نمایشگاهی برای فوکودا، آثاری از سه طراح ایرانی و یادداشتی از هلر


آیرین غریب پور
agh@rangmagazine.com


نمایشگاهی برای  فوکودا(1) توسط
"کریسکا رودزینسکی" در گالری پوستر بر پا شده است.در این نمایشگاه آثار 61 طراح از سراسر دنیا به نمایش گذاشته شده است.
مجید عباسی، محمد جمشیدی و محمد اردلانی  از طراحانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.
فوکودا در فوریه سال ۱۹۳۲ در توکیو در خانواده ای متولد شد که به ساخت اسباب بازی شهرت داشتند.بعد از جنگ جهانی دوم،فوکودا جذب هنر و گرافیک مینیمال کشور سؤییس شد و در سال ۱۹۵۶ از دانشگاه هنرهای زیبا و موسیقی ملی توکیو فارغ التحصیل شد. وی در ژانویه ۲۰۰۹ بر اثر خونریزی داخلی در گذشت.

کریسکا رودزینسکی(2) در مقدمه ی این نمایشگاه می نویسد:
"اواسط ماه ژانویه امسال یکی از دوستانم خبر فوت شیگو فوکودا را به من داد.در این لحظه باید اعتراف کنم که کاری که شایسته ی مقام فوکودا باشد را انجام نداده ام.در گالری ام به صورت تقریبی ۵۰ نمایشگاه پوستر برگزار شده که در هیچ کدام آنها اثری از فوکودا به نمایش در نیامده است. این پیش آمد شاید به این دلیل باشد که او به خودی خود شکوه و مقام داشت و یا به این خاطر که هیچ وقت فکر نمی کردم به این زودی و سادگی دیر شود! بنابراین از دوستانم و دوستان دوستانم خواهش کردم که پوستری در مورد فوکودا طراحی کنند یا مطلب کوتاهی در مورد وی بنویسند. سخت است که در اینجا احساساتم را در مورد این نمایشگاه و همکاری و علاقه دوستان طراحم ابراز کنم.شیگو فوکودا از میان ما رفته است اما حضورش توسط آثاری که برای بزرگداشتش توسط طراحان گرافیک دیگر طراحی شده است زنده نگه داشته می شود."

همچنین به دعوت "رودزینسکی" تعدادی از طراحان نیز یادداشت هایی را در تکریم این هنرمند ارائه کرده اند که "رنگ" از میان آنها، یادداشت  "استیون هلر" را منتشر می سازد.

  شیگو فوکودا،طراح گرافیک
شیگو فوکودا طراح تاثیر گذار ژاپنی که برای طراحی پوستر های ضد جنگ و مدافع محیط زیست اش که پیش از وی با مفاهیم و فرم های پیچیده طراحی می شدند با ایده های جدید وی در زمینه طراحی پوستر به مجموعه ای از نشانه های ساده شده مبدل شدند،در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۹ در سن ۷۶ سالگی در گذشت.این خبر تکان دهنده در اولین دقایق در مقاله ای در روزنامه ژاپنی یومیوری (3) گزارش شد. فوکودا استاد ارتباط گیری از طریق نشانه های خلاصه و ساده شده گرافیکی محسوب می شود که همواره هنرهای سنتی کشورش را تحسین می کرد و شیوه منحصر به فردش جهانی و در عین حال پلی بین مدرنیته و نشانه پردازی سنتی بوده است. شیگو فوکودا در میان طراحان گرافیک کشور آمریکا جایگاه ویژه ه ای داشت به گونه ای که کتاب اش با عنوان << تصور بصری>> (4) به عنوان منبع ارزشمند تصویری میان طراحان گرافیک آمریکایی مورد توجه قرار گرفت.وی در زمینه ی طراحی آثار اجتماعی و فرهنگی به مراتب فعال تر بود و جز در موارد اندکی،دست به طراحی آثار تجاری نزد.از جمله کارهای تاثیر گذارش در زمینه های اجتماعی و فرهنگی می توان به طراحی پوستر نمایشگاه بین المللی اوساکا ۱۹۷۰(5) اشاره کرد. در طراحی پوستر کشور ژاپن به مفاهیم فرهنگی و اجتماعی به مراتب بیشتر از غرب توجه می شود به عنوان مثال می توان به پوستر طراحی شده  عفو عمومی بین المللی(6) توسط فوکودا اشاره کرد که نشانگر میزان توجه بالا به این امور در کشور ژاپن است. طنز، عنصر همیشگی آثار فوکودا محسوب می شود که تماشاگر را به توجه و خواندن دوباره اثر ترغیب می کند همچنان که این نکته را به وضوح می توان در اثر پیروزی ۱۹۴۵ (7) مشاهده کرد. << در طراحی ۳۰ در صد جلال و شکوه،۲۰ در صد زیبایی و ۵۰ در صد پوچی الزامی است!>> فوکودا این جمله را در مجله ژاپنی ایده مطرح کرد. شیگو فوکودا در خانواده ای متولد شد که به طراحی و ساخت اسباب بازی در ژاپن شهرت فراوانی داشتند.وی از کودکی علاقه ی زیادی به اوریگامی (8) از خود نشان می داد.در دهه های ۴۰ و ۵۰ علاقه وی به سمت طراحی مینیمال سوییس سوق داده شد و فوکودا در سال ۱۹۵۶ از دانشکده ملی هنر های زیبا و موسیقی توکیو (9) فارغ التحصیل شد. فوکودا در کنار طراحی پوستر مجموعه ی شگفت انگیزی از حجم هایی طراحی کرده است که در نگاه اول مجموعه ای بی ارزش و بی معنی به نظر می آیند که به طرز خارق العاده ای توسط نور پردازی دقیق مبدل به حجم های معنی دار و زیبایی می شوند به عنوان مثال وی برای یک شرکت تولید قهوه حجمی از کوه فوجی را با مجموعه ای از قوطی ها و بسته بندی های قهوه طراحی کرد. در میان طراحان گرافیک ژاپن فوکودا اولین طراحی است که در مجامع بین المللی  مانند:  مجمع کارگردانان  صاحب نام هنری در شهر نیویورک (10) به عنوان یک طراح برجسته شناخته شده است.   وی در سال ۱۹۶۷ موضوع اصلی گالری I.B.M در نیویورک که توسط پول رند(11) سازمان داده شد، قرار گرفت.
استیون هلر،نیویورک تایمز، ۱۹ ژانویه ۲۰۰۹ (۱2) 

اثر: محمد جمشیدی
اثر: مجید عباسی

برای دیدن نمایشگاه آنلاین اینجا کلیک کنید
 

1-Shigeo Fukuda 
Kriska Rudzinski -2
The Yomiuri Daily -3
Visual Illusion -4
1970 World’s Fair in Osaka -5
Amnesty International -6
Victory 1945 -7
origami -8
The Tokyo National University of Fine Arts and Music  -9
New York Art Directors Club Hall of Fame -10
Paul Rand
-11
STEVEN HELLER,New York Times,January 19, 2009 -12    



زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن