درباره فرمالیسم دچار کج فهمی هستیم


همانطور که در گزارش زنده دنبال کردید طبق اعلام قبلی برنامه‌ نمایشگاه طراحیخط‌های رضا عابدینی، عصر یک‌شنبه دهم آبان‌ماه، گفت‌وگوی او با شهاب فتوحی برگزار شد.
به دلیل
استقبال بالا از این گفت‌وگو، گنجایش هر سه سالن گالری پر شد و تعداد زیادی از حاضران در راه‌پله‌های مجموعه شنونده گفت‌وگو بودند؛ ولی مشکلات فنی در پخش صدا،  باعث  تاخیر در آغاز برنامه شد.




رضا عابدینی صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: مطمئن هستم همه مرا به‌عنوان طراح‌گرافیک می‌شناسند ولی قرار است امروز فقط در مورد کارهای این نمایشگاه صحبت کنیم. از شهاب فتوحی خواستم در این گفت‌و‌گو شرکت کند چون نقدهایی درباره کارهای من دارد.»
او در ادامه با انتقاد از روش ارز‌ش‌گذاری آثار تصویری گفت: ارزیابی ما برای آثار تصویری میزان ارزش ادبی آن‌هاست. تا وقتی به یک نمایشگاه نقاشی می‌رویم و بازدیدکننده به بغل دستی می‌گوید: «این تابلو چی می‌خواد بگه؟» مشکل ما حل نمی‌شود.



فتوحی با اشاره به این‌که عابدینی خودش را فرمالیست می‌داند و فرم اهمیت ویژه‌ای برای او دارد، گفت: «پوستر یا کتاب یک وظیفه‌ای دارد و مخاطب انتظار برداشت از آن‌را دارد و چالش از همین‌جا آغاز می‌شود. من کار تو را با میرزا غلامرضا مقایسه می‌کنم... جایی که به فرم می‌رسیم تو نمی‌خواهی صحبت کنی و می‌خواهی در این زمینه تلاشی نکنی و این‌را به گردن منتقد یا مخاطب بیاندازی...»



عابدینی گفت در این نمایشگاه برای  اولین بار حتی یک نفر از او نپرسیده: «این‌جا چه نوشته شده» و توضیح خودش درباره نمایشگاه- که سعی نکنید این تابلوها را بخوانید- دلیلی اصلی دانست و اضافه کرد: «ما نسبت به فرمالیسم دچار کج فهمی هستیم. هر اثر گرافیک می‌خواهد یک چیزی بگوید اما این یک گرایش است. من بیست سال با خط زندگی کرده‌ام؛ سعی کردم دنیای خط خودم را تولید کنم و در این نمایشگاه آثارم شبیه هیچ چیز دیگری نباشد.»
در نهایت جلسه گفت‌‌وگو با پرسش و پاسخ حاضران و رضا عابدینی پایان یافت.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن