سانسور مفاهیم مذهبی فیلم ممیز


به گزارش بخش خبری "رنگ" و به نقل از خبرگز، در پی نمایش مستند "آذر، ماه آخر پائیز" در مراسم بزرگداشت مرحوم مرتضی ممیز در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران، غلامعباس فاضلی تهیه‌کننده این فیلم با نوشتن نامه‌ای به سانسور مفاهیم مذهبی موجود در فیلم خود اعتراض کرد.

فاضلی در مقام تهیه‌کننده مستند "آذر، ماه آخر پائیز" به کارگردانی سارا طاهر مقدس در بخشی از نامه خود در اعتراض به اقدام غیرحرفه‌ای سینماتک موزه هنرهای معاصر آورده است: "اوائل شهریورماه سینماتک موزه هنرهای معاصر از من خواست فیلم "آذر، ماه آخر پائیز" با موضوع زندگی و مرگ مرتضی ممیز را برای  نمایش در اختیارشان بگذارم ... مدیر سینماتک وعده داد این فیلم خریداری خواهد شد و من نسخه‌ای از آن را در اختیارشان قرار دادم. اما با گذشت چند هفته خبری نشد."

در ادامه نامه آمده: "اواخر آبان ماه و در حالی که چند روز به سالگرد درگذشت مرتضی ممیز باقی مانده بود، من با دفتر سینماتک تماس گرفتم و درباره وعده شان مبنی بر خرید فیلم پرسیدم. آنها اعلام کردند ریاست موزه هنرهای معاصر اصولاً خرید فیلم با موضوع هنرهای تجسمی را ممنوع اعلام کرده است. اما آنها فیلم را برای نمایش در سالگرد درگذشت مرتضی ممیز در برنامه شان قرار داده اند."
در بخش دیگر نامه می خوانیم: "دفتر سینماتک روز شنبه چهارم آذرماه به من اطلاع داد نمایش "آذر، ماه آخر پائیز" روز هفتم آذر در موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد. اما ساعت 10/13 روز سه شنبه هفتم آذرماه، یعنی کمتر از چهار ساعت مانده به نمایش فیلم، سینماتک به من خبر داد تصمیم گرفته اند صحنه هایی از فیلم حذف شود. من مخالفت اکید خود را با حذف این صحنه ها اعلام کردم. چرا که این صحنه ها صحنه هایی بودند که معناهایی مذهبی را در خود نهفته داشتند. صحنه هایی بودند که بر این حقیقت مهم دلالت می کردند که مرتضی ممیز برخلاف تصوری که جامعه روشنفکری تقلا کرده از او ارائه دهد، دارای جنبه های قوی مذهبی و سنتی بوده. اینکه هر روز آیاتی از قرآن را می خوانده، نسبت به پوشش همسرش تعصب داشته و مانند یک مسلمان در یک مراسم کاملاً اسلامی خاکسپاری شده. فیلم حقیقتی مهم را درباره مرگ مرتضی ممیز پیش روی جامعه روشنفکران ایرانی قرار می دهد."

در ادامه نامه آمده: "پاسخ های مبهم و چندپهلوی مسئولان سینماتک مرا ناچار به مراجعه حضوری به سینماتک کرد. من تأکید کردم اجازه نمی دهم صحنه ای از فیلم حذف شود. مدیر سینماتک به من اطمینان داد صحنه ای از فیلم حذف نخواهد شد و فیلم همانطور که ارائه شده، به صورت کامل نمایش داده می شود. اما حین نمایش فیلم در سالن، در کمال حیرت متوجه شدم متأسفانه شرافت قولی در مسئولان سینماتک وجود ندارد و صحنه هایی از فیلم که معناهای مذهبی را در خود نهفته دارند حذف شده اند. به اتاق نمایش مراجعه کردم. اما به من گفتند حذف این صحنه ها خواسته مدیر سینماتک است. بیرون سالن به مدیر سینماتک اعتراض کردم. اما وی سعی در توجیه این مسئله داشت."

فاضلی در نامه خود نوشته: "نکته قابل تأمل اینکه آقای حبیب اله صادقی، ریاست محترم موزه هنرهای معاصر، از چهره های شاخص و فعال انقلابی هستند. کارنامه فعالیت ایشان کارنامه ای پرثمر و در خدمت مفاهیم و ارزش های اسلامی است. اما چگونه ایشان از سویی در دوران مدیریت جدیدشان بر موزه هنرهای معاصر نمایشگاه هنرهای تجسمی مقاومت را برگزار می کنند، و از سوی دیگر اجازه می دهند مفاهیمی که جوهره مقاومت را در تفکر ملت ما تشکیل می دهند از فیلم "آذر، ماه آخر پائیز" خذف شوند؟! من به عنوان تهیه کننده فیلم به عملکرد ضددینی سینماتک موزه هنرهای معاصر در خصوص نمایش این فیلم اعتراض دارم.

نه تنها فیلم بدون اجازه من به نمایش درآمد، بلکه فیلمی که قرار بود آشکارکننده مفاهیم مذهبی در زندگی مرتضی ممیز باشد، مورد استفاده ابزاری در جلسه بزرگداشتی قرار گرفت که بیشترین بخش آن ستایش تلویحی از مدیریت رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از انقلاب بود ... بنابراین جای تعجب دارد که چگونه اجازه داده اند در مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز در سینماتک موزه هنرهای معاصر، آئین مذهبی خاکسپاری و شهادتین و کلمات لا اله الا الله و محمد رسول الله در فیلم "آذر، ماه آخر پائیز" سانسور شود، اما مرتضی ممیز به ... منتسب شود و بخش اعظم سخنرانی جلسه به ستایش از مدیریت او اختصاص یابد؟!"
تهیه کننده "آذر، ماه آخر پائیز" در پایان ضمن اعتراض شدید به رفتار ضدارزشی، ضدانقلابی و ضدمذهبی که به بهانه نمایش این فیلم در سینماتک موزه هنرهای معاصر صورت گرفته آورده است: "حتماً جناب آقای صادقی در دورانی که از مدیریتشان می گذرد بر این نکته واقف شده اند که با گذشت نزدیک به 28 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز صدای انقلاب در موزه هنرهای معاصر طنین نینداخته.
هنوز برخی افراد فعال در موزه هنرهای معاصر سعی در القا این تفکر دارند که هنرمند روشنفکر عاری از گرایشات مذهبی است. فرایند هولناکی منجرشده مفاهیم مذهبی از فیلمی حذف شوند و ارزش های ضدمذهبی در کنار آن مورد تکریم قرار بگیرند. در مراسم گرامیداشت مرتضی ممیز، تاریخ با جوهر تقلب نوشته شده. بنده انتظار دارم جناب آقای صادقی برخوردی قاطع و شایسته با این مسئله داشته باشند."

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن