پوسترهای چهار و پنج


پوستر نمایشگاه/ اثر: شاپور حاتمی
نمایشگاه پوسترهای چهار و پنج در فرهنگسرای خانواده برپا می شود.

این نمایشگاه که دبیری آن بر عهده ی کورش پارسانژاد است با نمایش آثاری از فرزاد ادیبی، تهمتن امینیان، کورش پارسانژاد، پیمان پور حسین، پریسا تشکری، بهراد جوانبخت، شهرزاد چنگلوایی، پدرام حربی، شاپور حاتمی، علی خورشید پور، دامون خانجانزاده، هما دلورای، ایمان راد، مهران زمانی، مهدی سعیدی، ریحانه شیخ بهایی، سها شیروانی، ایمان صفایی، بیژن صیفوری، رضا عابدینی، مریم عنایتی، کسری عابدینی، مجید عباسی، وحید عرفانیان، فرهاد فزونی، سیامک فیلی زاده، امیر حسین قوچی بیک، آریا کسایی، مرتضی محلاتی، ساعد مشکی، علی رضا مصطفی زاده، مسعود نجابتی و حسین نوروزی در روز 7 اردیبهشت ماه و در ساعت 17 کار خود را آغاز می کند.
این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی گرافیک برگزار شده و تا 14 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.
فرهنگسرای خانواده در خیابان نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب پارک فدک واقع شده است.

کورش پارسا نژاد در مقدمه ای که برای این نمایشگاه نوشته است چنین می گوید:


در اواخر دهه‌ی 30 و اوایل دهة‌ 40 هجری شمسی، سالهایی که مرحوم مرتضی ممیز در کنار تحصیل نقاشی در دانشکدة‌ هنرهای زیبا، به کار طراحی گرافیک در بنگاههای تبلیغاتی و مطبوعات مشغول بود، بارها توسط همکلاسها و دوستانش به دلیل پرداختن به نقاشی بازاری (یا هنر بازاری) مورد انتقاد قرار گرفت. او هنگام شرکت در کنکور ورودی دانشکده حتی جرئت گفتن واقعیت به خانواد‌ه‌اش را هم نداشت.
اواسط دهه‌ی 60، زمانی که در رشته‌ی نقاشی دانشگاه هنر پذیرفته شدم، مرحوم پدرم ضمن گفتن تبریک، اضافه کرد: «ولی ای کاش پزشک می‌شدی؛‌ چون هم به درد مردم می‌خوری و هم خودت!» پس از یک ‌سال وقتی رشته‌ام را از انقاشی به گرافیک تغییر دادم ـ  با وجود اینکه رشته‌ی گرافیک در بین رشته‌های هنری از مقبولیت و اسم و رسمی برخوردار شده بود ـ پدرم پرسید:«گرافیک یعنی چه؟» و این سئوالی بود که تا پایان عمرش تقریباً هر چند ماه یک بار از من می‌پرسید و ظاهراً من در تلاشم برای تعریف گرافیک موفق نبودم.
در چند سال اخیر رشته‌ی طراحی گرافیک دارای اعتبار قابل توجهی بین عموم مردم شده است. این رشته در بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه‌های شهرستان‌های دور و نزدیک تدریس می‌شود و در هر خانواده‌ای معمولاً یک نفر یا در این رشتة تحصیل می‌کند یا علاقه‌مند است که تحصیل کند. حتی زمانی که از والدین آنها پرسیده می‌شود که فرزندتان در چه‌رشته‌ای تحصیل می‌کند، با افتخار و اعتماد به نفس می‌‌گویند:«گرافیک!»
به همت فرهنگسرای خانواده و به مناسبت روز جهانی گرافیک، بخش کوچکی از تلاشهای بزرگ دو نسل معاصر طراحی گرافیک ایران به نمایش گذاشته شده است. فضای محدود نمایشگاه این اجازه را نداد که آثار بیشتری روی دیوار برود و به همین خاطر از تمام همکارانی که آثارشان در این نمایشگاه غایب است، صمیمانه پوزش می‌طلبم.


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن