جشنواره هایی بدون آسیب شناسی


جشنواره های تجسمی بسیاری در ایران از سوی نهادهای مختلف برگزار می شود اما این آثار آسیب شناسی نمی شود.
مهدی سعیدی طراح گرافیک کشور با بیان این مطلب  اظهار داشت : "ماهیت گرافیک اطلاع رسانی است و پوسترهای اجتماعی هم به عنوان یک رسانه  می تواند موثر واقع شود اما به شرطی که در حد یک نمایشگاه نباشد، یعنی آثارهنری اجتماعی از جمله پوسترها اگر چاپ شود و در سطح شهر نصب شود می تواند کارکرد خود را داشته باشند. "
سعیدی تصریح کرد: برگزاری جشنواره های تجسمی خوب است، اما باید با چاپ آثار و توزیع آن در سطح شهر، چاپ کتاب، بیلبورد و .... در معرض دید عموم قرار گیرد. که این کار در جشنواره های تجسمی خارج از کشور به خوبی اجرا می شود.
وی با اشاره به کارکرد پوستر به مثابه یک رسانه گفت: پوسترهای اجتماعی را به عنوان یک رسانه، باید در سطح شهر ببینیم اما متأسفانه در ایران این گونه نیست در حالی که معمولا پوسترها در خارج از کشور در وهله اول کارکرد اولیه خود را به عنوان یک رسانه در سطح شهرها دارا هستند  و سپس در بینال های مختلف  شرکت داده می شود.
وی افزود: در خارج از کشور کارکرد اطلاع رسانی پوسترهای اجتماعی کاملا مورد توجه است، اما در ایران این کارکرد اشتباه در نظر گرفته شده است و پوسترها طراحی می شوند که تنها در یک نمایشگاه شرکت داده شود که شاید جایزه بگیرد .
وی با تاکید بر هدفمند کردن جشنواره های هنری گفت: پیشنهاد می کنم به جای اهدای جوایز نقدی، این جوایز را کمتر کنند و بخشی از آن را صرف چاپ و انتشار پوستر در سطح شهرها کنند
این طراح گرافیک برجسته کشورمان گفت : گرچه این پوسترها زیبا هستند اما آیا این پوسترهای اجتماعی با مردم ارتباط برقرار می کنند؟ و آیا به ارتقاء سواد بصری مردم کمک می کنند؟ این ها بسیار مهم تر از برگزاری جشنواره هاست.
وی در پایان با اشاره به برگزاری جشنواره انسان و ترافیک از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی تاکید کرد: هدف نیروی انتظامی از این جشنواره فرهنگسازی است اما تنها نمایش این آثار برای عده معدود نمی تواند فرهنگساز باشد، بلکه باید در سطح شهر برای عموم مردم به نمایش درآید.
.جشنواره عکس،پوستر و کاریکاتور از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مهرماه سال جاری همزمان با هفته ناجا در تهران و 32 مرکز استان برگزار خواهد شد.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن