عابدینی در شبکه جام جم


به گزارش بخش خبری " رنگ " این برنامه به بررسی فعالیت های عابدینی و وضعیت موجود گرافیک ایران پرداخت.در این برنامه قسمت هایی به ممیز اختصاص داده شده بود و یاد وی گرامی داشته شد.
در این بخش تصاویری از نمایشگاهی که در موزه هنرهای معاصر در تجلیل از ممیز برگزار شده بود به نمایش گذاشته شد و صحبتهای برخی از هنرمندان در رابطه با ممیز.
قسمت هایی از گفتگوی 1 ساعته رضا عابدینی در این برنامه را در زیر می خوانید:
 
رضا عابدینیعابدینی : حرف زدن از ممیز سخت است و نمی شود در چند کلمه وی را توصیف کرد.
من وقتی که جوان تر بودم و شروع به جمع آوری اطلاعات در رابطه با ممیز کرد م فهمیدم که این شخصیت چقدر بزرگ و تاثیر گذار بوده است. من شخصا چیزهایی که آموختم از آثار ممیز ، مثقالی و.. بوده.
وی در ادامه گفت : زمانی که در فارابی حضور داشتم با اجازه مدیریت آنجا کارهای ممیز را قبل از چاپ می دیدم.
یک روز که مشغول دیدن کارها بودم و مسئول آنجا برای پاسخگویی به تلفن از اتاق خارج شد به یکباره تلفن زنگ زد و من مجبور به پاسخگویی شدم ، ممیز بود ، گفت : شما ، من هم گفتم عابدینی .
فکر نمی کردم مرابشناسد اما خیلی جالب بود ، وی کارهای مرادیده بود.
ممیز گفت : من کارهای تو را دیده ام ، اما تو یک گرفتاری داری آن هم این است که آثارت یا شبیه به من است و یا مثقالی ، و این حرف روی من تاثیر فراوانی گذاشت.
در هر دوره ای طراحان تحت تاثیر هستند ، من شاگرد ممیز نبودم اما این جمله آنقدر روی من تاثیر گذاشت که توانستم راه خود را پیدا کنم.
 
پس از این صحبتها فیلمی که در آن عابدینی را در دفتر کارش نشان می داد به نمایش گذاشته شد .
در این قسمت رضا عابدینی به توضیح در رابطه با فعالیت های اخیرش پرداخت.
 کنفرانس ترکیه ، استرالیا ، کنفرانس زبان مادری در تایوان و.. از فعالیت هایی بود که وی ذکر نمود.
 
پس از پایان این بخش عابدینی به سوالی در رابطه با ضعف گرافیک در زندگی روزمره ایرانیان پرداخت.
وی در این رابطه گفت : لطفا سوالهای سخت نکنید.
 بخش مهمی از چیزهایی که انسان می بیند به طراحی مرتبط است ، مفهوم طراحی خیلی مدرن است .
طراحی 150 سال بیشتر نیست که وارد زندگی ما شده است ، ما از زندگی سنتی وارد زندگی مدرن شدیم ، من فکر می کنم کسانی که در راس امور هستند می بایست این موضوع را درک کنند.
ما تحصیل کرده های زیادی داریم که می توانند این وضع را تغییر دهند.
مجری این برنامه در رابطه با بی توجهی طراحان به این مسئله اشاره کرد و عابدینی در پاسخ گفت : ما عکس العمل نشان می دهیم اما تا نتیجه بگیریم پیر می شویم.
وی گفت : من شخصا این کا را کرده ام ، شخص من بیشتر از 500 پوستر طراحی کرده ام اما فکر میکنم حدود 10 عدد از پوستر های من دیده شده باشد و آن هم به واسطه سفارشی بوده که به روی دیوار رفتن پوستر حس شده بوده است.
 
همچنین مجری برنامه از عابدینی در رابطه با تقسیم بندی نسلهای گرافیک ایران پرسید که عابدینی چنین گفت:
گرافیک ایران با اختلاف کمی از اروپا وارد ایران شد.
از 150 سال پیش که ماشین چاپ سنگی وارد ایران شد تا ورود گرافیک مدرن به ایران.
نسل اول کسانی بودند که بدون اینکه درسی در این زمینه خوانده باشند کار می کردند مانند طراح آرم راه آهن ، پس از آنها افرادی بودند که وارد دانشگاه هنرهای زیبا شدند و اغلبا از نقاشی به سمت گرافیک آمدند مانند : ممیز ، شیوا و..
نسل سوم هم شاگردان این افراد بودند و من هم جزو نسل چهارم هستم .
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن