مهم‌ترین بخش هر سفارش، انتقال پیام به بهترین نحو است


عصر روز پنج‌شنبه هشتم بهمن ماه ۹۴ نودمین جلسه‌ی «گپ گرافیک» برگزار شد؛
این جلسه سه میهمان ویژه داشت، اشتفان بوندی - رئیس اتحادیه‌ی طراحان بین‌المللی سوئیس-، ایرج میرزاعلیخانی -عضو هیئت موسس و هیئت رئیسه انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران-  و لادن رضایی- پژوهشگر هنر-.
گپ گرافیک از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰ در تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا بود.
ابتدا ایرج میرزاعلیخانی سخنان کوتاهی در مورد گرافیک ایران داشت؛ سپس اشتفان بوندی در ۲ بخش مطالب خود را ارائه کرد. او در بخش اول به مدت ۱.۵ ساعت در مورد پوسترهای خود توضیحاتی ارائه داد و در بخش دوم به مدت ۱ ساعت درباره‌ی مطالب ارائه شده در ورکشاپ‌هایی که تا کنون برگزار کرده‌ است، صحبت کرد.
بوندی بر ضرورت گیرایی پوستر برای جذب مخاطب و متفاوت بودن نوع طراحی و پیغام - با توجه به مخاطب هدف- تاکید کرد. این طراح‌گرافیک سوئیسی در بخش‌هایی از صحبت‌هایش، در مورد نحوه‌ی جای‌گیری عناصر در کادر گفت:  «من در ابتدا برای هر سفارشی دنبال تصاویری می‌گردم که بتوانند ایده را به خوبی انتقال دهند. مرحله بعد نحوه‌ی ترکیب درست آن‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب است. گاهی ممکن است تصاویر خوب باشند ولی در مرحله‌ی چیدمان به این نتیجه برسم که اصلا مناسب طرح و ایده‌ی من نیستند؛ و در مرحله‌ی آخر به دنبال طرح و فرم مناسب می‌گردم. در هر صورت مهم‌ترین بخش برای من انتقال پیام به مخاطب، به بهترین نحو ممکن است.»



اشتفادن بوندی درباره جایگاه تایپوگرافی در طراحی پوسترهایش گفت: «در قسمت تایپوگرافی یک اثر نیز گاهی اندازه‌ها را بسیار بزرگ انتخاب می‌کنم و گاهی کار به قدری گویاست که کم‌ترین ارزش را برای نوشته قائل می‌شوم و در نتیجه بخش‌های کوچکی برای آن انتخاب می‌کنم. مسئله‌ای که اکثر اوقات باعث ناراحتی من می‌شود، کارهای گرافیکی خوبی است که نمی‌توانند پیغام خود را به مخاطب برسانند.»
در پایان جلسه، اشتفان بوندی و ایرج میرزا علیخانی به سوال‌های افراد حاضر در جمع پاسخ دادند. بوندی در پاسخ به یکی از سوالات که نظر او را در مورد گرافیک ایران خواسته بود، پاسخ داد: « طراحان گرافیک زیادی از جمله مرتضی ممیز که با من هم‌دوره بود می‌شناسم. چیزی که برایم جالب است، حضور و فعالیت زیاد ایرانیان از منطقه‌ی خاورمیانه در حوزه‌ی گرافیک است. ایران و ترکیه از پرکارترین‌ها در زمینه‌ی گرافیک در منطقه‌ی خاورمیانه هستند و این برای من به‌شدت سوال برانگیز است و دلیلش را نمی‌دانم.»
در آخر مراسم از طرف گروه گپ - گروه برگزارکننده‌ نشست‌های گپ و کریتیو مورنینگز تبریز - و سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی یادبودهایی به میهمانان برنامه اهدا شد.




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن