اند.
وی سپس با بیان خاطراتی از دوران دانشکده افزود: ما در دانشکده اساس خلاقیت در هنر و پیشرفت در نقاشی را به صورت همه جانبه از استادجوادی پور فرا گرفتیم. استاد جوادی پور وقتی از تکنیک‌های نقاشی حرف می‌زدند احساس می‌کردیم که ایشان احساس فراتر و امروزی تری نسبت به این امر دارند شاید به این دلیل که ایشان آموزش هنر را در غرب فرا گرفته بودند.
نامی‌در ادامه به ویژگی‌های آثار نقاشی در یکی از آثار جوادی پور اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های آثار او جوشش و خلاقیت فردی است که در تمام آثارش دیده می‌شود.
دوم، فضای دانشکده در خصوص روشنفکری‌هایی است که در خصوص جریان امپرسیونیست‌ها در دانشکده می‌شده که در برخی آثار ایشان کاملا قابل رویت است.
وی تاکید کرد: استاد جوادی پور یک هنرمند همه جانبه است. در زمینه گرافیک در سال 1322 در بانک اسکناس طراحی می‌کردند. طراحی اسکناس یعنی کار یک طراح گرافیک بسیار با قدرت که هم به طراحی و نقاشی و هم به گرافیک تسلط کافی داشته باشد. در اینجاست که باید نقش ایشان را در اعتلا و پایه گذاری گرافیک مدرن این مملکت محفوظ بداریم.
نامی‌در پایان سخنانش خاطرنشان ساخت: استاد جوادی پور قبل از اینکه نقاشی را به ما بیاموزند، انسانیت را به ما یاد دادند. ایشان با صداقتی که در انتقال هنر ما به داشتند به ما همه مسایل را یاد می‌دادند.رعایت ارزش‌های اخلاقی از دیگر خصوصیات ایشان است که از ابتدا تاکنون آن را حفظ کرده‌اند و فکر نمی‌کنم تاکنون کسانی که با او در ارتباط بوده‌اند از او دلخوری داشته باشند.
سپس استاد جوادی پور با همان چهره صمیمی همیشگی در جایگاه سخنران قرار گرفت تا به سوالات حاضرین در جلسه پاسخ گوید.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی منتشر نشدن کتاب نمد ایشان که در خصوص نمدهای ایرانی به تالیف درآمده و حاصل چندین سال تحقیق این هنرمند در خصوص هنر نمدسازی است، اظهار داشت : این کتاب از سال 1354 تاکنون درحال چاپ است و هم اکنون هم در سازمان میراث فرهنگی زندانی شده است.
وی افزود: نمد یکی از هنرهای قدیمی‌ایرانی است که تاکنون درخصوص آن صحبت نشده است. در ایران متاسفانه قبل از اینکه کتابی را چاپ کنند به مسایل مالی آن فکر می‌کنند که اگرچاپ شود روی دست آنها نماند.
جوادی پور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جهت گیری‌های هنر امروز یاد آور شد: در دنیای امروز هنر به سمتی رفته که هر کسی می‌تواند آزادانه هر کاری را انجام دهد که البته ارتباط با فرهنگ و ملت خود داشته باشد. هنر در کشور ما از اهمیت بیشتری برخوردار است چون ما تاریخچه قوی تری در این خصوص داریم.
وی تاکید کرد: هنرمندی که در ایران زندگی می‌کند کاراکتر شخصیتی متفاوتی از کسی دارد که در افریقا یا اروپا زندگی می‌کند. هر هنرمندی باید زیبایی‌ها و فرهنگ محیط خودش را در کار دنبال کند. هر چیز دیگری که از جایی دیگر در اثر بیاید کار را از آن حالت اصیل خود خارج می‌سازد.
جوادی پور سخنان خود را با این جمله به پایان برد که کسانی که در زمینه هنر کار می‌کنند به جای اینکه افق‌های دور را نگاه کنند باید پیش پا و پشت سر خود را بیشتر نگاه کنند.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن