گزارش اولین روز از رویداد حقیقی در مشهد


گزارش: بهاره خباز


ابراهیم حقیقی متولد ۱۳ مهر ۱۳۲۸ در تهران، دارای کارشناسی ارشد معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک(AGI)، انجمن تصویرگران کتاب کودک،انجمن فیلمسازان مستند سینمای ایران و کانون طراحان تبلیعات خانه سینمای ایران است.
متن ذیل خلاصه‌ای از صحبت‌های وی در شروع گارگاه سوم از کارگاه‌های صفحه یک است:
برای صحبت پیرامون پیشینه طراحی جلد کتاب در ایران باید به تاثیرگذارترین افراد در این زمینه اشاره کرد. اولین تاثیر در سلیقه طراحی جلد کتاب در ایران را بیش از هر چیز باید مدیون همایون صنعتی‌زاده موسس انتشارات کتاب‌های جیبی و موسس اولین چاپخانه‌ی افست در ایران دانست. وی به عنوان اولین سفارش‌دهنده طرح جلد کتاب به مرتضی ممیز مسیر جدیدی را در این راه گشود.
پس از آن فیروز شیروانلو با تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درایران و نیز ابراهیم جعفری با تاسیس انتشارات امیرکبیر و نیز کاغذ پارس و سازمان نیشکر خوزستان بر این روند تاثیرگذار بوده اند.

مفهوم یونیفورم در طراحی جلد کتاب: درطول تاریخ پرفرازو نشیب طراحی جلد کتاب تلاش فراوانی برای تعریف یونیفورم شده‌است. این کار در ابتدا بدون توجه به محتوا شکل گرفت اما بعدها به بخش‌های مختلفی از نظر مفهومی تفکیک شد، بعدها طبقه‌بندی جدیدی بر اساس هویت نویسنده و ناشرشکل گرفت و یونیفورم‌های متعددی برای نویسنگان مختلف از جمله: فروغ فرخزاد، اسماییل خوئی، احمد شاملو، مجموعه شعرهای انتشارات نگاه و... طراحی شد.
مفهوم جلد تک: ابراهیم حقیقی با اشاره بر فروش کاذب برخی از کتاب‌ها افزود مفهوم جلد تک بر جلدهایی اطلاق می‌شود که عمدتا برای مخاطب عمومی طراحی و منتشر می‌شوند و اغلب نقش ویترینی دارند که گاهی با توجه به جاذبه‌های بصری در جهت اهداف ناشرفروش موفقی هم دارند.
اصطلاح کتاب نفیس: وی ضمن نقل جمله‌ای از کریم امامی مترجم، ویراستار و نیز موسس انجمن ویراستاران که می‌گوید "بگذارید هر کتابی چاپ شود" اظهار داشت اصطلاح کتاب نفیس که گاهی عنوان می‌شود اساسا در تضاد با مفهوم کتاب است زیرا کتاب به طور ذاتی نفیس است و اگر نفیس نباشد زندگی درستی نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود عوامل متعددی وجود دارد که بر عدم همکاری مناسب بین طراح و ناشر تاثیرگذار است  از جمله غرور کاذب برخی از طراحان، دستمزد پایین پرداختی از سوی ناشر، عدم آموزش صحیح در دانشگاه‌ها و نداشتن واحد آموزشی طراحی جلد، اعمال سلیقه و تجارب شخصی، تکیه بیش از اندازه برخی از طراحان به رایانه و نرم افزارها و.... در حالی که اگر کمی فروتن باشیم باید گفت می توان در خدمت نشر بود و همکاری صحیح و آگاهانه ای با ناشران داشت، چرا که طراحی جلد معمولا جزو دغدغه‌های شخصی طراحان است و یک وظیفه اجتماعی محسوب می‌گردد.
گرافیک یک هنر نیست:  وی در خاتمه گفت: شاید بهتر است بگویم طراحی گرافیک در تعریف اول خود هنر نیست و پشت آن عوامل متعددی از جمله صنعت، اقتصاد، سفارش دهنده و ... است.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن