نجابتی؛ گرافیک ارتباط شفافی با مخاطب برقرار می‌کند


مسعود نجابتی، گرافیک را یک رشته ارتباطی دانست که با استفاده از ابزارهای مختلف، ارتباط دو سویه شفافی را با مخاطب برقرار می‌کند.
نجابتی رو پنجشنبه در همایش علمی و آموزشی کاربردهای گرافیکی خط در مرکز تربیت معلم امام خمینی (ره) گرگان، عنصر نوشتار را که ازجمله عناصر مهم گرافیک است، دارای قداست خاص در فرهنگ اسلامی و ایرانی دانست.
وی افزود: امروزه، این عنصر در کارهای گرافیکی غلبه بیشتری دارد چرا که تصاویر به تنهایی جوابگو نیست.
مولف کتاب هنر سال سوم دبیرستان اضافه کرد: بنابر این دانش‌آموزان باید به عنصر نوشتاری خط، به صورت سرگرمی نگاه نکنند بلکه حساسیت آن را و این که چقدر تاثیرگذار است و چه میزان نیازهای انسان را پاسخ می‌دهد، درک کنند.
وی، کاربردهای فعلی خط را فراوان دانست و اذعان کرد: نیاز است دانش‌آموزان این نکته را درک کنند که اقلام خوشنویسی برای چه ایجاد شدند.
به گفته نجابتی، امروزه کارکردهای خط را در فونتها و گرافیک می‌بینیم و در کشورهای پیشرفته تمامی آنها برای مقاطع مختلف سنی، طراحی شده‌اند در حالی که در جامعه ما کمبود آن احساس می‌شود.
وی درعین حال متذکر شد: از آنجایی که تفاوت ساختاری و بنیادی در نگارش ایران با مغرب زمین وجود دارد بنابراین زیاد از حد نمی‌توان از نظریه‌های آنها در کلاسهای درس اینجا استفاده کرد.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش گلستان نیز گفت:
هنر همچون سایر امور فطری که خداوند در آفرینش انسان مد نظر قرار داده از الطاف بزرگ الهی و نگاه ویژه خداوند به انسان است که اگر از او جدا شود چیزی از انسان باقی نمی‌ماند.
به گفته "یوسف محمودی"، خروج انسان از دغدغه‌های زندگی روزمره، تسکین و آرامش، دمیدن انرژی و نشاط در روح و ارائه شخصیت و دولت به انسان از مواهب هنر است.
"مسعود نجابتی" متولد ‪ ۱۳۴۶‬و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته گرافیک دانشگاه هنر تهران است.
زمان انتشار: ۲۱:۳۸ ۱۳۹۵/۹/۲۸

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی
ایمیل

قوانین ارسال نظر

نظراتی که حاوی توهین باشند، منتشر نمی‌شود
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید

متن