سهراب هادی؛ گرافیک ما از جنبه هنری ارزشی خود دور شده است


 گرافیک در مجموع 70 سال سابقه در ایران دارد ولی اکنون بیشتر جنبه کاربردی پیدا کرده و در حوزه ارتباط مخاطب، در بعد تبلیغات تجاری قرار گرفته است.
سهراب هادی ادامه داد: کارهای گرافیکی امروز ما، هم از لحاظ خلاقیت و هم از لحاظ تکنیکی ارزشمند است ولی معنا و مفهوم کارها صرفاً تبلیغی است این کارها بخشی از رسالت گرافیک یعنی ارتباط گیری با مخاطب را انجام می دهند اما باید دید که آیا صلاح است که همه و مجموعه توانمندی های یک جامعه هنری صرفاً در تبلیغ مورد استفاده واقع می شود.
وی اظهار داشت: در جنبه جامعه شناسی، جهان بینی و رشد تعالی انسان و تثبیت مناسبت رفتاری در جامعه، گرافیک می تواند مورد بهره برداری قرار گیرد ولی این موضوع که چرا این مقوله رعایت نمی شود خود جای طرح سوال دارد.
هادی ادامه داد: یک مثلث با سه گوشه گرافیک، طراح و مخاطب جود دارد که طول اضلاع آن را صاحب سفارش دربرمی گیرد.
طراح گرافیک نمی تواند هر سه ضلع و هر سه زاویه را به تنهایی پر کند صاحب سفارش در ایران عموماً صاحبان کالا و کسانی هستند که تجارت و یا تولید می کنند و یک راه رسیدن به بازار را طراحان گرافیک می دانند و به عقیده من طراح گرافیک ها بر مبنای خلق و خوی صاحب کالا کار می کنند زیرا ضوابط و روابط ما بین انسان ها را در جامعه اقتصاد تعیین می کند.
وی خواستار دخالت سازمان های دولتی فرهنگی کشور در بحث گرافیک و طراحی های گرافیک شد و گفت: سازمان های تطهیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، کانون پرورش فکری، کانون های مساجد سازمان فرهنگی هنری شهرداری و ... در حوزه نقش های اجتماعی فرهنگی خودشان می بایست رسالت فرهنگی هنر گرافیک را بشناسند و در موضوعات فرهنگی این اربابان فرهنگی جامعه به طراح گرافیک ها سفارش کار بدهند ولی چون این سازمان ها گرافیک را به عنوان یک رسانه نمی شناسند این کار را نمی کنند.
این طراح گرافیک نقش گرافیک و طراحی را در تثبیت ارزش های نظام جمهوری اسلامی مثبت دانست و بیان کرد: اگر یک طراح گرافیک مجرب و خلاق که دارای جهان بینی است ارزش های الهی نظام جمهوری اسلامی ایران در قالب گرافیک محیطی رسانه ای و یا پوستر خیابانی عرضه کند می تواند نقش بسیار مهم و به سزایی را در تفهیم هر چه بیشتر این ارزش ها باز می کند.

زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن