چترها، عدالت اجتماعی و بیشتر


مانی نیلچیانی/ گروه ترجمه


چترها، عدالت اجتماعی و بیشتر؛ عنوان نمایشگاهی از پوسترهای لوبا لوکووا(1)  است که در نیویورک برگزار شده است.
این نمایشگاه که شامل مجموعه ای از آثار این هنرمند بلغاری تبار ساکن نیویورک است، مجموعه پوستر بحث بر انگیز وی را تحت عنوان "عدالت اجتماعی" در کنار تعدادی از آثار چاپ، آثار 3 بعدی و طراحی وی عرضه می کند. لوبا لوکووا امروزه به عنوان یکی از مطرح ترین طراحان بین المللی شناخته شده است. آثار وی، گاه با تلفیقی از خطوط، رنگ و متن به بررسی شرایط زیست بشر می پردازد و گاه سرگذشت یک جامعه را به تصویر می کشد.
در هر حال، آثار وی از قدرتی زاید الوصف برخوردارند. در مقاله متأخری که در روزنامه بوستون گلوب(2) درباره آثار وی به چاپ رسیده است چنین می خوانیم: "پوسترها و تصویر سازی های لوبا لوکووا چنان مستحکم و یکپارچه ساخته و پرداخته می شوند که مخاطب را به نگاهی دوباره به آنان فرا می خوانند. آثار وی پیچیده و معما گونه نیستند؛ بلکه –همانگونه که طراحی گرافیک باید باشد- موجز و پر مغز اند. از سوی دیگر این سادگی و گویایی فرم به هیچ روی به معنای سادگی و پیش پا افتادگی پیام آثار وی نیست.

لوکووا تا کنون جوایز متعدد و مهمی را به خود اختصاص داده که از میان آنان می توان به: جایزه بزرگ ساوینیاگ(3) در سالن بین المللی پوستر پاریس(4)، جایزه مداد طلایی "وان کلاب"(5) نیویورک و طراح برگزیده نمایشگاه بین المللی پوستر "فورت کالینز"(6) اشاره کرد. نمایشگاه های انفرادی وی در یونسکو(7) پاریس، گالری "DDD" اوزاکا، ژاپن و موسسه هنر بوستون برپا شده اند. پوسترهای جذاب تئاتر وی تا کنون توجه بسیاری از مدیران تئاترهای اروپا و امریکا را به خود معطوف کرده اند. آثار لوکووا در مجموعه دائمی موزه هنرهای مدرن نیویورک(8)، کتابخانه کنگره امریکا در واشنگتن و کتابخانه ملی فرانسه(9) در پاریس نگهداری می شوند.  
لازم به ذکر است که این نمایشگاه از تاریخ 14 الی 31 مه سال جاری در گالری "MaMa" نیویورک دایر خواهد بود.


Luba Lukova -1
Boston Globe -2
Grand Prix Savignac -3
 International Poster Salon -4
 One Club -5
 Fort Collins -6
 UNESCO -7
Museum of Modern Art (MoMA) -8
 Bibliotheque Nationale de France -9
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن