گزارشی از نخستین نشست هم‌اندیشی نشانه‌شناسی


نخستین نشست هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات به همت مدرسه تبلیغات «ایده» و معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان ایران عصر روز چهارشنبه 7 اسفندماه در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
نخستین نشست هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات عصر روز چهارشنبه 7 اسفند با حضور دکتر «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، دکتر «بهمن نامورمطلق»، دکتر «فرزان سجودی»، دکتر «بابک معین»، دکتر «تژا میرفخرایی»، دکتر «عبدالله گیویان»، دکتر «فرزاد مقدم» و دکتر «افسانه کامران» در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست «مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با اشاره به اهمیت پرداختن به مسائل پژوهشی و آموزشی در خانه هنرمندان ایران گفت: «در سال های گذشته یکی از نقاط ضعف خانه هنرمندان ایران، عدم وجود حوزه ای مشخص برای پرداختن به مسائل پژوهشی و آموزشی بود، البته در مراکز دانشگاهی کشور به مسائل پژوهشی و آموزشی پرداخته می شود، اما به دلیل کمبود و کاستی در مراکز رسمی، مراکزی هم چون خانه هنرمندان ایران می توانند با فعالیت های خود در این حوزه، کمبود ها و کاستی ها را جبران کنند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران را ایجاد کنیم، امروز پس از گذشت دو سال، خانه هنرمندان ایران تبدیل به یکی از مراکز مهم پژوهشی و آموزشی شده است به طوری که امروز شاهد حضور استادان، هنرمندان و دانشجویان رشته های مختلف آموزشی در خانه هنرمندان ایران هستیم».

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تبلیغات در ایران پرداخت و گفت: «با توجه به رشد تبلیغات در حوزه های مختلف در ایران، تاثیر تبلیغات و نقش آن در میان مردم، تاکنون به صورت جدی به مبانی نظری آن پرداخته نشده است، به همین دلیل مطرح کردن سوالات اساسی در حوزه تبلیغات و واکاوی تاثیرات آن در سطح جامعه، یکی از وظایف جدی مراکز پژوهشی و آموزشی است چرا که تبلیغات در کنار اطلاع رسانی در زمینه کالا و خدمات مختلف، نوعی تاثیر عمیق فرهنگی نیز از خود در سطح جامعه به جا می گذارد».

در بخش دیگری از این نشست دکتر «بهمن نامورمطلق» با اشاره به نقش پیرامتن‌ها در ترغیب مخاطبان به سوی تبلیغات گفت: « در گونه شناسی ترامتنی، رابطه میان پیرامتن و متن بر اساس نقش آستانه‌ای و یا تبلیغی استوار شده است. بر همین اساس پیرامتن‌ها به تبلیغ متن می‌پردازند و می‌کوشند تا مخاطبان را به سوی متن ترغیب و تشویق کنند. ارزش نقش تصویری که پیرامتن از یک محصول یا خدمات ارائه می‌دهد از خود متن کمتر نیست. برند نیز که همین تصویر نزد مخاطبان است به شدت از پیرامتن‌های تبلیغی تاثیر می‌پذیرد».

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اسطوره‌ها و شبه اسطوره‌ها در تبلیغات گفت: « یکی از راه‌های تبلیغ به ویژه در دوره معاصر استفاده از اسطوره‌ها و شبه اسطوره‌هاست. نقش این عناصر چنان مهم است که شرکت‌های بزرگ تولیدی و خدماتی می‌کوشند تا با استفاده از آنها در پیرامتن تبلیغی به جذب مشتریان بپردازند. بدین ترتیب، شبه‌اسطوره‌های نوین مانند هنرپیشه‌ها، ورزشکاران و مانکن‌ها عناصر اصلی برندسازی شرکت‌ها از طریق پیرامتن تبلیغی هستند. البته گاهی نیز این عمل بدون واسطه و با تکیه بر روابط بینامتنی اسطوره‌ای صورت می‌گیرد. در این میان دلالت‌های گفتمان تبلیغاتی چند لایه می‌شود و لایه‌های ضمنی نقش کانونی به خود می‌گیرند».

در ادامه این نشست پس از گزارش دبیر علمی این همایش دکتر «افسانه کامران»، هر یک از مهمانان به ارائه مقاله خود در هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات پرداختند.

بعد از ارائه گزارش و در نشست اول این هم‌اندیشی، دکتر بهمن نامورمطلق با موضوع «پرامتن تبلیغی در برندسازی»، دکتر فرزان سجودی با موضوع «صندلی‌ها چه می‌گویند: تحلیل آگهی‌های تبلیغاتی بانک‌ها از منظر نشانه‌شناسی» و دکتر تژا میرفخرایی با موضوع «با چیپس در موزه؛ یک تحلیل گفتمان کاوانه (سکوت، میوه ممنوعه و لذت از مقاومت)» به ترتیب به ایراد سخن پرداختند.

در ادامه و پس از یک استراحت 30 دقیقه‌ای و پذیرایی از حاضران، نشست دوم هم‌اندیشی آغاز شد که در این قسمت دکتر مرتضی بابک معین با موضوع «ابعاد گمشده معنا در خوانش گفتمان‌های تبلیغاتی»، دکتر عبدالله گیویان با موضوع «اغتشاش نشانه‌شناختی در تهران، بررسی عناصر نمادین در تبلیغات و زندگی شهری» و دکتر فرزاد مقدم با موضوع «برندها و نشانه‌ها (کاربرد نشانه‌شناسی در طراحی مدل‌های برندسازی)» برای حاضران سخنرانی کردند.

آخرین نشست نخستین هم‌اندیشی «نشانه‌شناسی تبلیغات» به جلسه بحث و گفت‌وگو و تحلیل موردی تبلیغات بازرگانی اختصاص داشت و کتاب چکیده مقالات این نشست که به همت انتشارات «ایده» به چاپ رسیده بود توزیع شد.





زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن