آکوچکیان؛ جشنواره های تجسمی هیچ کمکی به هنر نمی کنند


یک طراح گرافیک معتقد است که برگزاری جشنواره های متعدد در حوزه هنرهای تجسمی هیچ کمکی به روند پیشرفت هنر نمی کند.
مرتضی آکوچکیان، طراح گرافیک  گفت: در ایران جشنواره های زیادی برگزار می شود که به عقیده من بیشتر آنها شکل هم هستند و صرفاً در برگزارکننده یا کوچکی و بزرگی آن با هم فرق می کنند ولی در شرایط فعلی کلاً ذات جشنواره ها تعریف درستی ندارد.
وی افزود: ما از طرفی بی ینال ها و از طرف دیگر برنامه های حوزه هنری، معاونت هنری ارشاد، فرهنگسراها و ... را داریم که کاملا" موازی هم کار می کنند. بیشتر این جشنواره ها عملاً هیچ کمکی به روند پیشرفت هنر نمی کنند.
وی خواستار صرف بودجه جشنواره ها در آموزش هنر و یا ساخت فضا برای نمایش آثار هنرمندان شد و اظهار کرد: اگر بودجه جشنواره صرف آموزش و یا ساختن فضا برای نمایش آثار بشود به نظرم تاثیر بهتر و بیشتری دارد تا اینکه ما در هنر به دنبال پروژه های زودبازده بگردیم تا به نام فلان مدیر تمام شود.
آکوچکیان ادامه داد: هزینه این جشنواره می تواند در بی ینال ها خرج شود و یا به انتشار کتاب هایی در مقوله های علمی هنر کمک کند که اگر چنین شود هم بی ینال هایمان و هم هنرمندان مان حرف های بیشتری برای گفتن خواهند داشت.
وی اذعان کرد: از سویی هنوز وضعیت بی ینال هایمان درست نیست و از سوی دیگر جشنواره ها و همایش های مختلف به مناسبت های مختلف برگزار می شود؟!. این جریان مصداق کامل ضرب المثل "آفتابه لگن هفت دست شام و نهار هیچی" می شود.
وی وسعت دادن به جشنواره های تجسمی را زیاد درست ندانست و گفت: ما یک جشنواره فیلم فجر داریم و تمام. آن اتفاقی که در جشنواره تئاتر فجر می افتد در هیچ یک از جشنواره های تئاتری دیگر نمی افتد. اگر برای هنرهای تجسمی هم این اتفاق می افتاد بسیار پسندیده بود.
این طراح گرافیک در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره تجسمی فجر می تواند مکمل بی ینال ها شود؟، گفت: خیر، وقتی می توان آنرا مکمل دانست که چیزی به بی ینال اضافه کند و یا فراتر از بی ینال ها باشد که چنین به نظر نمی رسد.
وی با طرح این سوال که چرا هیچ هدفی برای جشنواره فجر تعیین و تبیین نشده؟، اظهار کرد: به عقیده من این جشنواره به مناسبت سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برپا شده و در سال های دیگر ادامه نخواهد یافت.
آکوچکیان تصریح کرد: به نظرم اگر یک بی ینال قوی و سر موعد مقرر برگزار کنیم و نیز دوسالانه هایمان چند سالانه نشود، بیشتر جواب می گیریم تا اینکه جرقه هایی در جاهایی زده شود که هیچکدام عملاً نوری را به وجود نیاورد.
وی در مورد تندیس جشنواره توضیح داد: اگر قرار بود خود من یک آرم و یا نشانه برای جشنواره تجسمی فجر طراحی کنم مطمئناً از المان درخت استفاده می کردم.
آکوچکیان در پایان گفت: تندیس و آرم نیازمند فکر و ایده است و به نظرم درخت مفهومی بسیار خوشایند و دقیق، برای ایرانی ها و هنر آنها دارد پس درخت برای این جشنواره آرمی دلپذیر است ولی این درختی که در پوستر جشنواره دیدیم با این رنگ ها زیاد جالب نیست به عنوان مثال من مفهوم رنگ بنفش که در این اثر به طور گسترده ای استفاده شده را نمی فهمم؟! این رنگ مفاهیم و بار منفی دارد.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن