همایش نشانه‌شناسی تبلیغات در ایران


مدرسه تبلیغات ایده با همکاری گروه نشانه‌شناسی خانه هنرمندان ایران نخسین همایش نشانه‌شناسی تبلیغات در ایران را برگزار می‌کند. در این همایش بر نشانه‌ها و تداعی‌های تبلیغات بانک‌ها، بورس‌ها و بیمه‌ها تاکید خواهدشد.
آرش سلطانعلی مدیر موسسه ایده درباره این همایش گفت: این همایش در دو پنل تنظیم شده است. پنل اول به حوزه ادبیات نظری نشانه‌شناسی تبلیغات ازدیدگاه‌های ساختارگرا و پساساختارگرا، نشانه‌شناسی اجتماعی و تحلیل گفتمان حاکم برتبلیغات خواهد پرداخت. در پنل دوم به صورت خاص برموضوعات تبلیغات بانک‌ها، بورس‌ها و بیمه‌ها تاکید خواهد شد و هر یک از سخنرانان با انتخاب موردهای مطالعاتی مانند تیزرهای تلویزیونی، آگهی‌های چاپی، تبلیغات محیطی و... متناسب با این موضوعات، مطالعات انجام شده درحوزه نشانه‌شناسی تبلیغات در ایران را به مخاطبان ارائه خواهند نمود. ازدستاوردهای این همایش می‌توان به کتاب مجموعه مقالات «نشانه شناسی تبلیغات» و شناسایی پژوهشگران و محققان این حوزه و معرفی آن‌ها به سازمان‌ها ونهادهای مرتبط جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی اشاره کرد. ایشان همچنین درباره اهمیت و نقش مشارکت‌کنندگان دراین همایش گفت: نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌ها خود را تنها  در برابر مشتریان و مخاطبان اصلی مسئول نمی دانند. آنان از رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و هنری به عنوان فرصتی برای جذب  و اثرگذاری بر مخاطبان و مشتریان بیشتر استفاده می‌کنند. چرا که سازمان  خود را بخشی از جامعه می‌پندارد و نسبت به اثرگذاری این رویدادها و گفتمان‌ها و همچنین اثرگذاری غیر‌مستقیم آن‌ها بر روی مشتریان‌شان حساس هستند.

حوزه نشانه‌شناسی نیز در سال‌های اخیر  مورد استقبال طیف وسیعی از مخاطبان و دانشجویان و پژوهشگران بوده است و استادان و فرهیختگان نشانه‌شناسی در این سال‌ها با تواضع و فروتنی سعی نموده‌اند تا ادبیات این دانش را از طریق ترجمه، تالیف و ... سامان دهند.
از این‌رو شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های علاقمند به شرکت در این همایش، که تاکنون دستاوردهای بی‌شماری در محافل دانشگاهی و فرهنگی داشته است، می‌توانند با توجه به موضوع «نشانه شناسی تبلیغات» بطور مستقیم از دستاوردهای این همایش در قالب طرح پژوهشی و مطالعاتی درباره تبلیغات آن سازمان یا شرکت بهره‌مند گردند.
سلطانعلی درآخر درباره مخاطبان این همایش گفت: با توجه به اینکه نشانه‌شناسی، علم یا روشی است که حوزه مطالعاتی وسیعی اعم از مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، مطالعات فرهنگی، هنر و کلیه رشته‌های ادبی و هنری اعم از موسیقی، نقاشی، نمایش، ادبیات، معماری، جامعه شناسی و انسان شناسی و ... را در برمی‌گیرد، بدیهی است که طیف علاقمندان این مباحث نیز در کشور بسیار گسترده است. کلیه استادان و دانشجویان این رشته‌ها ، منتقدان و روزنامه‌نگاران اهل فرهنگ و هنر و کلیه کسانی که علاقمند به فهم جهان از طریق خواندن و تحلیل نشانه‌ها باشند به طور عام مخاطبان این همایش‌ هستند.

همچنین بازتاب‌های رسانه‌ای این همایش در خبرگزاری‌ها، مطبوعات و محافل دانشگاهی به صورت گسترده خواهد بود.
درپایان لازم به ذکراست؛ سخنرانان این همایش تاکنون عبارتند از دکتر بابک معین، دکتر بهمن نامور مطلق، دکتر حمیدرضا شعیری  و ... سایر سخنرانان نیز متعاقبا اعلام خواهند شد.
علاقمندان به شرکت دراین همایش می‌توانند به آدرس مدرسـه تبلیغـات ایده مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کنند.
آدرس مدرسـه تبلیغـات ایـده: تـهـــران، خیــابـــان خردمنــد شمــالی، خیــابــان هجــدهــم، شمـــاره 26
تلفن: 3387 8882 - 3625 8882




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن