توجه به نشانه‌های ترافیکی در قلب تهران


مدیران متروی تهران با حضور جمعی از دانشجویان گرافیک و با هدایت ژیلا پاشایی، علائم راهنمایی در زیرگذر چهارراه ولیعصر را بهره‌برداری می‌کنند.
ژیلا پاشایی می‌گوید: زیرگذر چهارراه ولیعصر علاوه بر ساختار لابیرنت شکل خود دو خط مترو ۳و ۴، و دو خط بی‌آرتی شرق به غرب و شمال به جنوب تهران را در دل خود جا داده و مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کرده است. طراحی نشدن علائم و تابلوهای راهنمایی مناسب و حصارکشی دورتادور چهارراه، کاربران را با جبر گذر از زیرگذر و سردرگمی مواجهه کرده است. این زیرگذر ۱۲ خروجی دارد که درحال حاضر هفت خروجی آن کامل شده است و دو خط مترو که به زیرگذر متصل می‌شود. همه این عوامل ایجاب می‌کند باتوجه به ساختار و همگونی با هویت زیرگذر، علائم و تابلوهایی طراحی شود که جوابگوی مسافران باشد.
در بزرگراه‌ها و خیابان‌های پررفت و آمد خصوصا مترو که روزانه جمعیت زیادی را جابجا می‌کند، ضعف گرافیک محیطی باعث وازدگی می‌شود. طراحی علائم راهنمایی با هویت بصری و سازمانی و جایگیری درست و به‌جای آن‌ها نیازمند استفاده از تخصص است.



گرافیک محیطی و طراحی علائم راهنمایی موضوعی است که علی رغم اختصاص یافتن رشته جدا در دانشگاه‌های تازه تأسیس متأسفانه به آن پرداخته نشده است. لازم است بر این موضوع واقف باشیم که علائم راهنمایی طراحی شده در ۴۰ و ۵۰ سال گذشته باتوجه به رشد شهرها دیگر جوابگوی نیاز مسافران در کلانشهرها و سیستم حمل و نقل شهری نیست.
پاشایی گفت: این مشکل تنها به زیرگذر چهارراه ولیعصر مربوط نمی‌شود. بازار تهران نیز با چنین چالشی روبروست. با توجه به قدمت تاریخی منطقه بازار و تجمع بناهایی با رویکرد تاریخی، مذهبی و فرهنگی و همچنین قرارگیری اغلب موزه‌های تهران در این منطقه؛ حفظ، نگهداری و معرفی این میراث گرانقدر نیازمند توجه بسیار است. متأسفانه رشد و گسترش سریع تهران، معماری سنتی بازار را به چالش کشیده است. بخش‌های زیادی از بازار بدون توجه به بافت و معماری آن نوسازی یا بازسازی شده و در این میان تناسب و هماهنگی موجود میان عناصر و بافت معماری از میان رفته است.
او اضافه کرد: سال ۱۳۹۳ دانشجویان کارشناسی گرافیک فرهنگ و هنر واحد 5 برای درس طراحی نشانه تصویری اقدام به شناسایی عناصر تشکیل‌دهنده بازار کردند؛ آن‌ها سعی کردند علائم تصویری، تابلوهای راهنمای دوزبانه و نقشه راهنمای بازار را با توجه به هویت آن -که مربوط به دوره قاجار است- برای گردش‌گران طراحی کنند.
زیرگذر ولیعصر اولین پروژه این گروه برای اجرایی کردن نشانه‌گذاری بوده است.  در طراحی آیکون‌ها و تابلوها علاوه بر همگونی طراحی با ساختار معماری، مسائلی چون کوررنگی افراد برای تشخیص دقیق مسیر در نظرگرفته شده است. مسیرها علاوه بر کدهای رنگی، با شماره به صورت دوزبانه طراحی شده است.
ژوژمان نشانه‌های بصری زیرگذر ولیعصر دانشجویان کارشناسی دانشگاه فرهنگ و هنر واحد ۴۷ (ویدا یاراحمدی، مهدی مزینانی، سحر چوپانی، فاطمه شهرابی، سید ابراهیم حسینی، میلاد دهقان، سید-محمود نوربخش، محمد باقری، ساناز رهبر، هانیه فراهانی، مریم دلپذیر و مهسا جمشیدی با هدایت ژیلا پاشایی) و با حضور تعدادی از مدیران و مسئولان مترو -مهرداد کشاورز، علی محمدزاده، علی اصغر پدرام، محمد زینلی و هادی امینی‌زاده - بهره برداری شد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن