گزارشی از انجام استارت‌آپ ویکند


عکس و گزارش: زهره صدری‌نژاد


استارت‌آپ ویکند شهر هوشمند از پانزدهم تا هفدهم مهرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد. طی این سه روز شرکت‌کنندگانی که قبلا برای حضور در رویداد ثبت نام کرده بودند، ایده های خود را مطرح کردند و با راهنمایی برگزارکنندگان آن‌را پرورش داده و نهایی کردند.




«ثمینه حدادی» یکی از برگزارکنندکان و اعضای تیم اجرایی است. او از دانشگاه الزهرا کارشناسی طراحی‌گرافیک و از دانشگاه تربیت مدرس کارشناسی ارشد گرفته است. او رسانه‌های دیجیتال را در سیدنی استرالیا به پایان رسانده و به همین دلیل با گروه‌های هنری و دیجیتالی آشناست. ثمینه با اشاره به این‌که دوره قبل هم استقبال طراحان‌گرافیک از استارت‌آپ کم بوده، دلیلش را کلونی شدن دانش‌آموختگان هنر و جدا شدن آن‌ها از دیگران می‌داند و درباره روند کار می‌گوید:
حدود دو ماه قبل از برنامه فراخوان می‌دهیم. افراد از چهار گروه دعوت می‌شوند: کسب‌وکار، برنامه‌نویسی، طراحی‌گرافیکی و بازاریابی. معمولا در سایت‌های آی.‌تی محور فراخوان می‌دهیم چون بیشتر مخاطبان ما برنامه‌نویس‌ها هستند. از آن‌جا که همیشه مشکل کمبود طراح داشته‌ایم، امسال از طریق سایت رنگ و مدرسه ویژه هم آگهی دادیم اما از بین ۸۰ نفر که ثبت نام کردند فقط ۳-۴ نفر طراح‌گرافیک هستند؛ به همین دلیل کار آن‌ها را بچه‌های بازاریاب انجام می‌دهند. این عدم اسقبال در حالی است که دو نفر از برگزیدگان قبلی ئس از موفقیت در استارت‌‌آپ، تیمی تشکسل دادند و در مرکز آواتک بسیار موفق شدند.
این دوره را کانون کارآفرینی، مرکز شتاب‌دهی و پردیس پارک فن‌آوری برگزار کرده‌اند. دوره قبل را پنج دانشگاه مادر ایران – امیرکبیر، بهشتی، تهران، شریف، علم و صنعت – هم‌زمان با کشورهای دیگر جهان برگزار کردند. آن دوره گروهی که ایده‌شان به مرحله نهایی راه پیدا کرد؛ به آی.بریج آلمان معرفی شدند.
تیم برگزار کننده شامل دو گروه Organizer, mentor,  ( اجرا کننده و مربی) هستند. مربیان 15 نفر از افرادی هستند که در کسب و کار خودشان موفقیت و شهرت به دست آورده‌اند. آن‌ها وظیفه دارند تیم‌های شرکت‌کننده را برای رسیدن به هدف نهایی هدایت و راهنمایی کنند.
به گفته ثمینه حدادی، جوان‌ترین شرکت‌کننده این رویداد چند دانشجوی ۱۸-۱۹ ساله ترم اولی و مسن‌ترین آن‌ها یک مرد ۵۵ ساله بود. یکی از پر انرژی‌ترین افراد، خانمی است که می‌خواهد پس از ۱۷ سال کارمندی، کسب و کار خودش را داشته باشد و با انگیزه و انرژی بالایی کار می‌کند. هم‌زمان با این رویداد، استارت‌اپ‌هایی در دانشگاه هنر و شهر بجنورد هم برگزار می‌شود که حال و هوای خودشان را دارند.



چهارشنبه ۱۶ مهرماه

مژده اسکندری –برگزارکننده تدکس کیش Kish Tedex  - و امیر ثابتی –برگزار کننده تدکس تهران- سخنرانان روز افتتاحیه بود. برای شبیه‌سازی رویداد اصلی، از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد در طول ۳ دقیقه ایده‌ای را بر اساس یک اسم ساختگی – سمعک دغیانوث- پرورش دهند.
پس از آن هر کدام از شرکت‌کننده‌ها که ایده‌‌ای داشتند، آن‌را ارائه داد و پس از رای‌گیری، ۱۱ مورد انتخاب شدند. صاحبان ایده‌های برگزیده اعضای تیم خود را از بین بقیه افراد انتخاب کردند و در نهایت ۱۱ گروه ۷ نفره تشکیل شد. گروه‌ها ۱.۵ روز فرصت داشتند تا ایده خود را پرورش دهند و آن‌ها را برای اجرای نهایی آماده سازند.

پنج‌شنبه ۱۵ مهرماه
شرکت‌کنندگان از ساعت ۹ صبح در محل برگزاری استارت‌اپ حاضر شدند و کار را شروع کردند. آن‌ها باید بر اساس معیارهای اصلی، ایده خود را پرورش می‌دادند.
معیارهای سنجش ایده‌ها عبارتند از: مقیاس‌پذیری، نحوه ارائه، توجیه اقتصادی، مشکل را تعریف کند، راه‌حل‌ها را پیشنهاد کند، روش درآمدزایی را توضیح بدهد و... این موارد در انتخاب نهایی و برگزیده شده ایده برتر هم در نظر گرفته می‌شوند.
مربی‌ها (Mentor) در طول روز به کلاس‌های محل کار گروه‌ها سر می‌زنند و روند پیشرفت کار شرکت‌کننده‌ها را بررسی می‌کنند. یکی از گروه‌ها روی ایده «از مزرعه تا رستوران» کار می‌کند. مشتریان این مجموعه می‌توانند به محل کاشت و نگه‌داری بروند و سبزیجات ارگانیک را انتخاب کنند تا با همان‌ها غذایشان آماده شود.
مربی‌ها سوالاتی درباره شرایط اقتصادی، ابعاد کار، تفاوت آن با موارد مشابه و.... می‌پرسند تا گروه متوجه شباهت نتیجه فعلی با یک تجارت کلاسیک شوند. تلاش بر این است که شرکت‌کنندگان ویژگی‌های اسارت‌آپ را بشناسند و در این جهت حرکت کنند.



گروه دیگر ایده اپلیکیشنی برای کوتاه کردن زمان سفرهای درون شهری پایتخت ارائه داده است. یکی از مربی‌ها با سوالات زیادی درباره این‌که منبع تهیه دیتا چه خواهد بود؟ تفاوت یا برتری اپ آن‌ها نسبت به گوگل‌مپ و جی‌پی‌اس چیست؟ رقبایشان چه توانایی و ضعف‌هایی دارند؟ و... اعضای گروه را به سمتی هدایت می‌کند که بتوانند ایده‌شان را اجرایی‌تر کنند.
نیکی آقایی که قبلا در استارت‌آپ‌های کانادا هم شرکت کرده، می‌گوید به‌عنوان منتور باید مرتب بپرسد چرا؟ چرا؟ چرا؟ و اعضای تیم بتوانند به این چراها پاسخ بدهند تا در مرحله بعدی به آن‌ها بگوید چه کنند. نیکی آقایی که مشاور برندینگ Anetwork است، فکر می‌کند مهم‌ترین نکته در استارت‌اپ عشق به ایده و تلاش برای پرورش آن است.
مهرداد جیریایی - فارغ‌التحصیل برق و الکترونیک دانشگاه تهران - یکی دیگر از منتورهاست که پیش از این هم در استارت‌آپ‌های تهران شرکت کرده است. او تفاوت استارت‌اپ و تجارت کلاسیک را در این می‌ٔاند که از صفر شروع می‌شود و در آغاز نباید انتظار بازده مالی داشت. جیریایی معتقد است روش اجرای استارت‌آپ در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است.

جمعه ۱۷ مهرماه
عصر جمعه، آخرین مهلت گروه‌ها برای ارائه ایده پرورش یافته و پروژه نهایی بود. داوران ایده «از مزرعه تا رستوران» را به‌عنوان پروژه برتر انتخاب کردند. افراد گروه علاوه بر جایزه نقدی، اعتباری هم در سایت donate  کسب کردند. پس از این به خودشان بستگی دارد که دنبال اجرایی شدن ایده‌شان بروند یا نه؟
استارت‌‌‌‌آپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی (Experiential Education) در سراسر دنیاست که ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌شود. در این برنامه شرکت‌کنندگانی شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت‌‌‌‌آپ، بازاریاب‌ها و طراحان‌گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت اید‌هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.



استارت‌آپ ویکند جهانی
این برنامه جهانی تا به‌حال بیش از ۱۰۰۰ بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا برگزار شده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در استارت‌‌‌‌آپ ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شود اما سه چیز در این برنامه اهمیت فراوان دارد: اجرا، اجرا و فقط اجرا! در پایان برنامه، تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و اساتید دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند. در سطح جهانی برندهای معتبری مثل گوگل، مایکروسافت، آمازون و ... این رویداد را از نظر مالی و تجاری حمایت می‌کنند.

استارت‌آپ ویکند ایران
رویداد Startup weekend Tehran شهریور ۱۳۹۱ در تهران برگزار شد و پس از آن داوطلبان در شهرهای مختلف کشور هم آن‌را برگزار می‌کنند. می توانید رویدادهای برگزار شده در کشور را در این صفحه مشاهده کنید. اگر مایل به برگزاری این رویداد در شهرتان هستید و می خواهید به رشد و بهبود استارتاپ های منطقه خود کمک کنید، به صفحه همکاری مراجعه نمایید.






















زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن