جایزه پرنس کلاوس به رضا عابدینی تعلق گرفت


رضا عابدینی طراح گرافیک و استاد دانشگاه تهران جایزه اصلی بنیاد پرنس کلاوس را در سال ۲۰۰۶ دریافت کرد.

این طراح گرافیک ۳۹ ساله ایرانی برای طرح هایش که تلفیقی از عناصر سنتی و اشکال مدرن است و خط فارسی و خوشنویسی یکی از عناصر اصلی آنهاست، شهرت دارد.

جایزه فرهنگی بنیاد پرنس کلاوس، شاهزاده هلند، هر سال به منظور توسعه فرهنگ به هنرمندان، متفکران و بنیادهای فرهنگی اعطا می شود.

جایزه اصلی این بنیاد که مبلغ آن ۱۰۰ هزار یورو است روز چهارشنبه ۱۳ دسامبر در آمستردام به رضا عابدینی اهدا خواهد شد.

بنا بر بیانیه ای که از سوی بنیاد پرنس کلاوس منتشر شده، این جایزه به دلیل خلاقیت فردی ویژه رضا عابدینی در طراحی گرافیک و مهارت خاصش در تطبیق دانش و پیشرفت های میراث هنری ایران به وی اعطاء می شود.

"چهره جدید فرهنگ ایران"

در ادامه این بیانیه آمده که جایزه پرنس کلاوس تنوع فرهنگ ایرانی - قدیمی و معاصر- را ارج می نهد. این جایزه تاثیر طراحی گرافیک را به عنوان یک رسانه جهانی قدرتمند در ارتباطات بر می شمارد و نقش طراحی گرافیک را در کشور متبوع برنده این جایزه (ایران) و سراسر جهان مطرح می سازد.

رضا عابدینی می گوید که از ابتدای فعالیت هنری اش همیشه تلاش کرده که به گرافیکی با هویت ایرانی دست پیدا کند

رضا عابدینی در گفتگو با بی بی سی گفت که سال گذشته همراه با هانس وولبرز، هنرمند هلندی کتابی با عنوان "چهره جدید فرهنگ ایران" که برگزیده ای از آثار طراحان گرافیک و عکاسان نسل جوان ایران است، در هلند به چاپ رسانده است.

آقای عابدینی این کتاب و نمایشگاهی متعاقب آن را در واقع جرقه شناخته شدن آثار و فعالیت های هنری اش در محافل هنری هلند می داند که نهایتا منجر به کاندید شدنش از سوی بنیاد فرهنگی پرنس کلاوس شده بود.

او خود وجه بارز کارش را استفاده از تایپ یا حروف خط فارسی می داند و می گوید که از ابتدای فعالیت هنری اش همیشه تلاش کرده که به گرافیکی با هویت ایرانی دست پیدا کند.

چهارمین جایزه ایران

رضا عابدینی واحدی با عنوان "تایپ فارسی و تصویر" در دانشگاه تدریس می کند که در واقع خود پایه گذار آن بوده و نقش بسزایی در شکل گرفتن طراحی گرافیک امروزی ایران داشته که به عنصر تایپ فارسی اهمیت خاصی می دهد.

جایزه پرنس کلاوس که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ اعطاء شد، هر دوره بر موضوع مشخصی تمرکز می کند و از میان دست اندرکاران و فعالان آن رشته که اهل کشورهای آفریقایی، آسیایی، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب هستند، کسانی را برمی گزیند.

امسال در دهمین سال تاسیس این جایزه، موضوع خاصی در نظر گرفته نشده بود و برندگان از میان فعالان در زمینه های مختلف فرهنگی - هنری از جمله هنرهای تجسمی، ادبیات و تئاتر برگزیده شدند.

روی جلد کتاب راپرتهای یومیه و تذکره ها نوشته ابراهیم نبوی. طرح از رضا عابدینی

علاوه بر رضا عابدینی به عنوان برنده جایزه اصلی، هفت هنرمند دیگر و سه بنیاد هنری از کشورهایی چون افغانستان، پاکستان، مالی و لبنان به جوایز جانبی "جایزه پرنس کلوس" دست یافته اند.

این بار چهارم است که جایزه پرنس کلاوس به فرهنگ و هنر ایران اعطاء می شود. در سال ۱۹۹۸ رخشان بنی اعتماد کارگردان سینمای ایران بخاطر نگاه ویژه اش به زنان در آثار سینمایی اش این جایزه را بدست آورده بود.

این جایزه همچنین در سال ۲۰۰۱ به بنیاد "جهان کتاب" بخاطر نگاهی انتقادی به فرهنگ و ادبیات ایرانی اعطا شده بود.

"طراح گرافیک صاحب سبک"

سال گذشته نیز ابراهیم نبوی، طنز پرداز ایرانی، از سوی بنیاد پرنس کلاوس به جایزه ای دست یافت.

آقای نبوی که اکنون مقیم بلژیک است، در سال های فعالیتش در ایران همکاری مستمری با رضا عابدینی داشته است. رضا عابدینی علاوه بر طراحی بیش از ۴۰ کتاب از ۵۰ کتاب چاپ شده ابراهیم نبوی، کتاب مشترکی نیز با عنوان "قصه کوتوله ها و درازها" با نبوی منتشر کرده است.

ابراهیم نبوی در گفتگویی با بی بی سی این کتاب مصور را که طرح هایش از آن رضا عابدینی و متنش نوشته خود اوست، یکی از عوامل شناخته شدن کار عابدینی از سوی بنیاد پرنس کلاوس می داند.

آقای نبوی گفته است، زمانی که تعدادی از آثارش را به دفتر بنیاد پرنس کلاوس فرستاده، کتاب "قصه کوتوله و درازها" نیز در میان آنها بود که جلب توجه دست اندر کاران را کرده است. هرچند قطعا برای شناخت بیشتر سبک کار و آثار رضا عابدینی تحقیقات بیشتری صورت گرفته است.

 او، رضا عابدینی را صاحب سبک ترین طراح گرافیک فعال ایرانی می داند که پس از مرتضی ممیز سبکی را بوجود آورده که در تاریخ گرافیک ایران منحصر به فرد است.

به گفته وی استفاده از خطاطی و خط فارسی در طرح های گرافیکی، ناخود آگاه آثار رضا عابدینی را تداعی می کند که بسیاری از طراحان نوپای گرافیک ایرانی دنباله روی این سبک بوده اند.

جایزه اصلی سال گذشته به جاناتان شاپیرو (با نام مستعار زاپیرو)، کاریکاتوریست اهل آفریقای جنوبی تعلق گرفته بود و سال ۲۰۰۴ نیز این جایزه به محمود درویش شاعر فلسطینی اهدا شد.

منبع

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن