اختلاف نظر در برپایی دهمین دوسالانه پوستر تهران


همزمان با نزدیک تر شدن به زمان برپایی دهمین دوسالانه بین‌المللی پوستر که قرار است در آبان ماه در تهران برگزار شود ، اختلاف نظر در مورد مجریان برپایی این دوسالانه و چگونگی نقش انجمن گرافیک ایران در برپایی این دو سالانه بالا گرفت.
به تازگی مسعود سپهر به همراه مجید عباسی از اعضای شورای سیاست‌گذاری دهمین دوسالانه بین‌المللی پوستر تهران که نامش در فراخوان این دوسالانه نیز ذکر شده ، استعفا کرده‌اند و پیش از این ایدین اغداشلو از اعضای هیات داوران این دوسالانه استعفا کرده است .
همچنین گفته می‌شود هنرمندان دیگری همچون شباهنگی و یک هنرمند دیگر از همکاری در بخش‌های مختلف این دوسالانه استعفا کرده‌اند .
امرالله فرهادی دبیر انجمن طراحان گرافیک ایران براین باور است که مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان درخواست کرده است که به صورت انفرادی در این دوسالانه مشارکت داشته باشند نه از سوی انجمن گرافیک .
وی در عین حال تاکید کرد که براساس آیین نامه مصوب دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد تمامی انجمن‌های هنری تخصصی باید در برپایی دوسالانه‌های هنری مشارکت داشته باشند .
فرهادی  افزود : در سال ‪ ۱۳۸۶‬که دفتر هنر های نخسمی با مدیریت حبیب الله صادقی اداره می‌شد در سه جلسه متوالی با حضور بیش از ‪ ۲۰۰‬نفر از هنرمندان و برخی از اعضای انجمن گرافیک تمامی طرح ها و برنامه‌های مربوط به دوسالانه دهم پوستر و حتی رییس و دبیر این بیینال (دوسالانه) مشخص شد .
فرهادی گفت : با عوض شدن مدیریت در مرکز هنرهای تجسمی ، مدیران جدید تصمیم گرفتند که در برنامه‌های این دوسالانه بازنگری شود و از این رو ما به عنوان مجری دوسالانه‌های گذشته تمامی برنامه‌های مصوب شده پیشین را در اختیار گروه جدید قرار دادیم .
وی ادامه داد : در جلساتی که ما شرکت داشتیم بحث بر سر این بود که من به عنوان دبیر انجمن گرافیک و یا سپهر به عنوان نایب رییس انجمن در این جلسات شرکت داریم و یا به عنوان فرد حقیقی ، که مدیران مرکز می‌گویند باید به عنوان فرد حقیقی شرکت کنیم ولی ما از اول در جلسات گفتیم که ما به عنوان اعضای انجمن شرکت داریم در غیراین صورت مشارکت نمی‌کنیم که مسعود زنده روح کرمانی دبیر اجرایی این جلسات اعلام کرد که طبق ایین نامه مصوب وزارت ارشاد باید دوسالانه‌ها با همکاری انجمن‌ها برگزار شوند .
فرهادی افزود : ما نیز در جواب اعلام کردیم که اگر ما به عنوان انجمن در این جلسات هستیم باید اسم انجمن به عنوان مجری در کنار نام دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد بیاید و مسئله بعدی این است که باید مجمع بین‌المللی انجمن‌های طراحی گرافیک (ایکگوردا) برپایی این دوسالانه بین‌المللی را تایید کند .
وی خاطرنشان کرد که از سوی دیگر اعضای انجمن به شورای سیاستگذاری اعلام کردند که در صورتیکه دبیر تعیین شده قبلی (فرهادی)، دبیراعلام نشود ، اشکالی ندارد ولی مثقالی حتما باید رییس دوسالانه باشد با این حال اقایان اسامی را به اختیار خود نوشتند و بدون رای‌گیری اسامی پیشنهادی را به مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ارایه شد و ایشان نیز قباد شیوا را به عنوان رییس و محمد خزایی را به عنوان دبیر تعیین کردند .
دبیر انجمن گرافیک ایران تاکید کرد که وقتی اسم انجمن را از بیینال حذف کردند چرا باید انجمن با این بیینال همکاری کند .
وی در عین حال گفت: مضامین این دوسالانه هنوز مشخص نیست زیرا هنوز مکانش مشخص نشده ، تاریخ اعلام شده زمان کمی را برای ارایه اثار در اختیار هنرمند قرار می‌دهد و علاوه براین هیات انتخاب نیز مشخص نیست.
این درحالی است که هیات داوران این بیینال بین‌المللی نیز هنوز مشخص نشده است و برخی از اعضای شورای سیاست‌گذاری نیز استعفا کردند.

این در حالی است که قباد شیوا از هنرمندان پیشکسوت گرافیک و رییس دهمین دوسالانه پوستر تهران براین باور است که استعفای اعضای شورای سیاستگذاری اتفاق خاصی نیست و افراد جانشین برای آنان مشخص می‌شود .
وی در عین حال از فاش کردن نام جانشین‌های اعضای مستعفی شورای سیاستگذاری دوسالانه پوستر خودداری کرد و گفت: هر کسی که پستی را قبول کرده است حق دارد که استعفا دهد ولی این امر مشکلی را برای دوسالانه دهم ایجاد نمی‌کند و افراد جایگزین معرفی می‌شوند .
شیوا افزود که سیاست معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر هنرهای تجسمی این وزارتخانه در دوران جدید براین است که اجرای بینال‌ها به انجمن‌ها سپرده نشود ولی اینجانب به عنوان کسی که در تمام جلسات حضور داشتم شاهد بودم که از اعضای انجمن برای مشارکت در تمامی جلسات شورای سیاست‌گذاری دعوت شد و آنها نیز مشارکت داشتند حتی در انتخاب دبیر و رییس نمایشگاه نیز فرهادی خود را به عنوان دبیر کاندیدا کرد و جز اسامی پیشنهادی اعلام شد.
وی با اشاره به رای‌گیری برای دبیر و رییس این دوسالانه یادآور شد که اسامی پیشنهادی از سوی انجمن گرافیک در رای‌گیری رای نیاوردند و از این رو آنها ناراحت شدند .
شیوا توضیح داد : در برپایی ‪ ۹‬بیینال گذشته، سه دوره آن توسط انجمن برگزار شد و ‪ ۶‬دوره دیگر توسط مرکز هنرهای تجسمی ارشاد برپا شده است از این رو انجمن حس مالکیت روی این بیینال پیدا کرده است ولی واقعیت امر این است که انجمن در همان سه دوره نیز مجری بوده است و بودجه و همه فعالیت ها بر عهده دفتر تجسمی وزارت ارشاد بوده است.
وی همچنین تاکید کرد که دهمین دوسالانه پوستر قرار است که به صورت بین اللملی برگزار شود و در حال حاضر آثار هنرمندان پیشکسوت عرصه گرافیک جهان در راه رسیدن به این بیینال است پس بهتر است که همکاران و هنرمندان برای برپایی هر چه بهتر این بینال کمک کنند زیرا آبروی کشور در میان است.
وی در مورد اعلام اسامی جانشین‌های اعضای مستعفی گفت : این اسامی را اعلام نمی کنیم زیرا اعضای انجمن با آنها رایزنی و لابی می‌کنند تا از همکاری آنان با دهمین دوسالانه پوستر خودداری کنند .
دهمین دوسالانه بین‌المللی پوستر تهران از ‪ ۲۷‬آبان ماه به مدت یک ماه در تهران برگزار می‌شود.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن