اعتراض به تغییر نشانه‌ی بندرانزلی


در پی درخواست شهرداری «بندر انزلی» و با تصویب شورای این شهر، نشانه‌ی آن پس از سال‌ها در تاریخ ۱۲/۰۲/۱۳۹۵ تغییر کرد. این اقدام شهرداری و شورای شهر بندانزلی با اعتراض جمعی از هنرمندان و طراحان این شهر روبه‌رو شد؛ آن‌ها اعتراض و انتقاد خود را در نامه‌ای به اطلاع مسئولان رسانده‌اند که هنوز بی پاسخ باقی مانده است.
شرح این نامه و دلایل اعتراض به این اقدام در ذیل آمده است:



به نام خالق زیبایی‌ها
شهردار محترم شهر بندرانزلی،
با درود. این‌جانبان جمعی از هنرمندان و طراحان گرافیک بندرانزلی در پی تصویب طرح نشانه‌ی جدید شهرداری بندرانزلی توسط شورای محترم شهر بندرانزلی در مورخه  ۱۲/۰۲/۱۳۹۵ (بنا به درخواست شهرداری بندرانزلی)، بر خود واجب می‌دانیم انتقادات مهم وارد بر این طرح مصوّب را با آن مجموعه‌ی محترم مطرح نماییم، بلکه با تجدیدنظر و درایت جنابعالی، از خسران ناشی از این اقدام عجولانه جلوگیری شود.
۱. بدون شک شما نیز واقف بر این موضوع هستید که اهمیت «نشانه‌ی شهرداری انزلی» به دلایل گوناگون بیش‌تر از یک نشانه‌ی معمول اداری است. نشانه‌ی شهرداری انزلی - همچون شهرهای دیگر- به دلیل ما به ازای خویش، کثرت استفاده، جای استفاده و تأثیر آن بر پروژه‌ی برندسازی برای شهر، به مهم‌ترین نشانه‌ی شهر تبدیل می‌شود و از همین روست که توجّه، حساسیت و پرداختی متفاوت را می‌طلبد. تصمیم برای تغییر این نشانه - همچون همه‌ی شهرهای دیگر – بررسی جامع کارشناسانه را طلب کرده و اقدام به تغییر آن – همچون تمام نشانه‌های مهم – می‌بایست از راه‌های شناخته‌شده و متناسب با شأن آن انجام پذیرد (مانند سفارش به طراحان گرافیک نامی یا از طریق برگزاری مسابقه‌ای حرفه‌ای و در سطح گسترده، تحت نظارت یک گروه زبده‌ی کارشناسی).
۲. برای شهری مانند انزلی که تجلی‌گاه هنرمندان بسیار بوده و در رشته‌ی مورد بحث نیز، پدر گرافیک ایران را برخاسته از خاک خویش دارد، زیبنده نیست که اقدام برای تغییر مهم‌ترین نشانه‌ی آن، بدون هیچ‌گونه نظرخواهی از نخبگان هنری آن صورت گیرد. نتیجه‌ی ساده‌‌ی چنین رویکردی، رسیدن به یک نشانه‌ی غیرحرفه‌ای و پراشکال بوده و نتیجه‌ی بزرگ‌تر آن دلسرد کردن همه‌ی هنرمندان و نخبگان است.
۳. معیارهای طراحی یک نشانه‌ی مطلوب بر اهل فن پوشیده نیست و هنرمندان امضاکننده‌ی این نامه نیز مثل همیشه آماده‌اند دانش هنری لازم را به مجموعه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده منتقل کنند. یک نشانه‌ی خوب پا را از محدوده‌ی چیدمان چند نماد، فراتر می‌گذارد و به یک اثر هنری چشم‌نواز، دقیق و به‌غایت حساب‌شده تبدیل می‌شود. در یک نشانه‌ی خوب رعایت اختصار، انسجام، ریتم و بیان هویت، بسیار مهم است که متأسفانه نشانه‌ی جدید مصوّب، از این ویژگی‌ها بی‌بهره است.
به‌کارگیری رنگ در نشانه‌‌ای منتسب به یک شهر، از حساسیت زیادی برخوردار است. انتخاب هر رنگ می‌بایست منطبق بر عناصر هویتی شهر بوده و ترکیب حساب‌شده و هنرمندانه‌ای با سایر رنگ‌ها داشته باشد. اما متأسفانه دلایل انتخاب رنگ‌های نشانه‌ی جدید مصوّب بر مخاطبان نامعلوم است و به نظر می‌رسد تنها به اقتباس از نشانه‌ی سازمان منطقه‌ آزاد انزلی توجه شده است!
طراحی قلم و ترکیب نوشتار با خود نشانه، بخشی از روند تکمیلی طراحی نشانه است که متأسفانه در نشانه‌ی جدید مصوّب، ترکیب‌بندی و حتی انتخاب قلمی مرسوم، به نادرستی انجام پذیرفته است.
۴. گفته شده است که علت تعجیل شهرداری و شورای شهر انزلی در تغییر نشانه‌ی شهرداری، نیاز فوری به بازنگری در اوراق اداری و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از اوراق مذکور است. امّا واقعیت آن است که برای تغییر شکل اوراق اداری و بازطراحی آن به هدف مذکور، نیازی به تغییر نشانه نیست! راه‌های بسیار دیگری در طراحی اوراق اداری وجود دارد که نگرانی‌های مطرح‌شده را به‌سادگی مرتفع خواهد کرد.
۵. در پایان لازم به تأکید است که نشانه‌ی قدیم شهرداری باوجود برخی کاستی‌های موجود در آن، همچنان نشانه‌ای اصیل و معرف قدمت شهرداری انزلی محسوب شده و ازنظر اصول و مبانی طراحی گرافیک نیز حداقل‌ها را دارا بوده است. از جمیع جهات، آن نشانه هم‌اکنون نیز بسیار مقبول‌تر از نشانه‌‎ی جدید مصوّب است و برای بهتر کردن آن، مسیر مرسوم «بازطراحی نشانه» راه مطلوب‌تری بود که می‌توانست مورد انتخاب آن مجموعه‌ی محترم قرار گیرد. با این وجود و درصورت ادامه تأکید شهرداری و شورای شهر بر موضوع تغییر نشانه، اینجانبان آمادگی خود را برای ارائه مشاوره هنری و تخصصی در همه‌ی مراحل مسیر و برای رسیدن به یک طرح جایگزین اعلام می نماییم.

امضاکنندگان این نامه تا اعلام نظر شهردار محترم، متن درخواست خود را رسانه‌ای ننموده و ان‌شاءالله بعد از توجه جنابعالی، مراتب درخواست خود (مبنی بر بازنگری در تصمیم اتخاذشده) و نتیجه‌ی آن را به اطلاع عموم مردم هنرشناس انزلی خواهند رساند. امید است موارد نگرانی، نقدها و پیشنهاد‌های ذکرشده مورد عنایت شهردار محترم قرار گیرد و مصوبه فوق‌الذکر تا انتخاب مسیر درست طراحی یا بازطراحی نشانه، اجرایی نگردد و این اتفاق، بستر مشارکت و همیاری بیشتر را فراهم آورد.

و من الله توفیق
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
فائزه آذری، محسن پوربهلول، هوتن پورزکی، آرمان داوودی، مجتبی درویشی کهن، مصطفی کنعانی، رضا ارغوان‌نجفی، افشین الوندپور، محمدرضا امک‌چی، زهرا امیریگانه، اسماعیل بنی اردلان، طلایه پورکاظمی، حسین رسولی، بهروز رسولی، ناصر رمضانی، فتحیه زند، رضا فلاح، سیما دهزاد، آروین ایلبیگی، حسن بهرام‌زاده، رضا بهرامی‌نژاد، کاوه چلمبری، محمدتقی رنجبر، زهره زمانی، نساء افرنگه، محمد بت‌دوار، عباس پیشگاه‌بحری، محمدرضا حسین‌زاده، سیروس حقیقی، سعید ساویز، علیرضا عیسی‌پور، علیرضا غاروریانی، مهدی فریضه، علی‌اصغر کهن‌قنبریان، علی ارغوان‌نجفی، عادل بیابان‌گرد‌جوان، مریم ساحلی، فرهاد عمیدی، ناجی غریب‌‌زاده، پونه نیکوی


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن