فعالیت‌های هنری باید از حالت دولتی در بیایند


قباد شیوا، طراح و طراح گرافیک پیشکسوت، درباره‌ی هفتمین جشنواره‌ی هنرهای تجسمی فجر و همکاری انجمن‌ها در برگزاری آن گفت: اینکه شرایطی فراهم شود تا فعالیت‎های هنری از حالت دولتی درآمده و انجمن‎‌ها آن را به عهده گیرند خوب است به شرط آنکه انجمن‌ها نیز سالم بوده انتخاب‎های درستی داشته باشند.
وی افزود: دولت تنها باید بودجه در اختیار انجمن‏‌ها قرار داده و آن‌ها را حمایت کند تا کار کنند زیرا هر کاری که دولت به شکل مستقیم در آن ورود پیدا کند خراب می‌‏شود.
این هنرمند طراح گرافیک درباره‌ی تاثیر همکاری انجمن‎‌ها در برگزاری رویدادهای فرهنگی نیز اظهار کرد: اینکه انجمن فضا و امکانی در اختیار داشته باشد که آثار خوب گرافیک را از نشانه گرفته تا پوستر را در فضای متمرکزی به نمایش بگذارد می‌‏تواند برای بیننده مانند یک کلاس آموزشی بوده و از هر معلمی برای او بهتر باشد باز به این شرط که انتخاب‏‌ها به درستی انجام شود.
شیوا درباره‌ی سطح آثاری که در این رویداد به نمایش درآمده نیز گفت: مشکل این است که ما امروز در میان آثار هنرمندان کمتر کاری که بیان شخصی باشد می‌‎بینیم. متاسفانه هنرمندان ما رو به غرب دارند و هر مکتبی که آنجا شکل گیرد دنبال می‌‏کنند و چیزی دیده نمی‌‏شود که خودشان پیدا کرده باشند.
همچنین محمد ابراهیم جعفری نیز درباره شکل برگزاری جشنواره هفتم تجسمی فجر گفت: در هیچ‎جای دنیا دولت برای هنر تصمیم نمی‌‏گیرد زیرا هنر نیاز دارد بسیار آزاد باشد و کسانی‌که از هنر سررشته‌‏ای ندارند برای آن تصمیم بگیرد. بی‌ینال‎‌ها نیز در هیچ‎ کجای دنیا دولتی نیستند. اگر ما انجمن‎هایی داشته باشیم که همه هنرمندان آن‌ها را قبول داشته باشند خواهیم دید که شکل کار‌ها بسیار متفاوت خواهد بود.
وی با بیان اینکه هر چه به جلو می‌‏رویم هنرمندان کمتر با عشق کار می‌‏کنند اظهار کرد: هنرمندان امروز کار می‌کنند تا زندگی روزمره‎شان را بگذرانند. ما آن زمان اصلا فکر نمی‌‏کردیم که روزی کار بفروشیم و با پول آن زندگی کنیم در حالی که امروز نگاه کلی به کار هنری همین است و آدم‎‌ها کار می‌‏کنند که کار کرده باشند.
جعفری با اشاره به این نکته که هنرمندان جوان برای برگزاری نمایشگاه شتاب بسیار داردند گفت: بعضی از ما پس از ۲۰ سال کار نمایشگاه می‌‏گذاشتیم در حالی که جوان‎های امروز خیلی زود و به دنبال سفارشی از یک گالری نمایشگاه می‌‎گذارند. امروز کسانی پیدا شده‎اند که نقاشی می‌‏خرند و این موضوع از دیدگاه دیگری کار هنر را خراب کرده‌ است. اثر هنری که در آن خاطره نباشد کسی آن را نمی‌‎پذیرد امروز همه کار‌ها به سمت تکنیک رفته است و این اصلا موضوع خوبی برای هنر ما نیست.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن