بزم تصویر در آثاری از آمریکای شمالی


گزارش و عکس: سیاوش فانی


چندی پیش نمایشگاهی از آثار طراحی و گرافیک بنت یس  در گالری  دانشگاه اوکد تورنتوU)  (OCAD برگزار شد.
در ابتدای بروشور نمایشگاه می خوانیم؛ گفتن من شگفت زده می شوم مثل این است که بگوییم من سوالی دارم، ذهن جستجو می کند، گاهی پاسخی می یابد و گاهی نه،  ما به شگفتی نیاز داریم تا بتوانیم به رشد و حرکت  ادامه دهیم و در این جهان زنده بمانیم. شگفتی به ما معنا می دهد و در واقع، ما را انسان می کند.


هنرمند 48 ساله ساکن جزیره بوون، ایالت بریتیش کلمبیای کانادا کارش  را به عنوان طراح کتاب آغاز کرد، و تصمیم گرفت تا  به جای پرداختن به گرافیک تبلیغاتی که در آن نظر مشتری در اولویت است،  به نوع شخصی  تری از آن بپردازد.
او در آثارش  با استفاده از موادی همانند شکر به سبکی جدید و استفاده از روش های تزئینی و بیش از حد آراستهِ ویکتوریایی (مجلل) پرداخته و  اکنون به جهت طرح جلد های کتاب  و مجله های غیر عادی و عجیب ،همچنین پوستر ها ، بافت ها و طرح های کاغذ دیواریش مورد توجه  جهانی قرار گرفته است.
او به تازگی کتاب خود را با عنوان "من شگفت زده می شوم" منتشر کرد، کتابی که او به سبک قرون وسطی و مانند نسخه های خطی طراحی کرده است،  و در آن تلفیق متن و تذهیب همانند سفری است ازمیان کلمات، به حروف و نقوش پیچیده، از برگ های طلایی تا گلهای برجسته ای که گاهی با ماکارونی ساخته شده اند.کارهای او هنگامی درخشان تر می شوند که با حروف کار می کند. در میان طرح های او  می توان به دنبال اصالت درادبیات بود، این توقع زیادی از یک هنرمند حیرت آور و توانایی های نوشتاری اونیست ، ماریان همه چیز را می نویسد،  مانند متن  رنگارنگی که لحافی رنگین را تداعی می کند ، در حالی که  کلمات با مداد  به دور میله ها و چرخ دنده ها طراحی شده اند. چرخ دنده هایی که  پدر مکانیکش را به یاد می آورند .
رنگ های سیاه و قرمز در چیزی که به نظر پوچ  و بی معنی می آید استفاده و ترکیب می شوند.تجربیات تصویری او با ابزار های مختلف اجرا می شود، بر روی برگ گل و یا مقداری شکر که به کلمات  مبدل شده اند .
کارت  تبریک های او نیز جذاب هستند ، او هر سال کارت هایی را با طرحی از قلب برای هر یک از دوستان خود طراحی می کند، که قسمتی از متن های آن به شیوه ای زیبا و با دقت فراوان خوشنویسی شده اند.
کارها ی گرافیکی  او دیدنی و سرشار از خلاقیت، و خود نوعی از ضیافت و بزم تصویریست.














دوستداران و علاقه مندان تایپوگرافی نمی توانند دیدن آثار طراح و طراح گرافیک مطرح، "ماریان بنت یس"  را از دست بدهند.





توضیح: برگردان متنی که پیش تر در هفته نامه “NOW” تورنتو منتشر شده بود.

 


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن