خورشید پور؛ جلد کتاب یک رسانه است


جلد کتاب یک رسانه است و طراحی می‌شود تا پیامی را به مخاطب منتقل کند.
خورشیدپور با بیان این مطلب گفت: جلد کتاب فقط نقش محافظت را به عهده ندارد بلکه ویترینی برای معرفی کتاب است.
وی طرح جلد کتاب را دارای نقش‌های مختلفی دانست و افزود: جلب توجه مخاطب و انعکاسی از چکیده کتاب، از مهمترین خصوصیت طرح جلد است؛ کتابی که در ویترین کتابفروشی قرار می‌گیرد باید نگاه بیننده را جلب کرده و انعکاسی از موضوع کتاب یا فضای کلی آن را در خود داشته باشد.
به گفته خورشیدپور، استفاده این دو کارکرد در قالبی زیباشناسانه و هنرمندانه منجر به طراحی مناسب و متفاوت خواهد شد.
وی ادامه داد: در طی 8 سال گذشته حجم انتشار کتاب افزایش یافته  و از لحاظ کمی نیز به تعداد افرادی که در حوزه طراحی و گرافیک فعالیت می‌کنند، افزوده شده، وقتی کمیت زیاد شود ضعف و قوت در طراحی بیشتر خود را نشان می‌دهد.
به گفته خورشیدپور، تمامی حوزه‌های طراحی گرافیک چون پوستر، طراحی جلد و تصویرسازی به تناسب موضوع، وقت زیادی برای اجرا می‌برد و اگر طراح تعهد کاری داشته و حرفه ای باشد بهترین کار ممکن را ارائه کرده و بحث اقتصادی بر طراحی او تاثیر نمی‌گذارد.
به گفته وی، تعداد زیاد مراکز خصوصی و غیر خصوصی آموزشی و دانشگاهی، میزان علاقه‌مندان برای یادگیری گرافیک که از احتیاج جامعه بیشتر است و کیفیت نامناسب آموزش طی مدت تحصیل باعث می‌شود در طراحی و گرافیک نتیجه فعلی را کسب کنیم.
خورشیدپور در ادامه درباره آثارش گفت: گزیده آثارم شامل پوسترهای فرهنگی، طرح‌های روی جلد کتاب، تصویرسازی، طراحی نشانه و لوگو از سوی انتشارات نظر به چاپ رسیده؛ منتخبی از آثارم نیز توسط انتشارات یساولی منتشر شده است.
وی یادآور شد: تصمیم دارم مجموعه آثارم شامل طراحی جلد کتاب، پوستر، طراحی آرم و تصویرسازی را در قطع رحلی در یک مجموعه به چاپ برسانم.
«علی خورشیدپور» عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، مدرس کارشناسی ارشد دانشگاه هنر و عضو هیئت داوران اعطای مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه هنر است.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن