ذاکری؛ منابع تصویری دفاع مقدس باید پالایش شود


سرداور و داور بخش گرافیک و طرح جلد دوازدهمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفت: طراحان طراح گرافیک با نوآوری و پالایش مجدد منابع تصویری جنگ و افزایش گستره‌ تصویری این حوزه، مفاهیم و مضامین نویی را در آثار گرافیکی دفاع مقدس پدید آورند.
علیرضا ذاکری با ذکر این مطلب گفت: با نگاهی به آثار چشمگیر و جذاب در عرصه گرافیک دفاع مقدس، خصوصا جلد کتاب، چنین توقع بر می‌آید که در حال حاضر این عرصه صاحب قوی‌ترین آثار باشد. متأسفانه این اتفاق به شکل وارونه رخ داده و شاهد تولید انبوهی آثار ضعیف از طراح گرافیک‌های دست چندم هستیم.
وی ادامه داد: عدم حضور طراح گرافیک‌های حرفه‌ای و صاحب‌نام در این عرصه به عوامل متعددی بر می‌گردد. دخالت مستقیم در تولید اثر از سوی ناشران دولتی و اعمال نظر‌های افراطی از سوی مدیران سفارش‌دهند مهم‌ترین عامل در فاصله گرفتن طراحان حرفه‌ای است.
سرداور و داور بخش گرافیک و طرح جلد دوازدهمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس اظهار داشت: هنرمندانی که دارای سبک و اسلوب خاص هنری برای کار خود قایل هستند هرگز به این نوع از برخوردهای مدیریتی غیرحرفه‌ای تن نمی‌دهند و حاضر نیستند آثارشان دستخوش تغییراتی شود.
وی اضافه کرد: طراحانی غیرحرفه‌ای و تازه‌کار با ورود به این عرصه و رضایت داشتن به هر نوع از برخوردهای سلیقه‌ای وضعیت غیرایده‌آلی را به وجود آورده‌اند. این طیف از طراحان از اینکه حتی مشق‌های خود را هم به سفاش دهنده تحویل دهند هیچ ابایی ندارند. در این مواقع گاهی سفارش دهنده به ترکیبی از چند اتود ارایه شده دست می‌زند و برای این طراحان نتیجه نهایی اصلا مهم نیست که چه شود.
ذاکری گفت: پرداخت دستمزد‌های سطح پایین و نازل برای طرح جلد کتاب در بین ناشران دولتی، از دیگر عوامل مهمی به شمار می‌رود که طراح گرافیک‌های حرفه‌ای با این مراکز فرهنگی همکاری نداشته باشند.
وی به دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: نداشتن مقام‌های اول و سوم بخش طراحی جلد کتاب به این مهم بر می‌گشت که طراحان انتخاب شده‌ مقام دوم به طور مشترک، آثار قوی‌تری در گذشته از آنها شاهد بوده‌ایم، اما در حوزه دفاع مقدس از قدرت و آثار قوی آن خبری نبود.
ذاکری با بیان این‌که استفاده از آلمان‌های تصویری کلیشه‌ای در طرح جلد‌ها هنوز دیده می‌شود، گفت: توقع و انتظار از طراحان طراح گرافیک این است که با نوآوری و پالایش مجدد منابع تصویری جنگ و افزایش گستره‌ تصویری این حوزه، مفاهیم و مضامین نویی را در آثار گرافیکی دفاع مقدس پدید آورند.
وی ادامه داد: ضعف عمده‌ آثار گرافیکی روی جلد کتاب‌های این دوره کتاب سال دفاع مقدس و دیگر آثار تجسمی این سال‌ها به مفاهیم آنها بر می‌گردد. به طور معمول آثار ارزشمند گرافیکی باید بدون عنوان کتاب و جدا از کتاب، حرفی برای گفتن داشته باشد و اثر مستقلی به شمار آید.
ذاکری در پایان گفت: یادآوری این معناست که فراموش نکنیم آثار فاخر و سبک‌های جدید هنری توسط هنرمندانی‌ به وجود می‌آید که در کار و شیوه‌ هنری خود سماجت و پافشاری دارند. هنرمندانی که هر پیشنهاد و دخالتی را از سوی سفارش دهنده می‌پذیرند نمی‌توانند اثری را خلق کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن