هویت بصری جدید شبکه سه سیما


از سال گذشته، بحث درمورد طراحی حرفه‌ای هویت بصری شبکه‌های تلویزیونی داخلی مطرح شد.
با توجه به پتانسیل‌های بخش خصوصی، مدیران شبکه‌های مختلف برای دستیابی به بهترین نتیجه با شرکت‌ها و تیم‌های مختلف خارج از سازمان وارد مذاکره شدند. شبکه‌ی سه سیما نیز فعالیت جدی را برای طراحی بسته‌ی هویت بصری‌ از آذر ۹۳ آغاز کرد.
در میان پروپوزال‌های رسیده، طرح پیشنهادی «استودیو پروانه آبی» - که
طراحی هویت بصری جدید PRESS TV را نیز در کارنامه‌ی خود دارد- انتخاب و کار به آن‌ها سپرده شد.
لوگوی جدید -که در واقع بازطراحی لوگوی قبلی شبکه است- از نظر فرم و ترکیب بهینه شده،
از ایستایی بیشتر و فرم قرینه‌ برخوردار و از نظر تکنیکال برای استفاده به‌عنوان لوگوی تلویزیونی اصولی‌تر شده است.
قسمتی از دفترچه‌ی هویت بصری شبکه‌ی سه درباره‌ی بازطراحی لوگو:
 


سه رنگ ثابت برای ظاهر جدید شبکه‌ی سه انتخاب شده‌اند: زرد، فیروزه‌ای و ارغوانی؛ که در تمام مواد گرافیکی که در شبکه پخش می‌شود با این سه رنگ در زمینه‌ی سفید مواجهیم. ظاهرا این رنگ‌بندی با شعار «شبکه‌ی سه، شبکه‌ی جوان»، قصد دارد مخاطبان عمده‌ی این شبکه را راضی نگه دارد.



در گرافیک جدید شبکه با تکرار فرم‌هایی همچون دایره، نوارهای تشکیل دهنده‌ی لوگو و نمادهایی از جنس کاغذ -گاه به شکل لایه‌های کاغذی و گاه به سبک کاردستی‌های اوریگامی- مواجهیم که با تکرار رنگ‌های سه گانه‌ی انتخاب شده، سعی می‌کنند به پوسته‌ی شبکه فرم واحد و یگانه‌ای ببخشند.
برای متون استفاده شده در شبکه هم قلم اختصاصی طراحی شده است که آن هم از فرم دایره تبعیت می‌کند. این قلم نه چندان نا آشنا -ولی خاص- شبکه است و بیشتر از فرم فونت‌های مدرن فارسی و عربی تبعیت می‌کند.





موشن‌گرافیک‌هایی در فضاهای مینیمال، چاشنی‌های جدید شبکه‌ی سه هستند؛ فرم‌هایی که از دل صفحات کاغذی به پرواز در می‌آیند و پرنده‌ها و ماهی‌های کاغذی معلق در فضای سفید استودیویی که در نگاه اول عجیب می‌آیند جایگزین تصاویر مناظر طبیعی و گل و بلبل برای پر کردن فضای خالی بین برنامه‌ها شده‌اند.







لوگو و تیتراژ اخبار شبانگاهی و خبر ورزشی شبکه سه نیز تغییر کرده‌ است. این لوگوها از فرم کلی شبکه پیروی می‌کنند و با دیگر عناصر شبکه، هماهنگ هستند.





این تغییرات گرافیکی در یک شبکه‌ی داخلی را می‌توان نشانه رویکرد جدید در صدا و سیما و سرآغاز حرکت به سمت حرفه‌ای‌تر شدن دانست؛ مجموعه‌هایی که سعی می‌کنند در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای خود را بالاتر بکشند و برای مخاطبان سخت‌گیر امروزی حرفی برای گفتن داشته باشند.







زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن