۲۰ کاربرد تاثیرگذار رنگ در برندسازی(بخش سوم)


ترجمه: ریحانه دقیقیان


مالک یک رنگ به خصوص‌شدن در برندسازی کار دشواری است. در این مطلب در می‌یابیم که چطور  برندهای موفق در تصاحب یک رنگ توفیق می‌یابند.

تئوری رنگ مرکز طراحی گرافیک به شمار می‌رود که اغلب نادیده گرفته می‌شود. به زبان ساده می‌توان گفت طیف رنگ‌های گرم (مانند قرمز و زرد) جسور، محکم، نشاط بخش و پرانرژی هستند و در مقابل رنگ‌های سرد (مانند آبی و سبز) آرامش و سکون بیشتری را القا می‌کنند.
زمانی که صحبت از رنگ در برند‌سازی به میان می‌آید باید این دو نکته را در نظر گرفت: در زمینه‌ی حسی مهم است که مخاطب با نگاه‌کردن به آن‌چه احساسی را تجربه خواهد کرد، اما به لحاظ کاربردی باید برتری آن به سایر رقبا در زمینه‌ی تجارت نیز بررسی شود.
 با مالکیت صحیح و موفقیت‌آمیز یک رنگ توسط یک برند فضای رقابتی شدید و جلب سریع توجه (حتی در برخی مواقع بدون استفاده از لوگو یا اشاره به نام برند) حاصل خواهد شد. این یعنی استفاده‌ی به‌جا از قدرت رنگ.
بدیهی است که به‌دست آوردن مالکیت کامل یک رنگ کار ساده‌ای نبوده و به طراحی لوگو نیز ختم نمی‌شود، بلکه در کنار انتخاب المان‌های برند و تبلیغات، لازم است برای آن یک برنامه‌ی حرفه‌ای تنظیم شود.
پس از موفقیت در این امر (که به شهرت یک رنگ در میان مردم نیز بستگی دارد) رنگ به وضوح و به سرعت یادآور محصولات ما خواهد شد و بین رقبا تنها برندی خواهیم بود که از آن استفاده می‌کنیم. 
اکنون به برندهای مختلف در جهان و نحوه ی موفقیت بسیار (برخی از) آن‌ها در به‌دست آوردن تملک ده رنگ نگاهی خواهیم داشت.


آبی رنگی است خنک و شفاف که حامل حس اعتماد و اطمینان بوده و به همین دلیل اغلب مورد استفاده‌ی برندهای اقتصادی قرار می‌گیرد. نمونه‌ی بارز این استفاده موسسه‌ی بانکی بارکلیز (Barclays) است.

ان‌اچ‌اس (NHS)

موسسه‌ی خدمات بهداشتی ان‌اس‌اچ (National Health Service) برای جلب اعتماد مخاطبانش از یک آبی قابل اعتماد استفاده کرده است.



موسسسه‌ی خدمات بهداشتی ان‌اس‌اچ واقع در انگلستان از با استفاده از طیف به خصوصی از آبی و سرمای آن توانست شخصیتی قابل اعتماد از برند خود بسازد.


تیفانی و کو (Tiffany & Co)

تیفانی رنگ آبی تخم سینه سرخ را ار آن خود کرد.



آبی نیز مانند قرمز در برند‌های بسیاری به‌کار رفته است و استفاده از آن جهت رقابت در بازار ، کار دشواری است. تیفانی این مشکل را با استفاده از رنگ خاص تخم پرنده‌ای به نام سینه سرخ حل کرده و آن را بر روی همه محصولات، ساک‌های خرید و جعبه‌های جواهر جهت تبلیغات خود استفاده می‌کند. 

فیس‌بوک (Facebook)
در طی سال‌ها لوگوی فیس‌بوک تغییر کرد اما رنگ آبی آن ثابت ماند.



لوگوی فیس‌بوک توسط شرکت Cuban Council در سال ۲۰۰۶ طراحی شد. اصلاحات و تغییراتی طی سال‌ها بر روی این لوگو صورت گرفت. مهم‌ترین آن‌ها در سال ۲۰۱۳ انجام شد که حرف F به لبه‌ی پایینی کادر چسبید و خط کمرنگ میانه‌ی لوگو حذف گردید.  اما رنگ آبی لوگو، که «مارک زاکربرگ» بر اساس کوررنگی‌اش آن را انتخاب کرده بود، همچنان باقی ماند.


بنفش کمرنگ یا یاسی القا کننده ی احساسات بسیار و حس نوستالژیک است در حالی که بنفش غنی تر و پررنگ تر نشان تکامل و سلطنتی بودن است.

کدبریز (Cadbury’s)
کدبریز پنتون C2685  را عضو جدا نشدنی برند خود نمود.



بنفش واضح‌ترین مشخصه‌ی شکلات کدبریز است. در واقع پنتون 2685C رسماً بنفش کدبریز محسوب می‌شود.
بنفش و کدبریز از سال ۱۹۱۴ دوستان خوبی بودند و بعد از آن هر برند دیگری که آن را امتحان کرد تجربه‌ی ناخوشایندی را متحمل شد: شرکت Nestlé سال گذشته آن را امتحان کرد که منجر به شکست آن شد و کدبریز توانست برنده‌ی استفاده‌ی انحصاری از این رنگ در بسته‌بندی شکلات‌ها و نوشیدنی‌هایش شود. نزدیکی این رنگ و برند آنقدر عمیق و ریشه دار است که در تبلیغات آن حتی به نام برند هم اشاره نمی‌شود.


 زمینی، ساده و بیان‌گر صداقت و یکرنگی است. قهوه‌ای نیز مانند سبز معمولاً در برندهایی با محصولات ارگانیک استفاده می‌شود تا بر روی ارتباطشان با خاک تاکید شود. با این حال در دنیای خارج از این گونه برندها، به دلیل ارتباط حسی این رنگ با کثیفی و آلودگی از استفاده از آن پرهیز می‌شود. البته این امر به طیف انتخاب شده از این رنگ نیز بستگی دارد. البته برندها می‌توانند از این نکته که رنگ قهوه کثیف بودن را پنهان می‌کند نیز بهترین استفاده را ببرند. این یکی از دلایل انتخاب رنگ قهوه‌ای توسط شرکت حمل و نقل پالمن است.

یو‌پی‌اس (UPS)

یو‌پی‌اس از رنگ قهوه‌ای برای القای حس سادگی و صداقت استفاده کرده است.


شرکت حمل‌و‌نقل پالمن در سال ۱۹۱۶ بنا به چند دلیل و به‌خاطر این که قهوه‌ای در آن زمان نشانی از رفاه بسیار بود این رنگ را برای برند خود انتخاب نمود. اکنون رنگ قهوه‌ای که عضو جدا ناپذیری از برند یو‌پی‌اس به شمار می‌رود، تبدیل به اسلوگان آن نیز شد: «قهوه‌ای چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد.»

 


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن