"هنرهای تجسمی ایران از ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷" در ۱۰ جلد تألیف می‌شود


پروژه پژوهشی "هنر متعهد اجتماعی، دینی در ایران" با موضوع "هنر انقلاب - هنر دفاع" توسط مرتضی گودرزی دیباج در پژوهشگاه هنر اسلامی حوزه هنری در دست اجرا است.
مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی با اعلام این خبر گفت: این پروژه به روند هنرهای تجسمی در سال های 1340 تا 1357 می‌پردازد.
وی ادامه داد: این مجموعه پژوهشی بزرگ در زمینه نقاشی،گرافیک، مجسمه سازی، نقاشی دیواری، نقاشی کودکان، کاریکاتور، کانسپچوال آرت (هنر مفهومی) و اینتالیشن آرت (هنر چیدمانی) در حال اجرا است.
دیباج درباره ضرورت اجرای این طرح اظهار کرد: با توجه به گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و فاصله گرفتن جامعه نوین ایران از احساسات و ایدئولوژی پر شوری که انقلاب را زنده نگه می داشت و همچنین ثبت، ضبط،تحلیل و تطبیق آنچه که به عنوان آثار هنری، محملی برای تجلی‌ها و جلوه‌های ارزشی انقلاب بوده است ، ضرورت دارد اثری جامع و ماندگار که محل تجلی این نگرش باشد در عرصه هنرهای تجسمی کشور ارائه شود.
وی گفت: در این پروژه که در هشت حوزه تخصصی یاد شده در مرحله جمع آوری اطلاعات است، تاکنون بیش از پنج هزار عکس و اسلاید از خود آثار تهیه شده و در همین مرحله پژوهشگرانی از فرانسه ، امریکا، انگلیس و برای دریافت اطلاعات و بهره گیری از این یافته ها ابراز علاقه کرده اند.
وی گفت: یافته‌های این پروژه که کاملا به صورت میدانی در حال اجرا است، در قالب 10 جلد کتاب مستقل شامل نقاشی و گرافیک انقلاب و مجموعه‌ای هشت جلدی درباره هنرهای تجسمی دفاع مقدس تالیف خواهد شد.
جلد اول این مجموعه تحت عنوان "نقاشی انقلاب" نیز تالیف و اکنون از سوی فرهنگستان هنر در حال چاپ است.
وی با بیان اینکه این پروژه ملی هنوز حامی مشخصی ندارد، تصریح کرد: چون تصویری مشخص از نظر عمق و گستره آن در دسترس نیست و اجرای پروژه به صورت کاملا میدانی دلیل این مدعاست،این پروژه حامی جدی ندارد، هر چند به طور کلی این گونه پروژه ها متاسفانه در حال حاضر با اقبال مواجه نیست.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن