درگذشت دو تن از طراحان گرافیک


گروه ترجمه: غزال باباجانی


میچسلاو گوروفسکی و برونو-کی-وایز در ماه اوت در گذشتند.
شناشنامه حرفه ای  این دو طراح در ذیل منتشر می شود.

میچسلاو گوروفسکی:
میچسلاو گوروفسکی(1)، پوسترساز لهستانی و برونو-کی-وایز(2)، طراح پیشتاز آلمانی، از اساتید برجسته طراحی گرافیک دنیا، ماه گذشته بر اثر بیماری جان خود را از دست دادند.
گوروفسکی، متولد فوریه 1941، تحصیلات خود را بین سالهای 1966 – 1959 در آکادمی هنرهای زیبای شهر کراکف به اتمام رساند و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی، به عنوان استاد این دانشگاه و استاد مدعو در دپارتمان طراحی دانشگاه کبک مونترال مشغول به کار شد. طراحی پوستر را از سال 1966 آغاز کرد و جوایز متعددی را در بسیاری از مسابقات جهانی گرافیک از آن خود نمود. تا کنون حدود پانصد پوستر از این هنرمند بجای مانده است که در مجموعه های مختلف هنری در اروپا و امریکای شمالی نگهداری می شوند. گوروفسکی در 31 اوت 2011 در سن 70 سالگی درگذشت.
برنده جایزه اول نمایشگاه بین المللی پوستر، فورت کولینز، کلورادو / 1983
برنده مدال برنز اولین سه سالانه پوستر تویاما / 1985
برگزیده انجمن مدیران هنری نیویورک / 1987
برگزیده دوسالانه بین المللی پوستر ورشو / 1989
برنده جایزه افتخاری بینال پوستر لاهتی، فنلاند / 1991
برنده جایزه اول دوسالانه بین المللی پوستر مکزیک / 1992
برنده جایزه مسترز-آی سه سالانه بین المللی پوستر تراناوا، اسلواکی / 2000

برونو-کی-وایز:
برونو-کی-وایز، در سال 1922 در برلین متولد شد و دوران تحصیل خود را در آکادمی دولتی هنرهای کاربردی در زادگاه خود سپری نمود. او در سال 1954 استودیوی شخصی خود را راه اندازی کرد، در 1974 به عضویت اتحادیه جهانی گرافیک(3) درآمد و از سال 1978 به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شد. کی-وایز جایزه اول بسیاری از مسابقات گرافیک را بخاطر طراحی نشانه های تجاری، طراحی تمبر و بخصوص بسته بندی های منحصر بفردش کسب و همچنین در سال 1971 و 1982 جایزه جهانی پوستر هفته کیل(4) (مراسمی که در آن هر ساله منتخبی از بهترین طراحان دنیا در شهر کیل آلمان گرد هم می آیند) را از آن خود نمود.
برونو-کی-وایز متعلق به نسلی از طراحان گرافیک است که پس از جنگ جهانی دوم در شکوفایی یک زبان فرمی نوین نقش مهمی داشتند. او استاد ساده گرایی در پیدا کردن و آفرینش فرم های تکرار شده و بازگویی زیبایی شناسانه آنها بود. شور و اشتیاق او برای بوجود آوردن ترکیبات متنوع فرم و رنگ و کشف اتفاقات تصادفی که در روند آزمون و خطای طراحی ها رخ میداد، از اوان جوانی تا دوران سالخوردگی اش همواره ادامه داشت. وی ماه گذشته در سن 89 سالگی در هامبورگ دار فانی را وداع گفت.








Mieczyslaw Gorowski (1941 - 2011) -1
Bruno K. Wiese (1922 – 2011) -2
AGI (Alliance Graphique Internationale) -3
Kieler Woche -4
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن