گزارشی از زبان حال


هفته گرافیک سنندج  ۹ تا ۱۲ اردیبهشت  باحضور «امیرحسین قوچی‌بیک» و با عنوان «زبان حال» در شهر سنندج برگزار شد.
به گفته «مسعود یارعلی» دبیر این رویداد: روز سه شنبه نهم اردیبهشت نشستی با حضور امیرحسین قوچی‌بیک در سالن شماره ۲ سینما بهمن سنندج در ارتباط با تایپو‌گرافی برگزار شد.

در این نشست وی با رجوع به ریشه‌ها و مبانی گرافیکی نوشتار و نیز معنای تایپو‌گرافی و اقسام آن با ارائه‌ی مصداق‌هایی کار خود را شروع کرد و در ادامه  با ارائه‌ی «هویت بصری هفته گرافیک تهران ۱۳۸۹» و «دوسالانه گرافیک جهان اسلام ۱۳۸۸» به تشریح چگونگی روند شکل‌گیری واجرای این ۲ پروژه پرداخت. در انتها، نشست آن روز با پرسش و پاسخ در مورد آثار این هنرمند به پایان رسید.

بعد‌از‌ظهر همان روز (سه شنبه نهم اردیبهشت) ساعت ۱۷ تا ۲۰ نمایشگاهی  از پوسترهای این هنرمند در گالری سوره سینما بهمن افتتاح شد. در این نمایشگاه تعداد ۳۸ پوستر از وی به نمایش در آمد.

در ادامه هفته گرافیک و در روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت کارگاه ۲ روزه تایپو‌گرافی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان برگزار شد. در ابتدای این کارگاه  نمونه‌های تایپو‌گرافی با واژه‌ها در شعر و ادبیات  و ضرب‌المثل‌های فارسی که مربوط به پروژه‌های دانشجویان بود به نمایش در‌آمد و در طی کارگاه، دانشجویان با توجه به توضیحات داده شده و راهنمایی‌ها، پروسه شکل‌گیری یک اثر و چگونگی فضا‌سازی با حروف فارسی را تجربه کردند. لازم به ذکر است که هدف اصلی این کارگاه  طراحی پوستر نبود و امیرحسین قوچی‌بیک با توضیحات طبقه‌بندی شده‌ای در مورد شیوه‌های مختلف اجرایی، و فرم و ساختار در تایپوگرافی به ذهنیت‌سازی دانشجویان پرداخت.
لازم به ذکر است که این رویداد فرهنگی که با استقبال خوب علاقه‌مندان در سنندج و شهر‌های اطراف رو‌برو شده بود با همکاری و همراهی دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان حوزه هنری استان کردستان، خانه گرافیک استان کردستان، کانون گزنگ و مجله الکترونیکی رنگ برگزار گردید و در ۱۲ اردیبهشت به کار خود پایان داد.

















زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن