تنوع در آثار گرافیک امروز ایران اندک است


اثر: پرویز بیانیبه گزارش بخش خبری "رنگ"  پرویز بیانی، هنرمند طراح گرافیک و طراح جلد، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سطح کیفی هنر گرافیک در ایران گفت: "گرافیک ایران دارای سطوح گسترده ای است، اما آنچه امروز در این هنر مشاهده می شود افزایش سطح کمی گرافیک نسبت به سطح کیفی آن است. در حالی که اگر به خاستگاه گرافیک توجه کنیم متوجه می شویم گرافیک ایران تا حدود زیادی متاثر از گرافیک غرب بوده و بدعت چندانی در این زمینه وجود ندارد."

وی ادامه داد: "به بیان ساده تر خلاقیتی که باید در سال های اخیر در حوزه گرافیک لحاظ می شده، به چشم نمی خورد. البته نمی توان گفت اتفاق خاصی هم در این حوزه نیفتاده است. در واقع وقتی یک هنر گسترده می شود بعد از مدت طولانی توجه طیف عظیمی از هنرمندان را به خود جلب می کند."

این طراح گرافیک درباره اقبال هنرمندان به دو بخش تجاری یا هنری گرافیک نیز تصریح کرد: "گرافیک تجاری در برخی موارد مشکلات جدی برای گرافیک هنری رقم زده است. گرافیک نمی تواند به مثابه هنر نقاشی عملکرد آزاد داشته باشد و الزاما باید بر اساس موضوع خاصی بنا شود. با این وجود می توان گفت گرافیک در قالب هنری مجزا رشد کرده و مجموعه ای از قوانین در آن تکوین شده اند. تصور می کنم امروز هر دو نوع گرافیک اقبال کافی را برای جذب مخاطب دارا هستند."

بیانی در ادامه درباره نواقص موجود در حوزه طراحی جلد گفت: "اصولا طراحان جلد باید در درجه اول از محتوای نشریات و کتاب ها تا حدودی آگاهی داشته باشند تا بتوانند به طراحی صحیح بپردازند. در حالی که چنین بینش و اشرافی امروز در بین برخی طراح گرافیک ها به چشم نمی خورد. حتی یک طراح پوستر سینمایی نیز باید با احاطه به فضای موجود فیلم به طراحی پوستر مشغول شود."

وی ادامه داد: "در حال حاضر دو خط فکری کلی در حوزه طرح جلدها و کتاب ها وجود دارد. یکی اینکه سفارش دهنده دارای یک سلیقه و طراح جلد سلیقه ای در نقطه مقابل سفارش دهنده دارد. همچنین ناشر نیز با طراح جلد دچار یک رویارویی شده است. به این شکل که طراح گرافیک یا طراح جلد بیش از بعد تجاری به تزریق جذابیت های تصویری روی جلد می اندیشد، در حالی که ناشر بعد تجاری طراح جلد را به ابعاد دقیق و بصری ترجیح می دهد."

لینک به منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن