شیوا؛ طرح جلد کتاب برداشتی بصری از متن است


قباد شیوا طرح جلد کتاب را برداشتی بصری از متن کتاب دانست و افزود: طراح خوب باید از نقطه نظر محتوی با کتاب همراه شود ولی متاسفانه بسیار کم اتفاق می‌افتد که یک طراح حتی اثر را بخواند و این ضعف بسیار بزرگی است.
شیوا با بیان این مطلب گفت: به اعتقاد من طراحی «جلد کتاب» در ایران بسیار پیشرفت کرده ولی هنوز به مرز ایده‌آل نرسیده است.
وی در ادامه به مقایسه طراحی جلد کتاب در قبل و بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: قبل از انقلاب به این هنر اهمیت زیادی داده نمی‌شد ولی کتاب با کیفیت زیاد داشتیم، بعد از انقلاب طراحی جلد کتاب از سوی ناشران مورد استقبال قرار گرفت و طراحی جلد کتاب مهم شد.
به گفته شیوا، طراحی جلد کتاب باید محتوی اثر را بگوید و از نظر تصویری عملکرد درستی داشته باشد.
وی درباره کمیت و کیفیت این موضوع تصریح کرد: کیفیت این حوزه نسبت به کمیت آن رشد نکرده، طراحان زیادی مشغول فعالیت هستند ولی به دلیل بودجه بسیار ضعیف ناشران، استقبال مناسبی از سوی طراحان صورت نمی‌گیرد و بیشتر افرادی که طرحی را قبول می‌کنند بدون وقت گذاشتن، اتود کردن و نتیجه مناسب، اثری را تحویل ناشر می‌دهند.
به اعتقاد شیوا، طرح جلد کتاب در واقع برداشتی بصری از متن داخل کتاب است و طراح خوب باید از نقطه نظر محتوی با کتاب همراه شود ولی متاسفانه بسیار کم اتفاق می‌افتد، طراحی حتی اثر را بخواند و این ضعف بسیار بزرگی است.
به گفته وی، یک طراح باید به همان اندازه که انرژی صرف طراحی پوستر می‌کند برای طراحی کتاب نیز وقت بگذارد ولی طراحان به دلیل اقتصادی این کار را انجام وظیفه دانسته و با بی‌حوصلگی به آن می‌پردازند.
وی در ادامه درباره آثاری که به چاپ رسانده، گفت: کتاب «از سالها پیش تا هنوز هم» تجربه‌هایم در آثار تصویرگری و منتخبی از پوسترهایم با همین عنوان از سوی انتشارات نظر به چاپ رسیده؛ در آینده نیز جلد سوم این مجموعه، کارهایم در زمینه طراحی از سال 1340 تاکنون از سوی انتشارات نظر  ارائه می‌شود.
شیوا درباره این آثار یادآور شد: برای چاپ این کتاب‌ها بحث آموزشی را در نظر داشتم و درباره تمام مراحل این کارها (فکر، ایده و اجرا) در کنار تصاویر توضیحاتی نیز ارائه کرده‌ام.
این هنرمند در بسیاری از کارهای خود مضامین و نشانه‌شناسی سنتی را با نگاهی به شیوه‌های صفحه‌آرایی نسخ‌خطی به‌کار می‌برد. وی در این باره یادآور شد: طراح گرافیک ایرانی که اسم خود را هنرمند می‌گذارد، باید توجه کند در کدام جغرافیا و فرهنگ فعالیت می‌کند و به فرهنگ و هنر کشور خود اهمیت داده و اثر هنری خلق کند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن