نشان اطلاعات در کانادا


گزارش و عکس: سیاوش فانی




در تاریکی جمعه شب چراغ پنجاه و دومین نشست کانون کتاب تورنتو با مروری بر" گرافیک امروز ایران" با عنوان "شبی با مجید عباسی "در محل سالن شهرداری نورت یورک این شهر برگزار شد.

در این جلسه که به مناسبت رونمایی از آخرین  شماره "نشریه نشان" نیز تشکیل شده بود "مجید عباسی" طراح و طراح گرافیک معاصر ایرانی به ایراد سخنرانی پرداخت ، که مورد توجه حاضرین قرار گرفت .


وی در ابتدا پس از توضیحی کوتاه از رابطه طراح، طرح و نتیجه طراحی با نمایش تعدادی از آثار خود در بخش های فرهنگی و تجاری به ادامه جلسه پرداخت و تفاوت بین گرافیک فرهنگی و تجاری را مردود دانست و با خنده از عنوان فرهنگی و بی فرهنگی یاد کرد وکار طراح گرافیک را طراحی (دیزاین) خواند و از رابطه طراح و سفارش به عنوان یک جراح که کارش جراحی است و بیمار که هرکسی که می خواهد باشد،  نام برد.

سپس به مرور آثار گرافیکی مطرح بین المللی پرداخت و در مورد هر کدام به اختصار اشاره و شاخصه های بصری آن را بر شمرد.وی با بیان نگرش های متفاوت در طراحی گرافیک و ورود به دوران جدید طراحی با رشد تکنولوژی های جدید رسانه ای، به عنوان مثال دوران طراحی مجله و روزنامه را رو به پایان خواند .
مجید عباسی در آغاز معرفی گرافیک ایران با نمایش نسخه های خطی و نمونه آگهی اولین روزنامه های ایران و اولین پوسترها، از طراحان آن دوران به عنوان طراحان هموار ساز مسیر برای طراحان پس از خود نام برد. این طراح گرافیک انتخاب عنوان برای نسل های مختلف گرافیک را رد کرد و با اشاره به وجود شیوه اجرا و نگرش به آن با توجه به ابزار طراحان در هر دوره ای "مرتضی ممیز" را از اولین طراحانی نامید که به عبارت طراح گرافیک، اعتبار داد و با نشان دادن بریده نسخه ای از کتاب هفته به آن صحه گذاشت.


مدیر هنری دید گرافیک با نمایش تعدادی از آثار طراحان پیشکسوت، گرافیک ایران را به دو دوره قبل و پس از انقلاب تقسیم کرد. و از "مصطفی اسدالهی" به عنوان اولین طراح گرافیک فارغ التحصیل رشته گرافیک در ایران نام برد و با نشان دادن برخی از آثار وی به حاضرین به هم نسل های خود اشاره کرد و رضا عابدینی را از شناخته شده ترین چهره بین المللی نسل پس از انقلاب  ایران نامید که در آثار خود سبک و سیاق ویژه ای دارد.

همچنین با به نمایش در آمدن آثار دیگر طراحان از پریسا تشکری به عنوان یکی از معدود طراحان زن مطرح ایرانی نام برد و فرهاد فزونی را یکی از بهترین ها معرفی کرد و طراحان ایرانی را نو گرا خواند.


در پنجاه و دومین نشست رونمایی از بیست وسومین شماره  نشریه نشان، که به مبحث "طراحی اطلاعات" می پرداخت ، مجید عباسی عضو هیئت تحریریه مجله با ذکر اینکه نشان تنها نشریه ای در ایران است که به صورت تخصصی به گرافیک می پردازد به بیان توضیحاتی درباره آن پرداخت. درانتهای نشست، حاضرین به طرح سوال پرداختند و بدین شکل جلسه به پایان نزدیک شد.

خاطر نشان می شود در این سخنرانی اعضای کانون کتاب تورنتو ، طراحان گرافیک ، دانشجویان و چهره های همچون ،غلامحسین نامی ، نقاش معاصر و خسرو بیات، اولین طراح فارغ التحصیل رشته گرافیک از خارج کشور  نیز حضورداشتند.




زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن