بیستمین شماره نشان منتشر شد


ویژه نامه ی بیستمین شماره ی نشان با نمایش آثار 48 طراح گرافیک از سایر نقاط جهان منتشر شد.
"مجله ی نشان" که جزو جداناپذیری از گرافیک ایران شده است بیستمین شماره خود را همراه با مطالبی در ارتباط با طراحی گرافیک معاصر ایران و جهان و نمایش آثار طراحانی از سراسر جهان منتشر کرده است.
در ابتدای این شماره یادداشتی در ارتباط با انتشار نشان و همکاران قدیمی و کنونی آن منتشر شده و نگارنده ضمن پرداختن به چرایی انتشار نشان به روند شکل گیری تحریریه و شکل گیری مجله نشان پرداخته است.
نشان در بیست شماره به معرفی و گفت و گوبا 66 طراح خارجی و 38  طراح ایرانی پرداخته است.

در ادامه این شماره مطلبی با عنوان "گرافیک معاصر ایران" به قلم "فرشید مثقالی" آمده است.مثقالی می نویسد: "گرافیک معاصر ایران ساختاری یکدست ندارد. در یک سمت گرافیکی وجود دارد که در خدمت اطلاع رسانی همگانی و تبلیغات و مطبوعات عام است و هیچکس به آن اهمیتی نمی دهد، در طرف مقابل گرافیکی رشد کرده که بسیار شخصی و نمایشگاهی است و این نوع گرافیک، مطلوب  و مورد توجه همه است."
وی ادامه می دهد: "...وقتی پوستر های فرهنگی ایرانی رادر مقابل پوستر های فرهنگی مشابه خارجی قرار می دهیم، از لحاظ ظاهر و کیفیت کار تفاوت چندانی نمی بینیم ولی در این قیاس نکته ای بسیار اساسی نادیده گرفته می شود.
پوستر های غربی در راستای فرهنگ غرب و انعکاس غرب و ادامه فرهنگ غرب و بافته در فرهنگ غرب است و وقتی نگاهشان می کنی مثل این است که غرب را نگاه می کنی، ولی پوسترهای ما با جامعه مان هیچ ارتباطی برقرار نمی کنند."

"طراحی گرافیک قرن بیست و یکم" به قلم "شارلوت و پیتر فیل" نیز در ادامه این شماره نشان  منتشر شده و در بخشی از آن آمده است: "... اینترنت و قدرت پیشرفته رایانه ای، بر سرعت کار طراحی گرافیک بسیار افزوده است" "...آنچه امسال جدید است، سال بعد همراه با ظهور امکانات جدیدی برای ارایه طرح، قدیمی به نظر می رسد."
شاید بتوان "تازه های گرافیک" را یکی از مهمترین بخش های این شماره نشان نامید . بخشی که در آن آثاری از 48 طراح مطرح جهان به چاپ رسیده است.
نشان در این زمینه می نویسد: "پنج سال تلاش کرده بودیم و باید بیستمین شماره ی نشان را منتشر می کردیم دلمان می خواست در این لذت با دیگران شریک باشیم. تصمیم گرفتیم شماره ی بیستم را به یکی از دغدغه های همیشگی مان اختصاص دهیم، گرافیک امروز جهان. موضوعی که از آغاز برای شناساندنش به جامعه ی طراحان ایران تلاش کرده بودیم.
دعوت نامه ای برای طراحان برجسته ی جهان از سنین متفاوت، کشورهای گوناگون و تجربه های مختلف فرستادیم و از آنها خواستیم تا دو اثر از آخرین کارهایشان را برایمان بفرستند.
در نامه خواسته بودیم که کارها در زمینه های گوناگون باشند تا با وجوه متفاوت طراحان گوناگون جهان آشنا شویم.
هرچند اغلب آنها پاسخ مثبت دادند و از درخواست ما استقبال کردند، اما بیشتر کارهایی که به دستمان رسیده بود پوستر بود.
در مجموع 107 اثر از 48 طراح گرافیک به دستمان رسید. نام مجموعه را "تازه های گرافیک" گذاشتیم."
در این بخش از نشان آثاری از "پی یر برنار"، آلن لوکرنک" و "میشل بووه" ازفرانسه، "کاری پیپو" از فنلاند، "نیکلاس تروکسلر" و "رالف شرایفگل" از سوییس، "لکس دروینسکی" از لهستان، "کارولینا روخاس" از کلمبیا، "وانگ ژو" از چین، "سایان" و "اووه لوش" از آلمان، "لئوناردو سونولی" از ایتالیا، "صادق قره مصطفی" از ترکیه، "لوبا لو کووآ" از آمریکا، "الخاندرو ماگایانس" از مکزیک و... منتشر شده است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن