در نشست هنری گرافیک قم مطرح شد؛ گرافیک محیطی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است


حسین چنعانی‌زاده پنج‌شنبه شب در نشست هنری گرافیک محیطی که به همت انجمن نسیم اندیشه در نگارستان عروس قلم قم برگزار شد گفت: هنر گرافیک توجه به مسائل مادی نیست و باید به مسائل معنوی گرافیک توجه کرد.
وی تصریح کرد: باید به هنر گرافیک ایمان داشت و آن را در لحظه لحظه زندگی به کار برد.
چنعانی‌زاده با بیان اینکه انسان مادام با گرافیک سروکار دارد، اظها‌ر داشت: یکی از شاخصه‌های گرافیک موضوع گرافیک محیطی است و باید در این زمینه تلاش‌های بسیاری صورت گیرد تا محیط پیرامون ما به نحو مطلوب طراحی شود.
استاد دانشگاه تهران افزود: گرافیک محیطی باید به گونه‌ای باشد که مانند هویت شهری بوده و بر طبق مسائل جغرافیایی باشد.
وی گفت: گرافیک محیطی به گونه‌ای باید نشان دهنده هویت آن شهر باشد و با هویت تاریخی و فرهنگی و هنری آن شهر مطابق باشد.
چنعانی‌زاده با اشاره به اهمیت مطالعه در خصوص هویت هر شهر توسط طراح گرافیک‌ها گفت: طراح گرافیکی که می‌خواهد در خصوص گرافیک محیطی شهری تلاش کند، باید مطالعه در خصوص آن شهر داشته باشد و بدون آشنایی با هویت تاریخی و فرهنگی شهر مقصد نباید با گرافیک محیطی آن شهر بپردازد.
وی به تابلو‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها اشاره کرد و گفت: وجود این تابلوها موجب مشکلات بسیاری برای شهروندان شده و این مسائل به حدی بوده که هیچ فضایی را برای شهروندان به وجود نیاورده است.
استاد دانشگاه تهران خواستار توجه مسئولان شهری به موضوع گرافیک شهری شده و گفت: باید مسئولان ما تلاش کنند تا با توجه به موضوع گرافیگ محیطی و اصلاح المان‌ها و همچنین تابلو‌ها و استندهای تبلیغاتی بهترین شرایط را برای شهروندان به وجود آورند.
در ادامه استاد گرافیک دانشگاه قم نیز در سخنانی گفت: در شهر قم متاسفانه به موضوع گرافیک محیطی هیچ توجهی نمی‌شود و 99درصد گرافیک شهری در قم غیر حرفه‌ای است.
مسعود نجاتی تصریح کرد: بیشتر گرافیک‌ها در شهر با هویت قم هیچ تناسبی نداشته و این مسئله مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است.
وی به حضور زائران در حرم کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران اشاره کرد و گفت: ما سالانه شاهد حضور زائران بسیاری در قم هستیم که این مسئله در ایام خاص مانند نیمه شعبان به اوج خود می‌رسد، اما توجه به گرافیک محیطی در این اماکن مقدسه رعایت نمی‌شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن