حسینی‌راد؛ نمایشگاه اسماءالحسنی یک رخداد بزرگ هنری است


عبدالمجید حسینی‌راد با تأکید بر تداوم هرساله نمایشگاه پوستر اسماءالحسنی، این نمایشگاه را یک رخداد بزرگ هنری دانست.
عبدالمجید حسینی‌راد، مدرس دانشگاه هنر و تربیت مدرس گفت: اگر بخواهیم یک تعریف ساده و خلاصه‌ برای تایپوگرافی ارائه کنیم باید بگوییم تایپوگرافی استفاده از حروف نوشتاری در طراحی پوستر است.
وی افزود: یک طراح در تایپوگرافی از جنبه‌های زیبایی‌شناسی حروف و ابعاد تصویری آنها استفاده کرده و مفهوم مدنظرش را القا می‌کند.
وی حروف فارسی را متنوع و شکیل ارزیابی کرد و ادامه داد: حروف فارسی از تنوع خوب و زیادی برخوردار است که می‌تواند هم معانی را منتقل کند و هم زیبا به کار برده شود. حروف فارسی می‌توانند نقش تصویری هم داشته باشند.
حسینی‌راد با ذکر این جمله که "کلمات می‌توانند نقش فراتصویری نیز بازی کنند" به تفاوت‌های میان تایپوگرافی و خوشنویسی اشاره کرد و گفت: خوشنویسی سنتی مقوله دیگری است و ربط چندانی به تایپوگرافی ندارد. حروفی که در تایپوگرافی استفاده می‌شود با آنچه که کاربرد حروف در خوشنویسی است، فاصله دارد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس چگونه است که کارهای تایپوگرافی ارائه شده در نمایشگاه‌های پوستر بر مبنای خوشنویسی است، گفت: این قبیل کارها در عین حالی که از خوشنویسی استفاده کرده‌اند، صرفا خوشنویسی نیستند بلکه آنها را باید حروف نوشتاری با خط خوش دانست.
این مدرس دانشگاه در مورد تفاوت‌های بین تایپوگرافی ما با تعریف رایج تایپوگرافی در دنیا توضیح داد: ممکن است که استفاده از حروف فارسی به کار رفته در پوسترهای تایپوگرافی ما با تعاریف مشخص و آکادمیک تایپوگرافی در دنیا همخوانی و مطابقت نداشته باشد ولی به دلیل کاربرد حروف در تایپوگرافی چه در خارج از ایران و چه در دنیای طراحی ایران همه را باید تایپوگرافی نامید.
وی خواستار استفاده از واژه حروف‌نگاری را به جای تایپوگرافی شد و بیان کرد: حروف‌نگاری تطبیق بیشتری با تعریف واژه تایپوگرافی در دنیای طراحی دارد. این واژه یعنی حروف‌نگاری باید به جای تایپوگرافی استفاده شود تا این‌گونه جشنواره‌ها معنای دقیق‌تری بیابند و معنای لازم را برسانند.
عبدالحسینی در پایان گفت: بسیاری از جشنواره‌ها در حیطه تعریف می‌مانند و به وظیفه اصلی و رسالت عمده خود نمی‌پردازند در حالی که جشنواره تایپوگرافی یا حروف‌نگاری اسماءالحسنی یک رخداد هنری بزرگ است که به وظیفه و هدف اصلی خود یعنی بررسی و نمایش حروف‌نگاری اسماء متبرکه الهی نزدیک شده است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن