تفکر خلاق در گرافیک



نام کتاب: تفکر خلاق در گرافیک
مولف: نیما ورامینی
انتشارات: فرهنگسرای میردشتی
شمارگان: 2500 نسخه-چاپ اول: بهار 87
تعداد صفحات: 160صفحه رنگی روی کاغذ گلاسه
قطع: وزیری
جلد: شومیز
ارزش: 90000 ریال

فرین حسین روحانیان

اگر بر این باور باشیم که خلاقیت اساسی ترین توانایی مغز بشر است که به وی قدرت تجسم، پیش بینی و ایجاد ایده ها را می دهد و انسان را از حیوان متمایز می سازد ،این نکته را نیزپذیرفته ایم که قدرت خلاقیت در همه افراد بشر کم و بیش وجود دارد و تنها مختص افراد تیز هوش  و با استعداد  نیست .
خانم نیما ورامینی با این  بینش دست به تالیف کتابی در حوزه گرافیک زده است و با زبانی ساده و گویا  مخاطب عام، خاص و دانشجویی خود را به صورت گام به گام وارد مبحث "تفکر خلاق در گرافیک" می کند.
این کتاب که در 160 صفحه تالیف شده در سه فصل و با شمارگان 2500 جلد از انتشارات فرهنگسرای میر دشتی به بازار آمده است .

ورامینی که عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ است با یادآوری اینکه همه ما می توانیم آدمهای خلاقی باشیم، به راحتی و در کلامی موجز و موثر به مقصود می رسد و با نتیجه گرفتن از آن، بیان می کند که یک فرد خلاق به ملزوماتی نیاز دارد و البته نباید عجله کرد،  طراح گرافیک خلاق شدن به این راحتی ها هم نیست پس لطفا چند لحظه صبر کنید ،ممکن است ندانید که اکنون در حال اختراع هستید یا اکتشاف! پس یاد می گیریم مسیر خلاقیت را چگونه طی کنیم و با  عوامل موثر بر خلاقیت آشنا می شویم .
حال وقت آن است که به صفحه سفیدمان معنی دهیم و ایده هایی که تا این مرحله پیش آمده اند را پیاده کنیم.
در ادامه می آموزیم که چگونه ایده های مختلف را شکار کنیم و به این ترتیب فصل اول کتاب را پشت سر میگذاریم و در فصل بعدی با مفاهیم و موارد استفاده رنگ، بافت، بعد، اندازه حرکت و نوشتار در طراحی خلاق گرافیک آشنا می شویم.
ورامینی در فصل سوم کتاب ابتدا به بررسی ایده از زوایای مختلف می پردازد وسپس خواننده را با نگرش های واقع گرا ،نمادین و استعاری آشنا می کند .
در این مرحله به نگاه شخصی خود به عنوان یک طراح گرافیک خلاق نزدیک می شویم و سادگی یا پیچیدگی را در نگاه منحصر به فرد مرور می کنیم .
در سفارشهای تبلیغاتی، طراحی نشانه، پوستر و بروشور توجه به هم ارز کردن عناصر بصری غیر مرتبط اهمیت ویژه ای دارد، برسی روابط غیر مستقیم از راه کارهای مهم جهت رسیدن به ایده های نو و متفاوت است .
آن چه اهمیت دارد، آن است که ذهنمان را فعال نگه داریم و از وجوه متضاد نهراسیم ، شاید این همان راه حل نو و بدیع باشد .
آشنایی با ارزش کادر و رسیدن به ایده ای بکر، هدایت کننده خواننده علاقه مندی است که با زبان دوستانه و گویای ورامینی به بررسی وضعیت و شرایط حاکم بر موضوعات بپردازد .
موضوعات در شرایط متفاوت  ویژگی هایی را به نمایش می گذارند که برخوردار از حالات، احساسات، عواطف یا فیزیک حاکم بر فضا است، در این میان طراحان گرافیک با دریافت صحیح از لحظه ی  موجودیت اثر قادر خواهند بود بهترین ارتباط بصری را با مخاطبان برقرار کنند ،به گونه ای که اطلاعات به سادگی انتقال یابند .
در قسمت پایانی کتاب به عنوان یک طراح گرافیک، در ابعاد کوچک یا بزرگ، با اشتراکاتی که مجموعه ی  سفارش های تبلیغاتی به ما داده خواهد شد آشنا می شویم و پس از یک برنامه ریزی خلاق، پیام هایمان را هدفمند کرده وبه دنبال تکنیک ها و روش های اجرایی برنامه ها خواهیم بود.
و در نهایت ورامینی یادآور میشود که یکی از شاخص ترین ویژگی های هنر گرافیک ،توانایی در جلب و جذب توجه مخاطبین است زیرا از این طریق امکان انتقال وهدایت اطلاعات در بهترین و ماندگارترین حالت صورت می پذیرد .
در تمام طول کتاب و در زمانی که به سادگی با مراحل مختلف خلاقیت در گرافیک آشنا می شوید ،تصاویر با کیفیت های به نسبت خوبشان با توضیحاتی که به همراهشان ارائه شده است پا به پای خواننده می آیند و به قدرت درک و تجسم مخاطب کمک موثری می کنند.
البته به نظر می رسد کتاب را با تلاشی زیاد فرسنگ ها از هر نوع ویراستاری دور نگه داشته اند ،اما لذت خواندن و آموختن از "فکر خلاق در گرافیک" را نه به این دلیل و نه به هیچ قیمتی در شرایط موجود از دست ندهید.

درباره مولف:
خانم نیما ورامینی متولد 1344 از شیراز فارغ التحصیل کارشناسی دانشگاه الزهرا(س) و کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس
موسس موسسه نوروز صبا
عضو هیئت علمی و مدیر گروه گرافیک دانشگاه علم و فرهنگ
دبیر کمیته تخصصی هنر (جهاد دانشگاهی)
مدرس دانشگاه علم وفرهنگ، دانشگاه الزهرا، دانشگاه شاهد، دانشگاه سوره
نمایشگاه ها:
نمایشگاه پوستر فرهنگسرای قیطریه
نمایشگاه پوستر سازمان جهانگردی و ایرانگردی
نمایشگاه هنر ایران در ترکمنستان
نخستین نمایشگاه دو سالانه طراحی پارچه و لباس
نمایشگاه خط نگاره در طراحی شال و روسری
نمایشگاه چاپ فرهنگسرای ارسباران


زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن