نشست"نگاهی به گرافیک کتاب های ایثارو شهادت در سه دهه اخیر"


کوروش پارسانژاد
نشست "نگاهی به گرافیک کتاب های ایثارو شهادت در سه دهه اخیر" از سری نشست های آسیب شناسی گرافیک در حوزه ایثارو شهادت با حضور کوروش پارسانژاد، به همت نشر شاهد، در کتابخانه تخصصی ایثاروشهادت برگزار شد.   
به گزارش نوید شاهد؛ در این نشست پارسانژاد، سخنان خود را با مقدمه درباره گرافیک کتب حوزه دفاع مقدس آغاز کرد و گفت:چند سال پس از اتمام جنگ ، نخستین کتاب های مربوط به جنگ ایران و عراق ، مانند کتابهای "چفیه ،"پوتین"و "سیم خاردار" منتشر شدو بنا بر نیاز آن زمان کارهای گرافیکی آنها با تجربه ای که داشتیم انجام شد.
وی ادامه داد: کارهای گرافیکی این کتاب ها خاص آن دوره بود، اما وقتی دوره ای می گذرد تکرار برخی موارد در طراحی درست نیست ، چرا که باعث بوجود آمدن القای حس تکرار در بیننده می شود.
پارسانژاد در خصوص کیفیت پایین گرافیک کتاب های دفاع مقدس افزود: بخشی از پایین بودن کیفیت گرافیکی این کتب به سفارش دهنده ناآگاه برمی گردد که سعی در القای نظرات شخصی خود و دخالت در کار طراح دارد. بخش دیگر نیزبه دلیل دانش ناکافی طراحان است که این مسئله ریشه در آموزش ضعیف مدارس و دانشگاه ها دارد.
وی در مورد برخی مشکلات در حوزه گرافیک کتاب گفت: عدم شناخت سفارش دهنده و اختصاص هزینه کم برای طراحی کتاب ها از جمله مشکلات این حوزه است.
پارسانژاد ادامه داد: خصوصی یا دولتی بودن ناشر مسئله نیست، بلکه مسئله در میزان آگاهی و اطلاعات سفارش دهنده از مسائل و برنامه های گرافیکی است.
پارسانژاد در خصوص نوسازی در المان های طراحی جلد کتاب ها گفت: نوسازی همواره به عنوان یک اصل مهم و اساسی در ذهن من مطرح است ، این نوسازی به مرور زمان و به صورت ناخودآگاه اتفاق می افتد.
وی در مورد تفاوت طراحی جلد کتاب های ایرانی با کتاب های خارجی اظهار داشت: طرح جلد کتاب های ایرانی بسیار پیچیده تر از طرح کتاب های خارجی است و کتاب های خارجی از طرح های ساده ،در حدی که تصویری از مطلب درذهن بیننده تداعی شود ، استفاده می کنند.
پارسانژاد ادامه داد: البته این پیچیدگی ویژگی مثبت طرح جلد کتاب های ایرانی است و تنها تفاوت به میزان کار طراحی برای طراحان باز می گردد. در خارج ،طراحان بیش از این که وقت صرف طراحی روی جلد کنند به طراحی پوستر های مختلف می پردازند که بار مالی بیشتری برای آنها دارد. اما در ایران به دلیل اینکه پوستر های زیادی به طراحان سفارش داده نمی شود، آنها می کوشند تمام توانایی خود رادر طراحی جلد کتاب به کار ببرند.
وی در پایان گفت: با وجود مشکلاتی در عرصه طراحی جلد کتاب های حوزه دفاع مقدس ،آثار خوبی نیز در این زمینه منتشر شده است که در خور توجه و قابل قبول است.
این نشست عصر روز سه شنبه ،5 آذر ماه در کتابخانه ایثارو شهادت به همت نشر شاهد برگزار شد.
نشست بعدی در این حوزه با موضوع " ایثارو شهادت در گرافیک کتاب های کودک و نوجوان " روز 13 آذر ماه در کتابخانه تخصصی ایثارو شهادت برگزار می شود.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن